عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

لزوم اعطای وام به فارغ‌التحصیلان کشاورزی

اکثر هنرستان‌های کشاورزی در کشور نزدیک به ۱۰۰هکتار زمین زراعی دارند/ راه نجات‌بخش صنعت کشاورزی برای دهه‌های آینده تغییر و پیشرفت هنرستان‌های کشاورزی است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت اکثر هنرستان‌های کشاورزی در کشور، نزدیک به 100هکتار زمین‌زراعی دارند. دولت می‌تواند بعد از فارغ‌التحصیل‌شدن دانش‌آموختگان هنرستان و دبیرستان‌های کشاورزی به آن‌ها وام دهد تا بتوانند کار تولیدی خود را آغاز کنند.

کد مطلب: ۱۴۰۰۹۲۴
لینک کوتاه کپی شد
لزوم اعطای وام به فارغ‌التحصیلان کشاورزی

ذبیح‌الله‌ اعظمی‌ساردویی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با پانا درباره اینکه آیا افراد در هنرستان‌های کشاورزی با توجه به شرایط روز و نیازمندی‌های کشور تربیت می‌شوند یا خیر، گفت: «برنامه همین است. در عمل تعداد کمی از دانش‌آموختگان بعد از فارغ‌التحصیلی در هنرستان‌های کشاورزی به سمت شغل مرتبط با رشته خود می‌روند. راه نجات‌بخش صنعت کشاورزی برای دهه‌های آینده این است که متناسب با پیشرفت علم، هنرستان‌های کشاورزی نیز تغییر و پیشرفت کنند.»

همه‌ نهادها برای تربیت کشاورزان ماهر دست به دست هم دهند

وی ادامه داد: «حمایت از هنرستان‌ها و دبیرستان‌های کشاورزی زیر نظر وزارت آموزش و پرورش و مراکز آموزش کشاورزی زیر نظر جهاد کشاورزی می‌تواند گامی جدی برای پیشرفت و متخصص‌کردن کشاورزان آینده باشند. البته سایر نهاد‌ها باید دست به دست هم بدهند و با همکاری هم، برای تربیت کشاورزان ماهر در آینده تلاش کنند.»

ضرورت اعطای وام به دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل‌شده از هنرستان‌های کشاورزی

اعظمی‌ساردویی گفت: «دانش‌آموزان هنرستان‌های کشاورزی را بعد از فارغ‌التحصیلی نباید رها کرد. دولت می‌تواند بعد از فارغ‌التحصیل‌شدن دانش‌آموختگان هنرستان و دبیرستان‌های کشاورزی به آن‌ها وام دهد. مثلا دولت می‌تواند متناسب با حرفه‌ای که دارند وامی حدود نیم یا یک میلیارد به‌ فارغ‌التحصیلان بدهد تا بتوانند کار تولیدی خود را آغاز کنند. به طور مثال برای کشت‌های گلخانه‌ای پنج میلیارد تومان وام به شخص داده شود تا بتواند نیم هکتار گلخانه بزند و کارخود را ادامه دهد. به‌طور کلی باید امتیازی داده شود تا افراد وارد این حرفه‌ها شوند.»

اعظمی‌ساردویی ادامه داد: «هم‌چنین قانونی وضع شود که شخصی که در هنرستان‌ کشاورزی درس می‌خواند در پایان دیپلم، سربازی خود را هم به همان کار فنی بپردازد.»

هنرستان‌های کشاورزی در کنار آموزش می‌توانند به تولید نیز بپردازند

این نماینده مجلس گفت: «اکثر هنرستان‌های کشاورزی نزدیک به 100 هکتارزمین زراعی دارند. هم‌چنین این هنرستان‌ها، مرغ‌داری و گاوداری نیز دارند. هنرستان‌ها می‌توانند در کنار ‌آموزش به تولید نیز بپردازند و این تولیدات به فروش برسد به این صورت هم ‌آموزش صورت گرفته است و هم به اقتصاد کشور کمک شایانی می‌شود. »

وی درباره اینکه افراد بیشتر به سمت کدام رشته‌های کشاورزی بروند، عنوان کرد: «همه رشته‌های کشاورزی خوب است. باید افراد براساس علاقه شخصی خود و با توجه به منطقه محل سکونت و قابلیت‌های آن منطقه، به سمت رشته مورد نظر بروند. در یک منطقه برنج و شالی‌کوبی و در منطقه دیگر پسته به خوبی رشد می‌کند. به عنوان مثال سیب زمینی در آذربایجان و چغندرقند در تهران، رشد خوبی دارند.»‌

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار