کارشناس امور بانوان آموزش و پرورش شهرستان ملارد در گفت‌وگو با پانا:

خانواده و مدرسه، مهم‌ترین عامل در تبیین اهمیت حجاب برای دانش‌آموزان هستند

ملارد (پانا) - کارشناس امور بانوان آموزش و پرورش شهرستان ملارد، خانواده و مدرسه را مهم‌ترین عامل در تبیین، آشنایی و باورپذیری اهمیت حجاب برای دانش‌آموزان دانست.

کد مطلب: ۱۴۰۳۳۸۱
لینک کوتاه کپی شد
خانواده و مدرسه، مهم‌ترین عامل در تبیین  اهمیت حجاب برای دانش‌آموزان هستند

ژاله جعفری، کارشناس امور بانوان آموزش و پرورش ملارد در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «آموزش و پرورش همواره به دنبال ایجاد فضای امن و مناسب آموزشی و تربیتی بوده تا دانش‌آموزان در یک محیط بانشاط و سالم ضمن ارتقای سواد و تجربه فردی و اجتماعی، در موقعیت‌های ویژه تربیتی و آموزشی قرار بگیرند و فردای جامعه ایران اسلامی را از انسان‌های شریف و تربیت یافته در مکتب متعالی اسلام برخوردار سازند.»

وی ادامه داد: «در موضوع عفاف و حجاب خانواده و مدرسه، مهم‌ترین عامل در آشنایی و امر باورپذیری دانش‌آموزان هستند، اما رسانه‌های جمعی و بسیاری از دستگاه‌های دیگر برای به ثمر نشاندن زحمات خانواده و مدرسه در این موضوع نقش موثری دارند و نباید از تأثیرپذیری دانش‌آموزان از اشخاص محبوب که بعضا نقش الگویی در ذهن دانش‌آموزان دارند، غفلت کرد و لازم است همه عوامل موثر در تربیت کودکان و نوجوانان همپای نهاد خانواده و مدرسه حرکت کنند و تضادی نداشته باشند.»

جعفری ضمن اشاره به برنامه‌های متنوع جهت آگاه‌سازی دانش‌‌‌آموزان در مورد اهمیت حجاب افزود: «ایجاد گفتمان مثبت و سازنده در بین دانش‌آموزان در موضوع فرهنگ و اعتقادات اسلامی، اجتماعی و بومی اسلام و ایران، پاسخگویی مربیان و معلمان و مبلغان حوزه‌های علمیه کشور به سؤالات دانش‌آموزان در موضوعات مختلف دینی و تربیتی در مدارس و برگزاری گفتمان‌های دینی و جلسات پرسش و پاسخ با دانش‌آموزان سراسر کشور و استفاده از ظرفیت کتب درسی در تبیین موضوع عفاف و حجاب از دیدگاه آیات و روایات و تبیین ضرورت و فلسفه آن متناسب با مقاطع تحصیلی از مجموعه اقدامات لازم در این مقوله است.»

کارشناس بانوان آموزش و پرورش ملارد اهتمام به ایجاد نگرش درست و مثبت و زیبااندیشی در مورد فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانش‌آموزان را ضروری دانست و عنوان کرد: «رعایت پوشش مناسب اسلامی توسط همه همکاران فرهنگی در مدارس، مراکز رفاهی و فرهنگی، اردوگاه‌ها و فضاهای پرورشی، مراکز مشاوره و سایر اماکن عمومی آموزش و پرورش اهمیت زیادی دارد و اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و علمی جذاب و مستمر برای آشنایی و درونی‌سازی حجاب و عفاف و سایر هنجارهای فرهنگی و تربیتی برای دانش‌آموزان، فرهنگیان و خانواده‌ها باعث ترغیب دانش‌‌‌آموزان به رعایت حجاب می‌شود.»

وی تصریح کرد: «اهتمام به معرفی الگوهای برتر دانش‌آموزی از بین دختران و پسران نخبه و ممتاز و آموزش احکام شرعی عفاف و حجاب و برگزاری کلاس‌های دانش‌افزایی برای متقاضیان و داوطلبان از بین دانش‌آموزان و والدین از طریق انجمن اولیا و مربیان و آشنا کردن دانش‌آموزان به تناسب سطوح تحصیلی با اقدامات و برنامه‌های مخرب غرب و معرفی توطئه‌ها، زمینه‌ها، روش‌ها و مجاری نفوذ فرهنگ غربی از طریق مدارس می‌تواند در این مورد کمک‌کننده باشد.»

جعفری در پایان خاطرنشان کرد: «همچنین استفاده از بسترهای هنری نظیر شعرخوانی، قصه‌گویی و نقاشی در مقاطع پیش دبستانی و مهد کودک جهت آشنا کردن کودکان با هنجارهای اسلامی و تربیتی و بهره‌مندی از اساتید و چهره‌های محبوب علمی و دینی همچون اساتید، مربیان، نفرات برتر علمی، المپیادی‌ها و خانواده‌های ایثارگران برای تبیین فرهنگ اسلامی و به ویژه مظاهر عفاف و حجاب برای دانش‌آموزان می‌توانند به رسیدن به اهداف تربیتی در مقوله حجاب کمک کند.»

دانش‌آموز خبرنگار: نرگس زندیه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار