رویکرد حمایتی از فعالان اقتصادی با فشار بر سوپر میلیاردرهای فراری

تهران(پانا)- با افزایش پایه‌های جدید مالیاتی جلوی فرار مالیاتی سفته‌بازان و دلالان را گرفته شده است تا با کاهش فشار به فعالان اقتصادی و بخش تولیدی کشور مالیات ستانی عادلانه محقق شود.

کد مطلب: ۱۴۰۵۵۹۹
لینک کوتاه کپی شد
رویکرد حمایتی از فعالان اقتصادی با فشار بر سوپر میلیاردرهای فراری

به گزارش ایرنا، پیگیری تصویب لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم (شامل مالیات بر جمع درآمد و ساماندهی معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی)، تاکید بر وصول مالیات از خودرو و خانه‌های لوکس، مالیات از خانه‌های خالی، راه‌اندازی سامانه مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی از مهم‌ترین اقدامات در رویکرد تحولی نظام مالیاتی است.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه که حدود چهار سال معطل مانده بود در دولت سیزدهم مورد پیگیری قرار گرفت تا جلوی سوداگری‌ها در بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن را بگیرد اکنون با اعلام سازمان امور مالیاتی بسترهای اجرایی این طرح فراهم شده است.

اجرای این طرح، جذابیت‌های سفته‌بازی و دلالی را در بازار کم کرده و باعث سرمایه‌گذاری در طرح‌های مولد اقتصادی می‌شود که به نفع تولید و اقتصاد کشور خواهد بود.

طبق بررسی‌های صورت گرفته تنها ۵ درصد مردم مشمول طرح مالیات بر عایدی سرمایه خواهند شد و سایر افراد معاف از این نوع مالیات هستند در واقع این مالیات بستن راه بر روی فراریان مالیاتی است که سودهای هنگفت، ریالی مالیات پرداخت نمی‌کنند.

شناسایی فراریان مالیاتی با اجرای سامانه مودیان

یکی از زیرساخت‌های اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه تکمیل سامانه‌ها و پایگاه‌های داده محور سازمان امور مالیاتی است که این امر در دولت سیزدهم به جدیت دنبال شده است اکنون سامانه مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی که یکی از زیرشاخه‌های اجرای مالیات بر عایدی است بعد از ۴ سال معطلی در دولت سیزدهم به تصویب و مرحله اجرا رسید.

با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، سازمان امور مالیاتی کشور موفق به مکانیزه کردن صورت‌حساب و پردازش الکترونیکی داده‌های فعالان اقتصادی شد و در همین راستا مودیان جدید شناسایی شد، افزوده شدن ۲.۷ میلیون مودی جدید یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت در مالیات ستانی عادلانه است.

ساماندهی حدود ۱۸ میلیون و هشتصد هزار دستگاه کارت‌خوان، جداسازی حساب‌های تجاری از شخصی و رصد حساب‌های پر تراکنش و مشکوک یکی دیگر از ثمرات اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان بود همچنین به خاطر ثبت هر گونه خرید و فروش در این سامانه، دیگر کسی نمی‌تواند درآمد را کتمان کند.

هوشمند سازی نظام مالیاتی منجر شد تا بر اساس اطلاعات و داده محور، درآمد واقعی فعالان اقتصادی مشخص و بر اساس آن مالیات دریافت شود این در حالی است که در گذشته مالیات ستانی بر اساس چانه‌زنی و به‌صورت علی‌الراس محاسبه می‌شد که اشکالات فراوانی داشت و بر اساس درآمد واقعی افراد نبود و اغلب مودیان از این روش پرداخت مالیات گله‌مند بودند.

ایجاد پایگاه اطلاعات هویتی و دارایی مودیان مالیاتی

ایجاد پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌ای و ملکی اشــخاص حقیقی و حقوقی با هدف ایجاد یکپارچگــی در کلیــه اطلاعــات درون ســازمانی و برون‌سازمانی، امــکان پیاده‌سازی تکنیک‌های داده کاوی و تقاطع گیری داده‌ها MINING DATA و پیاده‌سازی الگوریتم‌های کشف فرار مالیاتی در دستور کار سازمان قرار گرفته است. در سال جاری امکان احراز هویت مؤدیان و اتصال پروژه ستاره با سامانه اعتبارسنجی سامانه تسهیلات به منظور اعتبارسنجی مؤدیان در جهت تقسیط بدهی آنها و همچنین اتصال به سامانه ثبت نام و قبض بانک فراهم شده است.

همچنین ایجاد بستر اعطای اعتبار مالیاتی به شرکت‌های دانش‌بنیان، دریافت فهرست اطلاعات بیش از یک هزار شرکت دانش‌بنیان از معاونت علمی فناوری رئیس جمهور؛ بارگذاری مصادیق فعالیت‌های دانش‌بنیان در سامانه یکپارچه مالیاتی و تقسیط حداکثری بدهی شرکت‌های دانش‌بنیان، کاهش هفت درصدی نرخ مالیات اشخاص حقوقی و اعمال نرخ صفر مالیاتی برای انتقال سود تقسیم‌نشده شرکت‌های بورسی و فرابورسی و کاهش هفت درصدی نرخ مالیات از تولیدکنندگان از دیگر سیاست‌های اجرایی سازمان امور مالیاتی کشور است.

کاهش نرخ مالیات بر فعالیت‌های تولیدی ۲ درصد در سال جاری و ۵ واحد درصد در سال ۱۴۰۱ یکی از رویکردهای حمایتی دولت از تولید و فعالان اقتصادی است و در مقابل فشار بر روی فراریان مالیاتی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار