بذرپاش در پاسخ به پانا:

تا پایان سال شاهد افزایش ناوگان هوایی و ریلی خواهیم بود

متروی پرند ظرف ۲ هفته آینده افتتاح می‌شود

تهران (پانا) - وزیر راه و شهرسازی از افزایش ناوگان ریلی و هوایی تا پایان سال خبر داد و گفت در راستای افزایش ناوگان، توافقات خوبی با کشورها داشته‌ایم اما به این دلیل که آن کشورها دچار آسیب تحریم‌ها نشوند، این توافقات اعلام نمی‌شود. 

کد مطلب: ۱۴۰۵۱۹۶
لینک کوتاه کپی شد
تا پایان سال شاهد افزایش ناوگان هوایی و ریلی خواهیم بود

مهرداد بذرپاش در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه راهکار وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی بلیط هواپیما چیست؟ اظهار کرد: به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ کردیم که بلیط های چارتری باید ساماندهی شوند و حذف بلیط های چارتری از بسیاری از مسیرهای کشور اتفاق افتاده است. انحراف از قیمت‌های مصوب در روزهای اخیر حداقلی بوده است.

وی افزود: هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. عرضه و تقاضای ناوگان هوایی ما ناهمخوان است و هنوز تقاضا بسیار بالاتر از عرضه است بنابراین برای ساماندهی وضعیت موجود، توسعه ناوگان از اولویت‌های ماست. صنعت هوایی ما از تحریم‌های عجیبی رنج می‌برد. بر همین اساس خرید هواپیما کار بسیار سختی است اما با همه این اوصاف خبرهای خوبی تا پایان سال خواهیم داشت. توافقات خوبی با کشورها داشته‌ایم اما به این دلیل که آن کشورها دچار آسیب تحریم‌ها نشوند، این توافقات اعلام نمی‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه ناوگان ریلی و هوایی از ضرورت‌هاست، گفت: مشتری شرکت‌های تولیدکننده واگن و لوکوموتیو هستیم. هر جا هم نتوانیم، از طریق خرید از خارج از کشور اقدام می‌کنیم. توسعه ناوگان هوایی، ریلی هم لوموتیو و هم واگن و ناوگان اتوبوسی کشور، اضافه خواهد شد.

وی از افتتاح متروی پرند ظرف ۲ هفته آینده خبر داد و گفت: ظرف دو سه روز آینده تست گرم متروی پرند انجام خواهد شد و ظرف ۲ هفته آینده با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.

بذرپاش افزود: ۴ هزار مسکن مهر باقی مانده از ۱۲ سال قبل همزمان با افتتاح متروی پرند تقدیم مردم خواهد شد و ۷ مدرسه جدید در پرند به بهره برداری خواهد رسید.

وی درباره پروژه ریلی شلمچه به بصره نیز گفت: این پروژه بسیار راهبردی بود که به مدت نیم قرن در کشور مطرح بود. توافق خوبی در این زمینه با دولت عراق داشتیم. پروژه بین ما و عراق اشتراکی شد و بخشی از مسیر را عراق و بخشی را ایران احداث می‌کند. کشور عراق اصرار دارد تا این مسیر مسافری باشد ما هم به دنبال این هستیم تا این مسیر دسترسی ما را به سوریه و مدیترانه تسهیل کند.

وزیر راه‌وشهرسازی درباره ساماندهی بازار اجاره، تصریح کرد: مسکن یکی از رهاشده‌ترین بازاری بود که ما هم می‌توانستیم بگوییم این بازار به وزارت راه و شهرسازی ربطی ندارد اما در همین مدت، آمارها گواه این است که کارهای مختلفی انجام شده است. قانونی برای کنترل و ساماندهی بازار اجاره نداشتیم. با همکاری مجلس، قانون ساماندهی اجاره و مسکن در این زمینه وضع شد و در مرحله تصویب در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. یکی از مهمترین ویژگی این قانون این است که به شورای مسکن استان‌ها اجازه می دهد تا سقف اجاره را تعیین کند. قانون مالیات بر خانه‌های خالی پیش از این تصویب شده اما اراده‌ای برای اجرای آن وجود نداشته است. اما اقدامات اجرایی برای اجرای این قانون آغاز شده است.

وی با بیان اینکه مشاورین املاک ساماندهی شده‌اند، گفت: در سه ماه گذشته ۷۰ هزار بازرسی از این املاک انجام شده است. برخی از مشاورین املاک در افزایش قیمت های کاذب نقش داشته اند که با همکاری سازمان تعزیرات و سایر مجموعه‌های نظارتی، بر این املاک نظارت شد و حدود ۵ هزار مشاور املاک که رعیات قانون را نکرده بودند، پلمپ شد. این مسیر نظارتی تا پایان سال ادامه خواهد یابد. سامانه املاک و مستغلات نیز طراحی شد تا موجر و مستاجر یا مالک و خریدار می توانند با هم معامله کنند بدون اینکه نیاز باشد به مشاورین املاک مراجعه کنند که حدود ۳۰ هزار قرارداد در این سامانه ثبت شد. در شورای عالی معماری و شهرسازی نیز مصوب شد تا زمینی در محدوده شهری اگر ده سال از کاربری مسکونی آن گذشته باشد و مالک نسبت به اخذ پروانه یا ساخت اقدامی نکرده باشد، یک بار فرصت شش ماهه داده می‌شود و بعد از آن، کاربری تغییر خواهد کرد. این با احتکار زمین کمک می‌کند. وقتی می‌توانیم بر بازار مسکن کنترل داشته باشیم که تولید مسکن و عرضه زمین رونق بیشتری بگیرد. واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت و واگذاری زمین محدوده شهری عدد ۳۵۰ هزار عدد را رد کرده است. واگذاری زمین‌های روستایی هم آغاز شده است و قرار است تا پایان سال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستا واگذار شود.

بذرپاش همچنین درباره مسکن استیجاری، تصریح کرد: همکاران ما در حال بررسی هستند تا مدل مسکن استیجاری چگونه باشد. اگر منظور این باشد که دولت بسازد واجاره به مردم بدهد، می‌توانیم آن را در قالب نهضت ملی ببریم ولی هنوز متقاضیانی که بخواهند خودشان مالک باشند، زیاد هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار