روایتِ روابط‌عمومی دانشگاه فرهنگیان از مواکب دانشگاه در کربلا

فصلِ پروانگی

تهران (پانا) - سال 1398 بود که دانشگاه فرهنگیان تصمیم گرفت فضایی برای فعالیت‌های فرهنگی و پذیرایی از دانشجومعلمان زائر خود داشته باشد؛ پس از بررسی و پیگیری‌های بسیار، مدرسه‌ای دخترانه در شهر کربلا و چند کیلومتری حرم مطهر تحویل دانشگاه شد. در آن سال تعدادی از دانشجومعلمان در موکب دانشگاه حضور پیدا کردند و استقبال خوب زائران، باعث شد این حرکت تداوم یابد.

کد مطلب: ۱۴۰۴۰۰۷
لینک کوتاه کپی شد
فصلِ پروانگی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ راهپیمایی اربعین، معجزه قرن حاضر استحتی آن‌هایی که نمی‌خواهند از این معجزه کوچکترین رخدادی منتشر شود و یا اگر منتشر کنند با سانسور و تحریف و شایعه باشد، خوب می‌دانند حضور بیش از ۲۲ میلیون عاشق در عراق محروم و جنگ‌زده با آن زیر ساختها و مسایل و مشکلاتش یعنی چه ...

ما خوشبختیم...

ما خوشبختیم؛ ما خیلی خوشبختیم که این معجزه قرن را دیده‌ایم، لمس کرده‌ایم و همراه آن شده‌ایم... مُحرم که می‌شود، فضای این سرزمین شیعه ناخودآگاه به سمت اربعین امام حسین(ع) پیش می‌رود، موکب‌داران تلاششان بیشتر می‌شود، خادمان جدی تر می‌شوند و زائران با اشتیاق‌تر ... آن‌هایی که موکب دارند، شروع می‌کنند برای آماده‌سازی خدمت به زائران امام حسین(ع) و دانشگاه فرهنگیان یکی از نهادهای خوشبخت است که چندین سال است ایام اربعین حسینی برنامه‌های ویژه‌ای دارد.

کربلا....خیابان حی الموظفین...مدرسه جُمانه

این نامها برای خانواده دانشگاه فرهنگیان آشنا و یادآور خاطرات زیادی است. سال 1398، دانشگاه فرهنگیان تصمیم گرفت فضایی برای فعالیت‌های فرهنگی و پذیرایی از دانشجومعلمان زائر خود داشته باشد. پس از بررسی و پیگیری‌های بسیار، مدرسه‌ای دخترانه در شهر کربلا و چند کیلومتری حرم مطهر تحویل دانشگاه شد. در آن سال تعدادی از دانشجومعلمان در موکب دانشگاه حضور پیدا کردند و استقبال خوب زائران، باعث شد این حرکت تداوم یابد.

در دوران کرونا، موکب دانشگاه فرهنگیان امکان برپایی نداشت لذا تمهیدات جدیدی برای پاسداشت اربعین حسینی اندیشیده شد. این برنامه‌ها با هم‌اندیشی متولیان و اعضای ستاد اربعین دانشگاه در قالب پویش جامعی به نام (پویش سفیران حسینی) شکل گرفت. در شرایطی که گمان میرفت به واسطه کرونا محرومیت از برنامه‌های اربعین حسرت زائران و خادمان باشد، برنامه‌های خلاقانه مجازی و حضوری با هم فکری بسیج دانشجویی و معاونت فرهنگی و اجتماعی طراحی شد که جمعیت وسیع چند برابری آمار اعزام را در ماه محرم، صفر و ایام اربعین حسینی مشغول معارف حسینی کرد.

دانشگاه اربعین حسینی (دوره‌های مجازی معرفتی)، سوگواره اربعین حسینی (بخش‌های فرهنگی، ادبی، هنری و ... رقابتی)، مواسات و همدلی حسینی (کمک‌های مومنانه، صرف هزینه سفر اربعین به فعالیتهای بهداشتی و آموزشی ایام کرونا و ‌‌‌...)، برپایی موکب‌های مجازی به میزبانی استانهای مختلف و... برخی از محورهای این پویش بود که نشانگر اهمیت و جایگاه معارف حسینی در افق دانشگاه فرهنگیان و در راستای وظیفه تربیت معلمان حسینی بود.

بعد از کرونا، ستاد اربعین دانشگاه فرهنگیان با جدیت شروع به‌کار کرد و توانست شرایط مطلوب‌تری نسبت به سال‌های قبل برای زائران امام حسین(ع) که خانواده بزرگ دانشگاه فرهنگیان هستند، ایجاد کنند. در اربعین امسال نیز دانشگاه فرهنگیان حضور پرشورتر و جدیدتری نسبت به سال‌های قبل داشت.

پویش سفیران حسینی دانشگاه فرهنگیان امسال با ۳ محور برنامه‌ریزی شد: ۱) دانشگاه اربعین حسینی(ع) دوره‌های مجازی معرفتی که طی برنامه ۴ ساله برای سال چهارم با ۵ سرفصل و با محوریت قیام و اربعین حسینی طراحی و با حضور اساتید مجرب و به نام تولید محتوا شده و محتوای صوتی و تصویری در درگاه‌های آموزشی دانشگاه جهت بهره‌مندی دانشجومعلمان و کارکنان قرار گرفت. امسال حدود ۵ هزار نفر از ۵ سرفصل دانشگاه اربعین به شرح ذیل بهره بردند:

الف)تبیین عوامل مهم انحراف از دین و امامت مبتنی بر درس‌های اربعین حسینی با تدریس حجت الاسلام دکتر مهدی نخاولی

ب)شناخت معروف و منکر و ثبات قدم در دفاع از حق،مبتنی بر آموزه‌های حسینی با تدریس حجت الاسلام محمدحسین گلکار

ج)یک واقعه( قیام حسینی) روایت‌ها و برداشت‌های متعدد با تدریس حجت الاسلام سبحانی نیا

د) اربعین و قابلیت‌های تحول‌آفرینی در جهان اسلام با تدریس دکتر حمید صادقیان

ه) حقیقت آزادی و آزادگی مبتنی بر درسهای اربعینی با تدریس آیت الله عبدالکریم عابدینی. این دوره امسال با محوریت استان قزوین در حال برگزاری است. شایان ذکر است بخشی از محتوای تولیدی این دوره در ایام اربعین حسینی از رادیو معارف پخش شده و در اختیار عموم مخاطبان قرار گرفت.

۲) ششمین سوگواره اربعین حسینی(ع)؛ سوگواره اربعین حسینی فرصت رقابتی دانشجویان در 6 بخش و 18 رشته ادبی، هنری، پژوهشی، ....است که آثار آن حول محور معارف حسینی است. این سوگواره امسال با محوریت استان گلستان در حال برگزاری است و مهلت ارسال آثار تا مهرماه ادامه دارد.

۳) اعزام(پیاده روی)؛ موکب‌های درون مرزی و برون مرزی همه ساله اهتمام دانشگاه فرهنگیان بر اعزام حداکثری دانشجومعلمان است.

۴هزار کمک هزینه سفر به عتبات با رایزنی با بانک های مختلف

در این راستا علاوه بر کمک هزینه اعزام ارسالی به استانها، امسال حدود ۴هزار کمک هزینه سفر به عتبات با رایزنی با بانک‌های مختلف در اختیار دانشجومعلمان قرار گرفت.

توزیع ۱۰ هزار بسته فرهنگی شامل کتاب، چفیه، سربند، کلاه و... با همراهی معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، از دیگر اقدامات انجام شده بود. اجرای طرح نایب الشهید، آماده‌کردن کارت‌های معرفی شهدای تربیت معلم و زیارت نیابتی دانشجویان از طرف شهدا از دیگر فعالیت های فرهنگی اعزام بود.

همچنین ۴استان مرزی ایلام، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و خوزستان اقدام به برپایی موکب با محوریت فعالیت‌ها و ارائه برنامه‌های فرهنگی و همچنین پذیرایی از زوار کردند.

اسکان 2500 دانشجومعلم در موکب کربلا

دانشگاه فرهنگیان همچنین در نجف، کربلا و عمود ۱۲۲۲ در مسیر راهپیمایی اقدام به برپایی موکب کردند. شایان ذکر است حدود ۲۵۰۰ نفر در موکب کربلا که امسال تجهیز شده بود اسکان یافتند. برپایی برنامه‌ها در هر شب عزاداری، مداحی، جمع خوانی، خاطره‌گویی یادگاران دفاع مقدس، اجرای برنامه گروه سنج و دمام، ارائه خدمات اینترنتی و برپایی کارگاه‌های هنری با محوریت قرآن کریم، بخشی از برنامه‌های فرهنگی ارائه شده 10 شب در موکب‌های دانشگاه فرهنگیان در کربلا و مسیر بود.

بر اساس اعلام بسیج دانشجویی حدود۲۵۰۰ نفر اعزام کاروانی و در مجموع بالای۶ هزار نفر اعزام کلی کاروانی و انفرادی آماری است که تا کنون از اعزام دانشجومعلمان احصا شده است و برنامه‌های حسینی دانشگاه فرهنگیان که از اولین روزهای سال ۱۴۰۲ با برگزاری جلسات ستاد اربعین آغاز شده بود با برگزاری آزمون های دانشگاه اربعین و دریافت آثار سوگواره همچنان تا پایان مهر ماه ادامه خواهد داشت و گویای این مطلب که معارف حسینی در دانشگاه فرهنگیان مختص چند روز و ماه نیست بلکه تکلیف و رسالتی است که همواره جاری و ساری است. صدالبته این حرکت حسینی در این سالها از اظهار نظرهای سلیقه‌ای بی‌نصیب نمانده که شنیدن نظرات موافق و مخالف و انتخاب بهترین‌ها شرط خدمت مخلصانه است و صدالبته بی‌شک تا نقطه مطلوب هنوز راه زیادی مانده که ان‌شاالله اخلاص و عزم راسخ خانواده دانشگاه فرهنگیان این مسیر را در سال‌های آتی کوتاه و تسهیل خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار