فرهنگ دو جلدی سینمای فارسی منتشر شد

تهران (پانا) - فرهنگ دو جلدی «سینمای فارسی» نوشته وحید علیرضایی توسط نشر عنوان و زیرنظر فرهاد قائمیان به بازار کتاب ایران عرضه شد.

کد مطلب: ۱۴۰۷۵۱۷
لینک کوتاه کپی شد
فرهنگ دو جلدی سینمای فارسی منتشر شد

در این فرهنگ که در 1152 صفحه و در قطع وزیری چاپ شده، اطلاعات بیش از ۱۲۰۰ فیلم ایرانی ساخته‌ شده در بازه زمانی ۱۳۰۹ تا ۱۳۵۷ شامل خلاصه داستان، ژانر فیلم، لوکیشن، خوانندگان، درجه ارزشیابی و نقد فیلم درج شده است. جلد اول فرهنگ سینمای فارسی حرف الف تا س و جلد دوم حرف ش تا ی را شامل می‌شود.
نمایه صد صفحه‌ای در انتهای جلد دوم فرهنگ سینمای فارسی، کار پژوهشی و دسترسی آسان به مطالب و اسامی فیلم‌ها و هنرمندان سینمای ایران را میسر می‌کند. مولف کتاب در مقدمه آورده است: در بازه صد سال و اندی از رویش و پویش سینما در ایران کتاب‌های متعددی درباره این سینما نوشته شده است که با ادای احترام به تلاشگران آن، متاسفانه در قریب به اتفاق آنها، سینمای بدنه (که هوشنگ کاووسی، آن را فیلمفارسی نامید و بعدها به رسم احترام، سینمای فارسی نام یافت.) نادیده گرفته شد و فقط به آثاری که اهمیت سینمایی و تاریخی داشتند، پرداخته شده است درحالی‌که فرهنگ‌نویسان سینما، در نگرش تحقیقی، باید به تمام آثار توجه یکسان داشته باشند. به جهت نادیده گرفته شدن اکثر فیلمهای آن زمان در کتاب‌های تالیفی سابق، این فرهنگ برای اولین بار به تمام آثار ساخته شده بدون ارزشیابی هنری نگاه جامع کرده است.
وحید علیرضایی در تالیف این فرهنگ با منتقدان سینما حسن صیقلی و حمید رستمی همکاری کرده، ویراستاری و نمایه‌سازی کتاب توسط مهرنوش مهدوی حامد انجام شده و غلامرضا نباتی مقدم نمونه‌خوانی آن را بر عهده داشته است. محمدباقر نباتی مدیر نشر عنوان است.
فرهنگ سینمای فارسی در سری کتاب‌های نقره‌فام و در دو جلد -جلدسخت قابدار و شومیز- در قطع وزیری و شمارگان 550 نسخه توسط پخش ققنوس در دسترس علاقمندان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار