توسط مرکز آفرینش‌های ادبی شعر و موسیقی‌ حوزه هنری انقلاب اسلامی انجام می‌شود:

علی داودی: برای مردم ایران هرروز، روز شعر است

تهران (پانا) - مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری معتقد است برای مردم ایران هرروز، روز شعر است و به لطف شاعران توانمند و نامی عصر و قرن‌های گذشته تا به امروز، جایگاه شعر ادبیات ملی ما بسیار ویژه و بالا است.

کد مطلب: ۱۴۰۴۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
علی داودی: برای مردم ایران هرروز، روز شعر است

نشست خبری رییس مرکز آفرینش‌های ادبی و موسیقی حوزه هنری با اصحاب رسانه به مناسبت برگزاری رویداد شعر و موسیقی «ایران سرا» روز دوشنبه بیست و هفتم شهریور با تشریح چند رویداد ادبی و هنری دیگر برگزار شد.

میلاد عرفان‌پور، مدیر مرکز آفرینش ‌های ادبی و موسیقی حوزه هنری در نشست خبری رویدادملی شعر و ادب «ایران‌ سرا» ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه ربیع‌الاول و بزرگداشت روز شعر و ادب پارسی گفت: « شعر مهم‌ترین ثروت ملی ما در عرصه فرهنگ‌وهنر است و این سرمایه نسل به نسل و قرن به قرن مسیر بلندی را طی کرده‌است تا به ما رسیده است، و ما حالا میراث‌دار ثروتی هستیم در زمینه شعر، که هیچکدام از ملت‌های دنیا این میزان از این ثروت و غنای ادبی را در زمینه شعر پیدا نکره‌‌اند. همچنین ما در زمینه شعر به قله‌هایی رسیدیم که هیچ ملتی به آن قله‌ها نرسیده و ملت‌هایی که در این زمینه فعال هستند، در حسرت این بلندا مانده‌اند.»

وی افزود: «مرکز افرینش‌های ادبی، مرکز پر‌خاطره‌ای برای اصحاب فرهنگ و ادبیات است. همچنین بسیاری از هنرمندان بسیاری که در گذشته در این فضا حضور داشته‌اند برای شکل گیری، تداوم و ثبیت این مرکز و جریان‌سازی و اثرگذاری‌های این حوزه نقش‌آفرینی‌های مفید و ارزشمندی کرده‌اند.»

عرفان‌پور حضور شاعران بزرگ در این مرکز را یک مساله پرافتخار دانست و گفت: «نفس بسیاری از شاعران بزرگ در این مرکز جریان داشته و دارد. همچنین وی از مدیران سابق و کار‌امد این مجموعه یاد کرد و تلاش‌های جدی و مستمر این افراد را اعتبار امروز مرکز افرینش‌های ادبی حوزه هنری دانست و افزود:نام، نتیجه، تلاش‌ها و همت فراموش نشدنی این عزیزان است همیشه باعث افتخار این مرکز بوده و هست.»

تغیراتی در برنامه‌های مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ایجاد می‌شود

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری تشریح کرد: «در دوره جدید مرکز آفرینش‌های ادبی تغییراتی لحاظ می شود. همچنین پس از مشورت‌ با بسیاری از صاحب‌نظران و هنرمندان فعال در این حوزه، به این باور رسیده‌ایم که این مرکز، باید در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی بیشتر تلاش کند.»

وی معتقد است که اگر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به ادبیات انقلاب اسلامی، پرداخته نشود، جای دیگری نیست که چنین کارهایی را انجام دهد.

همچنین عرفان‌‌پور اضافه کرد: «اکنون در بسیاری از نهادهای فرهنگی برنامه‌های ادبی متنوعی از «شب‌شعر» برگزار می‌کنند که اصلاً هم بد نیست و می‌تواند زمینه ساز کنش‌گری در حوزه ادبیات کشور باشد. اما ما در این مرکز بر حوزه آفرینش تمرکز داریم و می‌بایست در مرکز آفرینش‌های ادبی روی آن تاکید داشت. مهم‌ترین وظیفه آفرینش، پرورش هنرمند است و سالهاست برای اجرای این موضوع غفلت‌ شده‌است.»

اسامی شاعران و خوانندگانی که در رویداد «ایران سرا»

میلاد عرفان‌پوربا اشاره به اینکه در رویداد «ایران سرا» ۲۰ شاعر شاخص کشور به بخش اصلی برنامه دعوت شده‌اند، از برخی از آن‌ها نام برد: «فرید طهماسبی،سعید بیابانکی،رضا شیبانی، یوسفعلی میرشکاک، محمدرضا ترکی، محمود اکرامی، مرتضی امیراسفندقه، ناصر فیض، محمد سعید میرزایی، امید مهدی‌نژاد، مهدی جهاندار، محمد مهدی‌سیار، لیلا کردبچه، حسنا محمدزاده، پونه نیکوی، اعظم سعادتمند، محمود حبیب کسبی، عبدالحمید ضیایی، علی محمد مؤدب و مصطفی محدثی‌خراسانی شاعران حاضر در این برنامه هستند. همچنین در حوزه خوانندگی نیز اخوانندگانی که برای کشور عزیزمان اجراهایی داشته‌اند دعوت شده‌است که می‌توان به حسین حقیقی، امیر حقیقت، غلامرضا صنعتگر، امیرحسین سمیعی و خواننده افغانستانی مقیم ایران عارف جعفری اشاره کرد.»

طرح «مطلع» چیست؟

علی داودی، مدیر دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز در این نشست رسانه‌ای ضمن عرض تبریک فراسیدن ماه ربیع الاول و همچنین تبریک به مناسبت فرارسیدن روز شعر و ادب پارسی، جایگاه شعر در کشور را یک جایگاه ویژه و اثرگذار خواند و گفت: «در کشور ما به لطف شاعران توانمد و نامی عصر و قرن‌های گذشته تا به امروز، جایگاه شعر ادبیات ملی ما بسیار ویژه و بالا است. او همچنین در این‌باره فزود نه تنها برای ما شاعرها بلکه برای تمام مردم ایران، هرروز روز شعر است.»

وی در ادامه به جزئیات دیگر این رویداد پرداخت و گفت: «باتوجه به اینکه حوزه هنری در حوزه‌های مربوطه فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهد، در این رویداد بر حوزه آموزش تمرکز کرده‌ایم و یکی دیگر از آن‌ها طرح «مطلع» است. در این طرح برای استعدادیابی تمرکز ویژه ای می‌شود، همچن «مطلع» تلاش می‌کند تا با ارائه سرفصل‌های آموزشی دوره تکمیلی استعدادهای ادبی کشور را هدایت کند و جهت رفع ضعف و ایرادات شاعرانی که کتاب‌های آن‌ها نیاز به ویرایش دارد آموزش‌های تکمیلی داده ‌می‌شود تا شاعران حضور موثر تری در این چارچوب داشته باشند.»

میلاد عرفان‌پور نیز به دیگر جزئیات رویداد «مطلع» اشاره کرد و گفت: «رویداد افرینش‌های ادبی «مطلع» با همکاری باشگاه آفتاب مؤسسه شهرستان ادب برگزار می‌شود. همچنین در این رویداد استعدادیابی شاعرانی که در شرف انتشار اولین کتاب شعر خود به صورت حرفه‌ای هستند انجام می‌شود. در «مطلع» به انتشار ۲۰ مجموعه شعر خواهد خواهیم رسید که برخی از آنها در انتشارات سوره مهر و برخی دیگر هم به انتشارات دیگری سپرده خواهد شد. لازم است بدانید طرح «مطلع» هم جنبه استعدادیابی و هم جنبه پرورشی دارد.»

رویداد ادبی «خانه‌ام خرمشهر» با نگاهی متفاوت رگزار می‌شود

عرفان‌پور در پایان به معرفی دیگر برنامه‌های مرکز آفرینش‌های ادبی و موسیقی حوزه هنری در هفته‌های پرداخت وخاطرنشان‌کرد: «رویداد ادبی «خانه‌ام خرمشهر» سوم مهرماه در شهرستان خرمشهر با رویکرد و نگاهی نو اجرا می‌شود. همچنین در این برنامه که موضوع آن اشاره به آن‌چیزی دارد که در تاریخ تلخ خرمشهر گذشته است، از شش رمان که درباره شهرستان خرمشهر هستند، رونمایی می‌شود. این رویداد در تایخ دوم مهرماه برگزار خواهد شد و در چهارم مهرماه، اختتامیه این رویداد خواهدبود که منتهی می‌شود به برنامه شش کتاب و یک شهر»

لازم است بدانید، در روزهای بیست و هفتم و بیست و هشتم شهریور همزمان با فرارسیدن روز شعر و ادب پارسی، به همت مرکز آفرینش‌های ادبی و موسیقی حوزه هنری، رویداد ملی شعر و موسیقی «ایران سرا» را در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار