غلامرضا بنی اسدی*

اربعین و تجدید بیعت با سید الشهدا(ع)

دین آمده است تا انسان را بسازد. نظام اخلاقی دین، برای انسان‌سازی و جامعه‌پردازی است. از اولین پیامبر این خط را در پیش گرفته‌اند و آخرین این سلسله جلیله نیز با "انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق" به صریح‌ترین بیان فرموده است که رسالتش اکمال مکارم و فضیلت‌های اخلاق است.

کد مطلب: ۱۴۰۱۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد

هرچه که در پارادیم دین و مذهب تعریف شده است نیز ناظر به فلسفه بعثت یعنی اخلاق است. اربعین و زیارت اربعین نیز در همین ساحت قابل تعریف است چنان که عاشورا نیز قله توجه دادن به جانمایه بعثت است.

اخلاق فقط نگاه آرام و لب پر خنده نیست. حق محوری همه جانبه و زیستن در چهارچوبه تدوینی شریعت معنای دقیقتر اخلاق است. انسان جان یافته به اخلاق حسینی اهل حق است.

اهل اخلاص است. فقط راه نمی رود بلکه راه را درست می رود. فقط دعا نمی خواند، دعا را زندگی می کند. فقط زیارت نمی رود بلکه خود را به نظامات تشریعی و تکوینی و تبیینی حضرت "مزور" نظم و نسق می بخشد.

لباس تظاهر نمی پوشد. نگاه در حریم خصوصی دیگران ندارد. دستش در سفره دیگران نیست. پا روی پای دیگران نمی گذارد. مردم را به چشم نردبان نمی بیند. خودنمایی نمی کند. کسی که چنین کند را نسبتی با اربعین و عاشورا نیست چنان که با فلسفه بعثت هم ناسازگار است. چقدر شفاف و هشدار دهنده است این سخنِ فقیه مفسر، حضرت آیت ا... جوادی آملی که در باب زیارت و سفرهای اربعینی هم چشمِ مان را با این کلام به بیداری می خواند که؛" این زیارت، تعلیم فرهنگی زائر است که زائر بفهمد که مزور رفته است تا کشور را پاک کند، «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الأرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُم»؛ کشوری که شما آرمیدید، این کشور پاک است.

حالا اگر در چنین کشوری ما اختلاس داشتیم، معلوم می شود که حق شهید را ادا نکردیم، چه رسد به حق سید الشهدا! " این هشداری است برای همه ما که اگر بفهمیم بیدار خواهیم شد. باند بازی، بدکرداری، حق را ناحق کردن، باطل را حق انگاشتن نسبتی با مذهب عشق و آئینی طهارت آور شهدا ندارد.

کسانی که زبان شان گویاست به؛«یا لَیتَنِی کُنْتُ مَعَکُم / ای کاش ما هم با شما بودیم»، دست شان هم باید توانا باشد به یاری حق. به گشودن گره از زندگی مردم. باید اندیشه شان زیستن به تمدن شهدا باشد.

این هم می طلبد که، دل و دیده و دستِ پاک باشد. ناپاکی این سه نشان بددینان است. همان ها که دیروز حسین علیه السلام را کشتند و امروز در برابرِ مکتب او تیغ ستیز از نیام می کشند.

اربعین باید لایه های عاشورا باوری ما را غبار بروید و جان مان را به سبک زندگی حسینی غنی سازی کند. جز این باشد، با دیگر روزها فرقی ندارد حتی اگر همه سیاه بپوشند و هیچ چشمی خشک نماند.

کارشناس رسانه / امروز خراسان جنوبی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار