عضو سابق مجلس دانش‌آموزی در شهرستان ملارد:

مجلس دانش‌آموزی تاثیر بسزایی در تببین جایگاه شورای دانش‌آموزی در نظام آموزشی دارد

ملارد (پانا) - عضو سابق مجلس دانش‌آموزی و دانشجوی دانشگاه فرهنگیان بر تاثیر و اهمیت مجلس دانش‌آموزی در تبیین جایگاه شورای دانش‌آموزی برای جامعه و نظام آموزشی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۰۳۹۸۸
لینک کوتاه کپی شد
مجلس دانش‌آموزی تاثیر بسزایی در تببین جایگاه شورای دانش‌آموزی در نظام آموزشی دارد

مجلس دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران نهادی صنفی مشورتی و زیر مجموعه‌سازمان دانش‌آموزی است که بر اساس آیین‌نامه تشکیل این مجلس مصوب ششصد و هفتاد و دومین جلسه شورای عالی آموزش‌ و پرورش جمهوری‌ اسلامی ایران از سال ۱۳۸۰ آغاز به کار کرد، مصوبات این مجلس‌ پس از تأیید در شورای عالی آموزش و پرورش، قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.

حسین پازانی، دانش‌آموخته‌ دبیرستان‌ نمونه‌ دولتی‌ دکتر هشترودی ملارد، سه سال عضو شورای‌ دانش‌آموزی منطقه بوده و هم‌‌اکنون‌ دانشجوی‌ دانشگاه‌‌فرهنگیان‌ حکیم فردوسی در رشته دبیری علوم‌اجتماعی است؛ وی در‌ رابطه‌ با فعالیت‌های‌ شورای‌ دانش‌آموزی، در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «کار ما در شورا یک کار تربیتی است؛ نباید به حواشی توجه کنیم. همانطور که پیامبران الهی نیز در مسیر رسالت خود که یک امر تربیتی و فرهنگی بود، به موانع توجه نمی کردند و به مسیر خود ادامه می‌دادند.»

وی با توجه به انتخابات شورای دانش‌آموزی منطقه و استان در سال جاری، به عنوان فرد دغدغه‌مند این عرصه بیان کرد: «مجلس دانش‌آموزی یا مجالس استانی و منطقه‌ای ویترینی از فعالیت‌های شورای دانش‌آموزی است. اگر این مجالس قوی، پرشور، فعال و با انگیزه باشند، تاثیر زیادی در تبیین جایگاه شورای دانش‌آموزی برای جامعه و نظام آموزشی دارند. اما اگر ترکیب این مجالس و عملکرد آنها ضعیف و بی انگیزه باشد، چهره و تصویر نامطلوبی از شورای دانش‌آموزی را به نمایش می‌گذارند و جایگاه این شورا نزد دیگران تنزل پیدا می‌کند.»

پازانی در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای به نامزدهایی که علاقه‌مند به فعالیت در شورا و مجلس دانش‌آموزی هستند دارید، تصریح کرد: «مهم‌ترین توصیه‌ای که به آنها دارم این است که با آگاهی و شناخت کامل از قوانین‌ و مقررات شورای دانش‌آموزی و مجلس کشوری وارد این عرصه شوند و لازم است آیین نامه شورای دانش‌آموزی را مطالعه کنند. با شناخت نظام مسائل و نقاط قوت و ضعف مدرسه، منطقه و استان خود برای حل مشکلات و نکاتی که در حیطه وظایف شورا است، برنامه‌ریزی و راه حل ارائه کنند و در یک کلام قدرت مطالبه‌گری خود را افزایش دهند.»

وی ادامه داد: «انتخابات نکته‌ای است که درباره بهبود عملکرد مجلس دانش‌آموزی و شوراهای استانی و منطقه‌ای حائز اهمیت است؛ اگر انتخابات خوب و پرشوری داشته باشیم و همه نامزدها با برنامه و هدف‌گذاری مناسب وارد این عرصه شوند، قطعا مجلس دانش‌آموزی پر قدرت و کارآمدی خواهیم داشت. البته شرط برگزاری انتخابات شورای منطقه یا مجلس دانش‌آموزی مطلوب این است که روند انتخابات را از مدارس اصلاح کنیم. متأسفانه چیزی که در حال حاضر در برخی مدارس شاهد آن هستیم بعضا دادن وعده‌های دور از واقعیت و نداشتن برنامه و هدف مشخص است که باعث تشکیل شوراهای دانش‌آموزی ضعیف و ناکارآمد در مدارس می‌شود.»

پازانی بیان کرد: «شاید مهم‌ترین جمله‌ای که بتواند دانش‌آموزان ما را قانع کند تا در شورای دانش‌آموزی مشارکت کنند این است که با حضور در شورا می‌توانند ایده‌های ناب و خلاق خود را اجرایی کنند و بازوی مطالبه‌گری و صدای دانش‌آموزان باشند. وقتی عضو شورا شوند، می‌بینند که تا چه اندازه می‌توانند تاثیرگذار باشند و لذتی که این احساس مفیدبودن و تاثیرگذاربودن برای آنها دارد، وصف‌ناشدنی و دوست‌داشتنی است.»

دانش‌آموز خبرنگار‌‌: زینب جوادنیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار