رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

نقش مدرسه در پیشگیری از بروز خودکشی و افزایش آگاهی دانش‌آموزان

تهران (پانا) - رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اهمیت نقش خانواده و نظام آموزش و پرورش در پیشگیری از خودکشی گفت که مدرسه بیشترین کارکرد و نقش موثر را در پیشگیری از بروز خودکشی و افزایش آگاهی دانش‌آموزان دارد.

کد مطلب: ۱۴۰۲۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد
نقش مدرسه در پیشگیری از بروز خودکشی و افزایش آگاهی دانش‌آموزان

سید حسن موسوی چلک همزمان با روز جهانی پیشگیری از خودکشی درخصوص اهمیت پیشگیری اظهار کرد: «وقتی بر روی نامگذاری این روز در جهان به عنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی تامل می‌کنیم، متوجه می‌شویم که نامگذاری این روز یک پیام دارد و این است که ماهیت خودکشی، دارای ویژگی‌هایی است که قابلیت پیشگیری دارد. همچنین تامل بر فلسفه نامگذاری این روز نشان می‌دهد که مهم‌ترین هدف از نامگذاری آن، بالابردن آگاهی مردم در زمینه پیشگیری از خودکشی است که نیازمند توجه و اهتمام بیشتر و همینطور اهمیت ارزیابی سیاست‌های کلان هر کشور در حوزه پیشگیری است.»

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: «با نگاه به برخی عوامل همچون مشاغل و وضعیت تحصیل افرادی که اقدام به خودکشی منجر به فوت کرده‌اند، متوجه می‌شویم مثلا در حوزه تحصیلات بیشترین گروهی که در ایران در سال 1400 اقدام به خودکشی کردند کسانی بودند که تحصیلات متوسطه داشتند. طبق آمار 23 درصد این افراد دیپلم، دبیرستان 11.2، ابتدایی حدود 17.5 و بی‌سواد هم 7 درصد است. بنابراین بخش عمده کسانی که اقدام به خودکشی منجر به فوت کردند، کسانی هستند که تحصیلاتشان را کامل به اتمام نرسانده بودند.»

وی تصریح کرد: «اجرای برنامه‌های پیشگیری از آسییب‌های اجتماعی از جمله خودکشی و ارتقای سلامت روانی اجتماعی در محیط‌های آموزشی از جمله مدرسه و دانشگاه به دلیل استمرار حضور ذی‌نفعان بسیار اهمیت دارد زیرا یک دانش‌آموز حداقل 12 سال با نظام مدرسه ارتباط دارد، یک معلم 30 سال و خانواده هم حداقل 12 سال با نظام مدرسه ارتباط دارند و آموزش‌ها در این دوران بسیار تاثیرگذار خواهد بود.»

موسوی چلک اضافه کرد: «اگر دانش‌آموزان در دوران تحصیل، آموزش ببینند و مهارت‌های مختلفی همچون مهارت‌های زندگی، ارتباط اجتماعی و خودمراقبتی در آنها نهادینه شود، طبیعی است که مدرسه بیشترین کارکرد و نقش موثر را در پیشگیری از بروز خودکشی و افزایش آگاهی آنها می‌تواند داشته باشند. البته این امر مستلزم این است که این موضوعات به عنوان موضوعات اساسی و جدی قلمداد شود.»

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس گفت: «چند سال اخیر پروژه‌هایی مثل نماد(نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان)، مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان و برنامه‌هایی که در حوزه سلامت روانی اجتماعی و در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی برگزار شد، گام‌هایی رو به جلو است. از طرفی با توجه به ظرفیت و قابلیتی که در مدرسه وجود دارد و امکانات مدرسه و حضور انجمن‌های اولیا و مربیان و اعتمادی که والدین و مردم به محیط مدرسه دارند و سرمایه اجتماعی بالایی که آموزش و پرورش و معلمان دارند، باید از این ظرفیت برای ارتقای سلامت روانی اجتماعی به درستی استفاده کنند.»

وی تاکید کرد: «آموزش‌ و پرورش یکی از جاهایی است که می‌تواند بر روی افزایش نشاط و نهادینه کردن آموزش مهارت‌های زندگی از جمله کنترل خشم، حل مساله تصمیم‌گیری و روابط بین فردی، خودآگاهی و غیره تاثیر مثبت داشته باشد که باید از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار