تمهیدات دستگاه‌های خدمات‌رسان برای راهپیمایی جاماندگان اربعین

تهران (پانا) - مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین، امروز در شهر تهران و سایر شهرهای کشور برگزار می‌شود و دلداگان حسینی در این مراسم شرکت می‌کنند؛ در این راستا کلیه نهادهای خدمات‌رسان برای تسهیل تردد شهروندان در این مراسم تمهیداتی را فراهم کرده‌اند.

کد مطلب: ۱۴۰۱۵۶۷
لینک کوتاه کپی شد
تمهیدات دستگاه‌های خدمات‌رسان برای راهپیمایی جاماندگان اربعین

برگزاری آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین ابتدا از پایتخت آغاز شد، اما اکنون در سایر استان‌های دیگر نیز برگزار می‌شود و به یک مراسم فراگیر در کشور تبدیل شده است. از این رو تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان در طول برگزاری مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین تمهیداتی را اتخاذ کرده‌اند که به شرح زیر است.

بر این اساس، پیاده‌روی جاماندگان اربعین رأس ساعت ۶ صبح امروز با قرائت زیارت عاشورا از میدان امام حسین (ع) تهران آغاز شده و انتهای مسیر حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (س) است که طول این پیاده‌روی ۱۵ کیلومتر است.

مسیرهای ۵ گانه پیاده‌روی جاماندگان اربعین

بر اساس اعلام پلیس راهور، مسیرهای ۵ گانه پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در تهران به شرح زیر است:

مسیر شماره ۱: میدان امام حسین «علیه السلام» - خیابان ۱۷ شهریور - خیابان شوش - میدان شوش - خیابان فداییان اسلام - میدان شهرری - حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

مسیر شماره ۲: میدان جمهوری - بزرگراه نواب - میدان ۹ دی - میدان بهمن - خیابان بعثت - خیابان شهید رجایی - بزرگراه شهید کریمی - بلوار دستواره - میدان نماز - خیابان کمیل - میدان هادی ساعی - خیابان مدرس و خیابان آستانه - حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

مسیر شماره ۳: امام زاده حسن (ع) - خیابان امین الملک - خیابان قزوین - بزرگراه نواب - میدان ۹ دی - میدان بهمن - بزرگراه بعثت - خیابان شهید رجایی - بزرگراه شهید کریمی - بلوار دستواره - میدان نماز - خیابان کمیل - میدان هادی ساعی - خیابان مدرس و خیابان آستانه - حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

مسیر شماره ۴: باقر شهر - خیابان شهید رجایی - روی پل شهید آوینی - خیابان سلمان فارسی- حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

مسیر شماره ۵: جاده ورامین - سه راه تقی آباد - خیابان شهید مصطفی خمینی - خیابان سلمان فارسی - خیابان احمد قمی- حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

پیش‌بینی حضور ۴ تا ۵ میلیون نفر در پیاده‌روی

سردار حسن زاده، فرمانده سپاه محمد رسول الله در خصوص جزئیات راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی گفت: تمهیدات خوبی پیش بینی شده و ستاد مردمی موکب ها و غرفه‌های فرهنگی و معنوی را تشکیل می‌دهند و امسال بالغ بر ۲ هزار ایستگاه صلواتی و موکب در طول مسیر داریم. سال گذشته ۴ میلیون نفر در پیاده روی جاماندگان اربعین شرکت کردند و امسال پیش بینی می‌شود که این تعداد افزایش پیدا کند و بالغ بر ۴ تا ۵ میلیون نفر در این پیاده روی شرکت خواهند کرد.

سردار حسن زاده ادامه داد: این مسیر به ۵۰ بلوک تقسیم شده و در هر بلوک یک پست امدادی و آمبولانس داریم و حتی پیش بینی شده که اورژانس هوایی هم در صورت لزوم مورد استفاده قرار بگیرد. نماز جماعت هم در چهل نقطه برگزار می‌شود و در داخل حرم هم در ۷ نقطه نماز جماعت برگزار خواهد شد.

استفاده از ظرفیت مدارس در طول مسیر پیاده‌روی

حسن زاده افزود: مدارس طول مسیر هم برای باز هستند تا مردم برای استراحت و دستشویی و.... از آنها استفاده کنند. چند گروه مردمی بخشی این مسیر را به مسیر پیاده روی کربلا و بین الحرمین شبیه سازی خواهند کرد. برای جلوگیری از گرمازدگی مردم ابتدای صبح یا غروب در این مراسم شرکت کنند. ۵ درمانگاه را در مسیر تجهیز کرده‌ایم مختص ارائه خدمات به مردمی که دچار گرمازدگی می‌شوند. آب سالم بهداشتی و خنک در طول مسیر تعبیه شده است و افراد در کمتر از ۵۰ قدم می‌توانند به آب دسترسی پیدا کنند.

استقرار موکب‌های مردمی در مسیر پیاده‌روی

علیرضا فخاری، استاندار تهران نیز ضمن دعوت از مردم برای حضور در مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین، گفت: در طول مسیر، استقرار ۱۳۰۰ موکب مردمی با خدمات متنوع جهت خدمت به راهپیمایان تدارک دیده شده است و پیش‌بینی حضور تقریبی ۳تا ۴میلیون زائر جامانده اربعین حسینی وجود دارد و جهت بهره‌مندی زائرانی که با وسیله نقلیه شخصی حضور خواهند یافت در طول مسیر محل‌هایی جهت پارک وسیله نقلیه شخصی در نظر گرفته شده است و با همکاری شهرهای اطراف از ظرفیت وسایل نقلیه جهت زائرینی که از شهرهایی چون ورامین، قرچک، پیشوا، باقرشهر و اسلامشهر حضور خواهند یافت، بهره‌مند خواهیم شد.

تمهیدات ناوگان حمل‌ونقل عمومی در مسیر پیاده‌روی

همچنین برای تسهیل در تردد زائران دستگاه‌های خدماتی همچون مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی نیز تمهیداتی در نظر گرفته‌اند. بر این اساس در راستای حضورگسترده مردم سازمان تاکسیرانی تعداد ۲۰۰ دستگاه تاکسی ون را در هفت مسیر آماده سرویس رسانی به راهپیمایان اربعینی کرده است که از ساعت پنج صبح آمادگی دارند تا به زائرین محترم به طور رایگان در مسیرهای زیر خدمات ارائه دهند. مسیر شماره یک: میدان حرم-مترو شهرری. مسیر شماره ۲: میدان سلمان فارسی وامام هادی(ع) تاایستگاه راه آهن. مسیر شماره سه: تقاطع فدائیان اسلام-بزرگراه شهیدکریمی تامتروجوانمردقصاب. مسیر شماره چهار: تقاطع فدائیان اسلام-شهیدغیبی تامترو جوانمردقصاب. مسیر شماره پنج: تقاطع فدائیان اسلام-امام حسین(ع) تامترو جوانمردقصاب. مسیر شماره ۶: تقاطع فدائیان اسلام-شهیدپیرابنده (ابریشم) تامترو علی آباد. مسیر شماره هفت: تقاطع فدائیان اسلام-بعثت تا مترو پایانه جنوب.

روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن عرض تسلیت به مناسبت اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، اعلام کرد: به مناسبت برگزاری مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی طی امروز چهارشنبه پانزدهم شهریور ماه، ناوگان اتوبوسرانی تهران برای رفاه حال شرکت‌ کنندگان در این مراسم از مسیرهای ذیل خدمات حمل و نقلی ارائه می‌کند. مسیر شماره یک: فداییان اسلام - فرزانه، شهرک کیانشهر - فدائیان اسلام، مسیر شماره ۲: فداییان اسلام - غیبی، مترو جوانمرد قصاب، مسیر شماره سه: فداییان اسلام - اعتصامی، مترو دولت آباد، مسیر شماره چهار: شهید کریمی غرب، مترو جوانمرد قصاب، مسیر شماره پنج: شهید کریمی شرق، پایانه خاوران، مسیر شماره ۶: روبروی بیمارستان فیروز آبادی، دولت آباد - کیانشهر - میدان خراسان - پایانه خاوران، مسیر شماره هفت: جاده قم از میدان فرمانداری تا میدان شهر ری ، خاوران - خراسان - شهدا، مسیر شماره هشت: خیابان شهرداری، باقرشهر - کهریزک، مسیر شماره ۹: خیابان آستانه ، مترو شهر ری (گردشی)، مسیر شماره ۱۰: جاده ورامین، خاوران - میدان شهداء - میدان خراسان، مسیر شماره ۱۱: زمین خاکی فرمانداری، آزادی - تهرانپارس - یافت آباد - شادآباد - خاوران - خراسان - شهداء - میدان نبوت - میدان خراسان - میدان راه آهن - نازی آباد - میدان انقلاب اسلامی - سه راه شمشیری، مسیر شماره ۱۲: سلمان فارسی، باقر شهر - کهریزک، مسیر شماره ۱۳: میدان شهر ری - ابتدای جاده قم، مترو شهر ری

خدمات رایگان مترو تهران در ۳ ایستگاه

مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه از خدمات رایگان در ایستگاه‌های امام حسین (ع)، شهدای هفده شهریور و شهرری خبر داد و گفت: خط یک مترو به دلیل نزدیکی به اماکن مذهبی مختلف در شهر تهران معمولاً در روز اربعین بیشترین مسافر را دارد. طی امروز با کاهش فاصله حرکت قطارها، خدمات‌دهی به مسافران در ساعات پرتردد با حداکثر توان انجام می‌گیرد و در صورت نیاز قطارهای فوق‌العاده نیز اعزام خواهد شد.

تمهیدات اورژانس کشور برای برگزاری مراسم جاماندگان اربعین

سید جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به پیش‌بینی تمهیدات لازم درخصوص برگزاری مراسم جاماندگان اربعین در تهران و سایر شهرها گفت: همکاران من در استان تهران در این خصوص تمهیدات لازم را پیش‌بینی کرده‌اند. چندین دستگاه موتورلانس، آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در مسیرهای تعیین شده پیش‌بینی شده است همچنین نیروهای واکنش سریع در بین جمعیت حضور دارند تا در صورت بروز حادثه خدمات لازم را در اسرع وقت ارائه دهند.

معیادفر ادامه داد: در سایر شهرها که این مراسم برگزار می‌شود نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است و این آمادگی وجود دارد تا به عزیزانی که در روز اربعین با یاد شهدای کربلا اقدام به پیاده‌روی می‌کنند خدمات لازم ارائه شود.

وی درخصوص جلوگیری از گرمازدگی به زائران مراسم جاماندگان اربعین گفت: قطعا موکب‌هایی در طول مسیر راهپیمایی پیش‌بینی شده است تا آب را در اختیار زائران قرار دهند. زائران نیز به همراه خود آب به همراه داشته و آب زیادی بنوشند تا با توجه به گرمای هوا دچار گرمازدگی نشوند.

آماده‌باش ۲۸۰ آتش‌نشان برای راهپیمایی جاماندگان اربعین در تهران

قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نیز از آماده‌باش ۲۸۰ نفر از آتش‌نشانان برای تامین ایمنی راهپیمایی جاماندگان اربعین در پایتخت خبر داد و گفت: علاوه بر اینکه تمام ۱۳۷ ایستگاه آتش‌نشانی در پایتخت در آماده‌باش کامل قرار خواهند داشت، براساس برنامه از پیش تعیین شده، اکیپ‌هایی از آتش‌نشانان شامل ۲۸۰ نفر آتش‌نشان به همراه ۷۴ دستگاه انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت در ۳۵ نقطه از مسیرهای مشخص شده، مستقر می‌شوند و تا پایان مراسم و عادی شدن رفت و آمد حضور خواهند داشت و اوضاع ایمنی محدوده تحت پوشش خود را کنترل خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران افزود در طول برگزاری این مراسم نیز مدیران ارشد عملیات این سازمان به صورت سیار مشغول گشت زنی خواهند شد و علاوه بر نظارت بر اوضاع ایمنی، بر فعالیت های آتش‌نشانان نیز سرکشی خواهند کرد.

محدودیت‌های ترافیکی در مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین

سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ هم در تشریح تمهیدات و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های ترافیکی مراسم جاماندگان اربعین حسینی در تهران با بیان اینکه این مراسم همزمان با روز اربعین و در پنج مسیر به سمت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار خواهد شد و مأموران پلیس راهور در تمام این مسیرها حضور داشته و اقدامات خود را اجرا خواهند کرد، گفت: مسیر شماره یک از میدان میدان امام حسین(ع) آغاز شده و با عبور از خیابان ۱۷ شهریور، خیابان شوش، میدان شوش، خیابان فدائیان اسلام و میدان شهرری به حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) منتهی می‌شود. مسیر شماره ۲ نیز از میدان جمهوری شروع شده و با گذر از بزرگراه شهید نواب صفوی، میدان بهمن، خیابان بعثت، بزرگراه شهید رجائی، بزرگراه شهیدکریمی، بلوار دستواره، میدان نماز، خیابان کمیل، میدان هادی ساعی، خیابان مدرس و خیابان آستانه به حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می‌رسد.

حمیدی افزود: مسیر شماره سه با شروع از امام زاده حسن(ع) و عبور از خیابان امین الملک و خیابان قزوین به بزرگراه شهید نواب صفوی رسیده و در ادامه با مسیر شماره ۲ همپوشانی دارد. مسیر شماره چهار نیز از باقر شهر آغاز شده و با عبور از خیابان شهید رجائی، پل شهید آوینی، خیابان سلمان فارسی به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ختم می‌شود. مسیر شماره پنج نیز با آغاز از جاده ورامین از سه راه تقی آباد، خیابان شهید مصطفی خمینی، خیابان سلمان فارسی و خیابان احمد قمی به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می‌رسد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره محدودیت‌های توقف و تردد برای برگزاری این مراسم تاکید کرد: محدودیت‌های توقف برای این مراسم از ساعت ۲۳:۳۰ امروز سه‌شنبه در معابر پیرامون میدان امام حسین (ع) و خیابان انقلاب حد فاصل پل چوبی تا میدان امام حسین (ع)، خیابان ۱۷ شهریور حد فاصل میدان امام حسین(ع) تا خیابان شوش، خیابان شوش حد فاصل خیابان ۱۷ شهریور تا میدان شوش در هر دو مسیر بطور کامل، خیابان فدائیان اسلام از میدان شوش تا میدان حرم در هر دو مسیر، خیابان قم تا محدوده میدان فرمانداری بطور کامل، محدوده درهای ضلع شرقی، غربی و جنوبی حرم مطهر بطور کامل، خیابان ۲۴ متری حد فاصل میدان حرم تا خیابان سازمان آب، جاده ورامین حدفاصل سه راه ورامین تا میدان معلم در هر دو مسیر و خیابان شهرداری حد فاصل خیابان رجائی تا میدان مدرس اجرا خواهد شد.

حمیدی درباره محدودیت‌های تردد برای این راهپیمایی گفت: محدودیت‌های تردد از ساعت شش صبح روز برگزاری مراسم اجرا خواهد شد و بر این اساس تردد وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت در کلیه معابر اصلی و فرعی منتهی به خیابان ۱۷ شهریور از میدان امام حسین(ع) تا میدان خراسان و در ادامه تا تقاطع ۱۷ شهریور- شوش شرقی، کلیه معابر اصلی و فرعی منتهی به خیابان شوش شرقی از تقاطع ۱۷ شهریور تا میدان شوش، کلیه معابر اصلی و فرعی منتهی به خیابان فدائیان اسلام از میدان شوش تا میدان حرم عبدالعظیم حسنی(ع) و کلیه معابر اصلی و فرعی منتهی به حرم عبدالعظیم حسنی(ع) در ضلع غرب، شرق و جنوب حرم مطهر ممنوع است.

وی با بیان اینکه در خیابان دستواره، بعثت، ابریشم و همچنین پل بزرگراه آزادگان به سمت شمال و جنوب فدائیان نیز تردد وسایل نقلیه ممنوع است، ادامه داد: همچنین در طول برگزاری مراسم اعمال محدودیت در جاده ورامین به غرب از پل صوفی و هدایت بار ترافیکی به بزرگراه شهید آوینی غرب، اعمال محدودیت در ضلع شرقی میدان معلم و هدایت بار ترافیکی به سمت جاده ورامین شرق و بزرگراه شهید آوینی و همچنین ورودی میدان معلم به خیابان ۲۴ متری اعمال خواهد شد و در کلیه معابر ضلع شمالی جاده ورامین به سمت جنوب نیز محدودیت تردد اعمال شده و بار ترافیکی از خیابان های نبی پور و میر عابدینی به خیابان ابن بابویه شمال انجام می‌شود. در کلیه معابر ضلع شمال خیابان ۲۴ متری به سمت جنوب نیز وضعیت مشابه وجود داشته و بار ترافیکی از خیابان های مهاجری، مجتبی و شیرمحمدی به سمت شمال و جاده ورامین هدایت می‌شود.

به گفته رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، در کلیه معابر ضلع جنوبی خیابان ۲۴ متری به سمت شمال نیز محدودیت تردد اعمال شده و بار ترافیکی به بزرگراه شهید آوینی هدایت می‌شود. محدودیت تردد در ضلع شمال میدان بسیج مستضعفین (سه راه ورامین) نیز با هدایت بار ترافیکی به خیابان ابن بابویه و غیوری شمال اجرا خواهد شد. همچنین محدودیت تردد در شمال به جنوب خیابان غیوری از دورگرد قبل از میدان بسیج مستضعفین و مسیر غرب به شرق بزرگراه کریمی به میدان معلم و غیوری جنوبی و ابن بابویه جنوب اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در کنار گذر پل صوفی ورودی به خیابان شهدای ۱۸ دی نیز محدودیت تردد وجود دارد، اظهار کرد: محدودیت دسترسی از شرق به غرب بزرگراه شهید آوینی به خیابان سلمان فارسی و خیابان شهید زهره وند نیز وجود دارد. در میدان سلمانی به سمت شمال- میدان قشقایی به سمت میدان سلمانی و خیابان احمد قمی به شمال- میدان سلمان فارسی به شمال و ضلع شرقی میدان امام هادی(ع) نیز محدودیت تردد خواهیم داشت. در کلیه معابر ضلع شمال خیابان قم به جنوب و کلیه معابر ضلع جنوبی به سمت شمال و خیابان کریمیان ورودی خیابان فدایی نیز این محدودیت اعمال شده است.

حمیدی با بیان اینکه محدودیت در میدان هادی ساعی ورودی به خیابان مدرس و خیابان کمیل ورودی به خیابان آستانه نیز اعمال شده است، ادامه داد: محدودیت ترافیکی در کلیه ورودی‌های شهر ری از سمت غرب بزرگراه رجائی و بزرگراه شهید هاشمی (صالح آباد)، از سمت شمال بزرگراه آزادگان و از سمت شرق بزرگراه امام علی(ع) و سه راه ورامین از سمت جنوب بزرگراه شهید آوینی نیز اجرا می‌شود. این محدودیت‌ها تا زمان پایان مراسم ادامه خواهد داشت.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص مسیرهای جایگزین برای تردد خودروها و موتورسیکلت‌ها گفت: در مجموع به مردم عزیز توصیه می‌کنم که در طول زمان برگزاری مراسم جاماندگان اربعین حسینی از تردد غیرضروری با خودروی شخصی خودداری کنند. با این وجود خیابان دماوند (زیرگذر میدان امام حسین(ع))، خیابان محلاتی، خیابان بعثت، بزرگراه آزادگان، خاوران- جاده امام رضا(ع) (پل سیمانی) و خیابان شهید رجائی (گلحصار) برای تردد شهروندان در زمان اجرای محدودیت‌های ترافیکی در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، بزرگراه امام علی(ع) از بزرگراه آزادگان تا بزرگراه کریمی در هر دو مسیر، بزرگراه شهید کریمی حدفاصل بلوار شهید رجایی تا بزرگراه شهید آوینی، بزرگراه شهید آوینی حدفاصل بزرگراه امام علی(ع) تا بزرگراه هاشمی در هر دو مسیر و خیابان‌های دماوند، پیروزی، مجاهدین، محلاتی و ۱۵ خرداد شرقی، خراسان و خاوران نیز به عنوان دیگر مسیرهای جایگزین در نظر گرفته شده است.

حمیدی درباره محل‌های استقرار تاکسی‌های سازمان تاکسیرانی در این روز گفت: تاکسی‌ها برای انتقال زائرین به نزدیکترین ایستگاه مترو یا پایانه‌های اتوبوسرانی در تقاطع بعثت فدائیان اسلام، تقاطع فدائیان اسلام- شهید پیرابنده (ابریشم)، تقاطع فدائیان اسلام- شهید غیبی، تقاطع فدائیان اسلام - امام حسین(ع)، میدان حرم، میدان سلمان فارسی و میدان امام هادی(ع) و تقاطع خیابان فدائیان اسلام - سه راه ورامین مستقر هستند.

وی درباره محل توقف اتوبوس‌های شرکت واحد گفت: ۱۳ نقطه برای استقرار اتوبوس‌های شرکت واحد در نظر گرفته شده است. بر این اساس اتوبوس‌ها در خیابان فدائیان اسلام تقاطع فرزانه، خیابان فدائیان اسلام تقاطع پروین اعتصامی، تقاطع خیابان فدائیان اسلام- بزرگراه شهید کریمی (بزرگراه شهید کریمی حدفاصل چهارراه چشمه علی تا خیابان فدائیان اسلام)، تقاطع خیابان فدائیان اسلام- بزرگراه شهید کریمی (بزرگراه کریمی حدفاصل بزرگراه امام علی(ع) تا خیابان فدائیان اسلام به غرب)، خیابان فدائیان اسلام از مقابل پلیس امنیت تا سه راه ورامین (جنوب به شمال)، خیابان قم از میدان فرمانداری به شرق تا میدان حرم، خیابان شهرداری و خیابان دکتر کریمیان، خیابان آستانه - پارکینگ تره بار به مقصد متروی شهر ری (رفت و برگشت)، خیابان مدرس (حد فاصل میدان مدرس تا میدان هادی ساعی)، جاده ورامین حد فاصل میدان معلم تا سه راه ورامین، پارکینگ خاکی مقابل فرمانداری، بزرگراه امام علی (ع) به جنوب از جاده معدن تا بزرگراه کریمی و خیابان سلمان فارسی از میدان سلمان فارسی تا میدان امام هادی(ع) مستقر خواهند شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار