شمارش معکوس برای آغاز گلریزان «همدلی برای ظهور»

تهران (پانا) - «همدلی برای ظهور» نمود دیگری از «دیگر خواهی» در اسلام است. مسلمانانی که به دو مفهوم بزرگ یعنی «همدلی» و «ظهور» اعتقاد دارند، در قالب این دو مفهوم می‌توانند به این کار بزرگ اجتماعی بپردازند.

کد مطلب: ۱۴۰۶۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد
شمارش معکوس برای آغاز گلریزان «همدلی برای ظهور»

ایران اسلامی سرزمینی است که شهره به انسان‌دوستی و همنوع‌دوستی است. از میان تمام ملل دنیا، هر جا نامی از گذشت و فداکاری به میان می‌آید، مردان و زنانی از این سرزمین هستند که نماد روشن این راه بزرگ باشند و بر تیرگی‌ها تیغ بکشند.

طلایه‌داران این روشنایی، از صدر اسلام تا کنون پیامبر و ائمه و معصومین و برگزیدگان و آبروداران این شجره طیبه هستند، که برای مردم و در راه مردم ایستادند و جان نثار کردند. مردم ایران اسلامی با این تاریخ و فرهنگ، این نوع دینداری و معرفت‌خواهی، همیشه در پی کمک به نیازمند بوده و در این راه پیش‌قدم بوده‌اند.

در روزگار ما هم این نوع خدمات و نوعدوستی‌ها در شکل‌ها و طرح‌های مختلف رخ داده و از این پس نیز روی خواهد داد. گلریزان «همدلی برای ظهور» نمونه‌ای روشن از آغاز این نوعدوستی‌هاست. همانگونه که همه می‌دانیم رسم گلریزان، رسمی دیرین در بین پهلوانان بوده، رسمی که در آن هر پهلوانی به قدر وسعش از مالی که داشته انفاق می‌کرده به نیت اینکه انسان دیگری بتواند بخشی از مشکلات خود را حل کند. این بار گلریزان، در قالب یک شعار در عرصه عمومی مطرح شده و مسجد مقدس جمکران با مشارکت آحاد مردم و مجموعه‌های خیریه و خدمات‌رسان اجتماعی از ۹ ربیع‌الاول برابر با ۳ مهر ماه تا ۱۷ ربیع‌الاول برابر با ۱۱ مهرماه که با ولادت رسول اکرم (ص) همراه است این گلریزان بزرگ را برگزار می‌کند.

«همدلی برای ظهور» نمود دیگری از «دیگر خواهی» در اسلام است. مسلمانانی که به دو مفهوم بزرگ یعنی «همدلی» و «ظهور» اعتقاد دارند، در قالب این دو مفهوم می‌توانند به این کار بزرگ اجتماعی بپردازند. ما همه یک وظیفه اجتماعی و یک مسئولیت اجتماعی داریم. مسئولیت اجتماعی به ما می‌گوید که در روزگاری که زندگی می‌کنیم به مشکلات و گرفتاری‌های دیگر انسان‌ها بی تفاوت نباشیم. همدلی یعنی اینکه انسان‌ها به نیازهای یکدیگر توجه کنند.

مسئولیت اجتماعی که از آن یاد می‌کنیم البته ریشه‌های فراوانی هم در طول تاریخ اسلام دارد، آیات و روایات بسیاری می‌توان یافت که در آن سفارش به کمک و مدد به سایر انسان‌ها به ویژه مسلمانان شده است. بر همین اساس، و با این نگاه همدلانه، از 3 مهر در قالب پویش «هواتو دارم» هوای حال دل هموطنانی را داشته باشیم که مشکلاتی در زندگی اقتصادی دارند. این را هم بدانیم که آنچه در این پویش در اختیار برگزارکنندگان قرار می‌دهیم صرف خرید جهیزیه برای نوعروسان نیازمند، اشتغال زنان سرپرست خانوار، تهیه بسته معیشتی و اطعام نیازمندان، برگزاری جشن تکلیف برای کودکان بی بضاعت، آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و آبرسانی به مناطق محروم و ... خواهد شد. امید است بتوانیم در این مسیر سعادت و توفیق همراهی داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار