رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران:

در بازار لوازم‌التحریر گران‌فروشی نداریم

تولیدکنندگان داخلی ۷۰ درصد از نیاز بازار لوازم‌التحریر را تامین می‌کنند

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران با تاکید بر اینکه گران‌فروشی گسترده در بازار لوازم التحریر و نوشت‌افزار وجود ندارد اظهار کرد‌ لوازم‌التحریر مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیست اما به دلیل رقابت در بازار، تولیدکنندگان حاشیه سود معقولی برای تولید در نظر می‌گیرند و محصولات خود را در بازار عرضه می‌کنند.

کد مطلب: ۱۴۰۱۳۶۵
لینک کوتاه کپی شد
در بازار لوازم‌التحریر گران‌فروشی نداریم

موسی فرزانیان در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره وضعیت بازار لوازم‌التحریر در آستانه مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید عنوان کرد:‌ بازار لوازم‌التحریر در آستانه ورود به سال تحصیلی جدید از رونق لازم برخوردار نیست و به نوعی درگیر در رکودی است که حاکم بر سایر بازارها نیز هست و یکی از مهمترین دلایل آن کاهش قدرت اقتصادی مردم است.

مردم خرید نوشت‌افزار خود را به چند بار در سال تغییر داده‌اند

وی افزود: در وضعیت فعلی مردم تلاش می‌کنند تا سبد معیشت خانوار خود را مدیریت کنند که در مورد لوازم التحریر یکی از راهکارها خرید در طول سال و تقسیم خرید به چند قسمت و به مرور است. در گذشته مردم تمام لوازم مورد نیاز یک سال تحصیلی را یکجا خرید می‌کردند اما اکنون توان مردم کمتر شده است.

ورود لوازم التحریر به کشورممنوع است

فرزانیان درباره موضوع لوازم‌التحریر قاچاق موجود در بازار نیز گفت:‌ به طور معمول قاچاق پدیده‌ای است که ناشی از کمبود در بازار است و اگر کالایی در بازار با کسری مواجه باشد قاچاق آن نیز امکان بروز دارد. ورود برخی از لوازم التحریر که به صورت قاچاق در بازار موجود است به دلیل کمبودی است که در مورد آنها وجود دارد. به طور کلی ورود لوازم التحریر به کشورممنوع است اما کالاهایی نیز هست که مردم به آن نیاز دارند و تقاضا برای آن وجود دارد. به طور مثال مداد هنری برای دانشجویان رشته‌های طراحی و هنر در هنرستان‌ها از جمله این کالاها است.

لوازم التحریر داخلی به ندرت قاچاق دارد

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران تاکید کرد:‌ در مورد آن دسته از کالاهایی که تولید داخل ندارد و واردات آن نیز ممنوع است ورود قاچاق وجود دارد اما در مورد آن دسته از کالاهایی که تولید آن در داخل به وفور در حال انجام است به ندرت قاچاق صورت می‌گیرد به طور مثال در مورد خودکار که تولید بالایی دارد واردات انواع خارجی و قاچاق آن نیز اندک است.

فرزانیان عنوان کرد:‌ در مورد ماژیک که تولید داخل بالایی ندارد و واردات آن نیز ممنوع است مشاهده می‌کنیم که بازار با قاچاق مواجه است یا در مورد مداد هنری که مورد نیاز برخی از دانشجویان و دانش‌آموزان در مقطع هنرستان است قاچاق هم وجود دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران تاکید کرد:‌ با افزایش نرخ ارز قاچاق کالا در مورد کالاهایی که واردات رسمی دارند یا تولید داخلی آنها به اندازه کافی وجود دارد به شدت کاهش یافته است.

فرزانیان در پاسخ به این پرسش که چه میزان از لوازالتحریر موجود بازار از محل تولیدات داخلی تامین می‌شود، اظهار کرد:‌ حدود 70 درصد از نیاز بازار لوازم‌التحریر توسط تولیدات داخلی تامین می‌شود. البته در مورد کالاهای پرمصرفی مانند مداد، دفتر، پاک‌کن، تراش و غیره این میزان سهم بالاتری دارد اما به طور متوسط تولیدکنندگان داخلی توانسته‌اند حدود 70 درصد از نیازهای بازار را پاسخ دهند.

فقدان تنوع در بازار لوازم التحریر

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران یکی از معضلات بازار لوازم التحریر را نبود تنوع در محصولات داخلی عنوان کرد و درباره قیمت‌گذاری لوازم التحریر نیز اظهار کرد:‌ قیمت‌گذاری دستوری برای لوازم‌التحریر وجود ندارد اما به دلیل رقابت در بازار، تولیدکنندگان حاشیه سود معقولی برای تولید در نظر می‌گیرند و محصولات خود را در بازار عرضه می‌کنند. البته سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان بازرسی و ناظران اتحادیه‌ها نظارت‌های دوره‌ای را بر بازار به ویژه در فصل‌های پرفروش و تقاضا انجام می‌دهند و طبیعی است که در این میان به شکایت‌های رسیده نیز رسیدگی می‌شود.

فرزانیان درباره گران‌فروشی لوازم‌التحریر و شکایت‌هایی که مردم از گرانی برخی از این لوازم دارند، عنوان کرد: صنف لوازم التحریر از جمله صنوفی است که گران‌فروشی چندانی در آن وجود ندارد و تقریبا بازار براساس عرضه و تقاضا متعادل می‌شود. سال گذشته ماژیک در بازار کم بود اما امسال میزان آن در بازار افزایش یافته و قیمت آن نیز حدود 50 درصد کاهش یافته است.به طور مثال ماژیک‌های های‌لایت سال گذشته 30 هزار تومان بود که اکنون به 15 هزار تومان رسیده که هیچ جا منعکس نمی‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران افزود:‌ به طور معمول خانوارها در شهریور و مهر خرید خود را انجام می‌دهند بنابراین تا مهر یا شهریور سال بعد در جریان افزایش تدریجی قیمت‌ها و آنچه که حاصل تورم بر تولید است قرار نمی‌گیرند و قیمت‌ها را نسبت به سال قبل می‌سنجند. مطابق با اعلام بانک مرکزی متوسط نرخ تورم 46 درصد است و افزایش قیمت تمامی کالاها یا خدمات نیز به صورت تدریجی و درتناسبی از تورم ماهانه است.

فرزانیان گفت:‌ برخی از کالاهای ضروری در سبد معیشت خانوار مانند ماست یا کالاهای دیگر هر ماه با افزایش قیمت مواجه‌اند و لمس این افزایش تدریجی برای آنها راحت‌تر است اما چون به طور معمول خرید لوازم التحریر سالانه انجام می‌شود این افزایش قیمت برای مشتریان چشمگیر به نظر می‌آید در حالی که گران‌فروشی به وجود نیامده است.

برخی از لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار با کاهش قیمت نیز مواجه بوده‌اند

وی اظهار کرد:‌ برخی از لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار با کاهش قیمت نیز مواجه بوده‌اند و امسال از هیجانی که پارسال در دفتر، خودکار و ماژیک وجود داشت خبری نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران تاکید کرد:‌ آنچه در مورد قیمت لوازم التحریر وجود دارد گران‌فروشی نیست و تورم سالانه تولید است که مختص به بازار نوشت افزار نبوده و اکنون همه کالاها گران شده است.

فرزانیان بیان کرد:‌ البته ممکن است موارد گران‌فروشی نیز در صنف لوازم التحریر و نوشت‌افزار وجود داشته باشد که منکر آن نیستیم اما گران‌فروشی گسترده در این صنف نداریم. امسال نیز خوشبختانه هم جنس به اندازه کافی وجود دارد و هم بازار در رقابت بوده و از آرامش بیشتری نسبت به سال گذشته برخوردار است.

آرامش در بازار لوازم التحریر

وی گفت:‌ سال گذشته به دلیل گرانی و کمبود کاغذ قیمت دفتر در بازار با افزایش قابل توجهی همراه شد و کمبودهایی نیز وجود داشت اما امسال شرایط خیلی بهتر است و بازار در آرامش است.

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران تاکید کرد: بازرسان سازمان صنعت و معدن، بازرسان اصناف و اتحادیه نوشت‌افزار به طور همزمان در این ایام بازار را رصد می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار