بهادری جهرمی در پاسخ به پانا:

برنامه هفتم باید نهایی شود تا دولت امکان تدوین لایحه بودجه 1403 را داشته باشد

۱۸ اکتبر محدودیت‌های تسلیحاتی در برجام برطرف می‌شود/ منابع مالی ایران در قطر زیر کلید بانک مرکزی است/ یکی از انتظارات ایران از سازمان ملل احقاق چندجانبه‌گرایی است

تهران (پانا) - سخنگوی دولت با بیان اینکه قانون برنامه هفتم باید نهایی شود تا دولت امکان تدوین لایحه بودجه 1403 را داشته باشد، گفت طبیعتاً‌ انتظار می‌رود برنامه هفتم با هماهنگی قوای مجریه و مقننه نهایی شود تا امکان تدوین لایحه بودجه 1403 ایجاد شود.

کد مطلب: ۱۴۰۴۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد
برنامه هفتم باید نهایی شود تا دولت امکان تدوین لایحه بودجه 1403 را داشته باشد

آناهیتا یاوری - علی بهادری جهرمی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت یا و خاطره شهدا، اظهار کرد: در طول یک ماه اخیر دو رویداد مهم داشتیم که در مجموعه این رویداد بزرگ ۹ میلیون زائر ایرانی در این ایام شرکت کردند. به دوستان در شورای عالی زیارت خسته نباشید می‌گوییم که با برنامه‌ریزی خوبشان سفر زوار را تسهیل کردند.

وی ادامه داد: همچنین روز گذشته بسته شدن دو پرونده مهم در عرصه سیاست خارجی یعنی آزادی اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی و آزادی شهروندان به ناحق محبوس شده در آمریکا را شاهد بودیم. روز یکشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۲، در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، ۵۴ «کاروانسرای ایرانی» به‌عنوان بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در یونسکو به ثبت جهانی رسید.

وی افزود: آقای رئیس جمهور عازم نیویورک شدند؛ طبیعتا جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران سازمان ملل برای احقاق چندجانبه گرایی انتظار دارد که این سازمان به صورت یکجانبه رفتار نکند.

سخنگوی دولت در مورد برنامه ده ساله صنعت فضایی کشور، بیان کرد: بعد از حدود ده سال تعطیلی شورای عالی فضایی، شاهد برگزاری دو جلسه شورای عالی فضایی بودیم. برنامه ۱۰ ساله فضایی یکی از مهمترین سندهای بالادستی حوزه فضایی کشورمان است که در دومین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم به تصویب اعضا و تایید ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران رسید. مطابق این سند، جمهوری اسلامی ایران با اجرای این سند در منطقه سرآمد توسعه فناوری فضایی بومی خواهد شد و ما شاهد افزایش بهره‌وری شهروندان، کسب و کارها و دولت از خدمات و فناوری‌های فضاپایه به عنوان جزء جدایی ناپذیری از زیست امروز در جهان، خواهیم بود. این سند حوزه‌های مختلفی را شامل می‌شود که در مهمترین بخش، ایران در پایان این برنامه یعنی در سال 1410 به قطب منطقه‌ای ارائه خدمات فضایی به ویژه در حوزه ارائه خدمات پرتاب تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: در این زمینه پایگاه فضایی چابهار که هم‌اکنون با مدیریت سازمان فضایی ایران در حال ساخت است، به پایگاهی برای انجام پرتاب‌های بین‌المللی تبدیل می‌شود. در حوزه‌های مختلف دیگر از جمله طراحی و ساخت انواع ماهواره‌های مخابراتی، سنجشی و راداری نیز، برنامه‌های مفصلی در این برنامه دیده شده که نشأت گرفته از توانمندی‌های کشور در حوزه دانش فضایی و زیرساخت‌های موجود در کشور است. شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی نیز در این برنامه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و نقش‌های مختلفی در سرتاسر این برنامه برای آنها در نظر گرفته شده است، بطوری که هر جایی که توانمندی لازم در شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های توسعه فناوری و یا ارائه خدمات وجود دارد. دولت و شخص رئیس‌جمهور پیگیر اجرای این برنامه هستند و سازمان فضایی ایران نیز با قوت در حال پیشبرد اهداف این برنامه است.

انتظار می‌رود برنامه هفتم با هماهنگی قوای مجریه و مقننه نهایی شود

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه موضع دولت در خصوص تمدید برنامه ششم توسعه و موکول شدن بررسی برنامه هفتم به هفته آینده چیست؟ گفت: با توجه به اینکه برنامه هفتم در مجلس هنوز نهایی نشده و موعد اجرای برنامه ششم نیز به اتمام رسیده است، نیاز بود که این برنامه تمدید شود. با توجه به اینکه لایحه بودجه 1403 باید در چارچوب برنامه هفتم تدوین و تنظیم شود و ما در آستانه ایام لزوم ارائه لایحه بودجه 1403 هستیم، طبیعتاً‌ انتظار می‌رود برنامه هفتم با هماهنگی قوای مجریه و مقننه نهایی شود تا امکان تدوین لایحه بودجه 1403 ایجاد شود. قانون برنامه هفتم باید نهایی شود تا دولت امکان تدوین لایحه بودجه 1403 را داشته باشد.

وی ادامه داد: تدوین برنامه پنج ساله توسعه هفتم، باید در چارچوب سیاست های کلی برنامه هفتم باشد و دولت و مجلس مکلف هستند در چارچوب سیاست های کلی برنامه هفتم قانونگذاری کنند. دولت در چارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، ۷۰۰ حکم پیش‌بینی کرد اما در متن نهایی منتشر شده از سوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، حدود یک هفتم احکام یعنی۱۰۰ حکم حذف شده و حدود یک هزار حکم به آن اضافه شده است. می‌توان اینگونه تعبیر کرد که لایحه برنامه، ماهیت لایحه بودن خود را از دست داده و تبدیل به طرح شده است. انتظار می‌رود مجلس و دولت مبتنی بر سیاست‌های کلی نظام که سند بالا دستی هر دو مجموعه است در کنار هم برنامه ای برای تحقق سیاست های کلی نطام ابلاغی تدوین کنند تا شاهد اجرای مناسب آن باشیم. درخواست مردم از دولت و مجلس این است برنامه ای طراحی شود که علاوه بر پیشبرد کشور قابل تحقق و دست یافتنی باشد.

سخنگوی دولت درباره تحریم سه رسانه ایرانی، گفت: تحریم رسانه‌های ایرانی دست و پا زدن تکراری از سوی غرب برای سرکوب شفافیت و حقیقت است و به روشنی نشان می دهد که آمریکایی‌ها چقدر واهمه دارند که رسانه‌های حق طلب و پیشرو دیده شوند و از سوی دیگر به روشنی استاندارد دوگانه را در سیاست‌های ایالات متحده را نشان می‌دهد. ایالات متحده میلیاردها دلار برای حمایت از رسانه های تروریستی هزینه می کند و در مقابل تحمل شنیدن رسانه مستقلی که بخواهد صدای متفاوتی از صدای خودش را منتقل کند را ندارد. پیش از این هم شاهد چنین اقداماتی بودیم.

منابع آزاد شده در کره جنوبی حتی با برجام آزاد نمی‌شد

بهادری جهرمی در خصوص منابع مالی آزادشده ایران در کره جنوبی نیز گفت: روز گذشته شاهد بودید که بالاخره دو پرونده باز دیگر نیز بسته شد. البته همان طور که روز گذشته رییس‌جمهور فرمودند، ما معتقدیم این موضوع می توانست یکسال پیش به نتیجه برسد اما با اشتباه محاسباتی آمریکایی ها و آشوب آفرینی‌های پاییز گذشته، یک سال به تاخیر افتاد. معادل ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو به حساب شش بانک ایرانی در دوبانک قطری واریز شده است. این مبلغ اکنون زیر کلید بانک مرکزی است. این منابع حتی با برجام نیز آزاد نمی شد و مکاتبات و مصاحبه های روسای وقت بانک مرکزی به این امر استناد می‌دهد.

وی درباره تمهیدات دولت برای رفع مشکلات استان سیستان و بلوچستان، بیان کرد: این استان مشکلات و کمبودهای متعددی را از گذشته به ارث برده است که از جمله این کمبودها در حوزه آب، گاز، راه‌ها، ترانزیت، اشتغال و حوزه‌های مختلفی است که دولت برای همه این‌ها هدف‌گذاری کرده که گزارش برخی از این اقدامات ارائه شده است. از جمله جهت‌گیری جدی دولت اعطای اختیارات ویژه‌ به استاندار سیستان و بلوچستان بود که برای تسریع خدمت‌رسانی مردم استان صورت گرفت. موضوع آبرسانی به ۱۷۰ روستا نیز حائز اهمیت است که در طول دو سال گذشته انجام شده و دیگری عملیات انتقال آب از دریای عمان به استان است که عملیات اجرایی آن آغاز شده و در حال اجرا است.

پس از تاریخ ۱۸ اکتبر محدودیت‌های تسلیحاتی مصرح در برجام به صورت خودکار برطرف خواهد شد

بهادری جهرمی در مورد اقدام غیرقانونی تروئیکا و عدم لغو تحریم‌های تسلیحاتی اکتبر، اظهار کرد: ایران براساس هر اقدام طرف مقابل اقدام متناسب و متقابل خود را انجام خواهد داد. در بحث موضوعاتی که سه کشور اروپایی اعلام کردند، در فروش تسلیحاتی و یا روابط نظامی، ما با تحریم‌های سازمان مللی مواجه نیستیم. یکسری محدودیت‌هایی را در چارچوب برجام و مبتنی بر آن توافق پذیرفته بودیم که این محدودیت‌ها مبتنی بر مفاد برجام در تاریخ ۱۸ اکتبر باید برداشته شود و اینها به صورت خودکار باید حذف شوند. پس از تاریخ ۱۸ اکتبر محدودیت‌های مصرح در برجام به صورت اتوماتیک و خودکار برداشته خواهد و ایران براساس حقوق بین‌الملل می‌تواند با هر کشوری که علاقه‌مند به تعامل و همکاری است،‌ همکاری و تعامل کند. محدودیت‌هایی که این سه کشور اعلام می‌کنند ارزش قانونی و بین‌المللی ندارد و ایران بر مبنای قوانین بین‌المللی در چارچوب منافع خود با کشورهای دوست تعامل می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار