صنایع‌دستی باید از حالت فانتزی و ویترینی خارج شود

تهران (پانا) - معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت به دنبال راه برون‌رفت صنایع‌دستی از دورافتادگی در ادبیات توسعه هستیم، صنایع‌دستی باید از حالت فانتزی و ویترینی خارج شود.

کد مطلب: ۱۴۰۰۶۶۴
لینک کوتاه کپی شد
صنایع‌دستی باید از حالت فانتزی و ویترینی خارج شود

به گزارش ایرنا، مریم جلالی درباره صنایع دستی و چشم‌انداز آن در پنج سال آینده اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه در مذاکره با نمایندگان توانستیم بندهایی را در کمیسیون تلفیق مجلس ارائه کنیم تا با ایجاد زنجیره ارزش و توجه به زیست بومِ مورد وفاق دولت و مجلس، راه برون‌رفت صنایع‌دستی از دورافتادگی در ادبیات توسعه پیدا کنیم.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی گفت: بزرگترین آسیب کنشگران و فعالان صنایع‌دستی در سال‌های اخیر دور افتادن این حوزه از ادبیات توسعه، اقتصاد هویت‌بنیان و معیشت و تبدیل به حوزه‌ای فانتزی و ویترینی است، که می‌توان با اتصال و تعیین زیست‌بوم با همه مولفه‌های آن از تولید، تربیت تا تشکل‌های صنفی که سه پایه اساسی آن هستند و همچنین تدوین آیین‌نامه لازم، افق و چشم‌اندازی روشن برای آینده صنایع‌دستی کشور تدوین کرد.

حامی هنرمندان و مشوق بازرگانان هستیم

جلالی با تاکید بر ضرورت تدوین و تکمیل ادبیات توسعه صنایع‌دستی و زنجیره ارزش آن توضیح داد: با این اتفاق می‌توان همه مسائل در هر ۱۸ گروه صنایع‌دستی را احصا کنیم، سال‌هاست این گزاره واحد را که «در بسته‌بندی مشکل داریم» مدام تکرار می‌کنیم، که یک گزاره کلی است، اما وقتی از منظر زیست‌بوم به آن بپردازیم، قابل حل است، یعنی می‌توانیم مشکلات صنایع‌دستی مثلا در چرم و شیشه یا فلز و چوب و سفال به جزییات از یکدیگر تفکیک کنیم.

وی گفت: سیاست‌های حوزه صنایع‌دستی توانمندسازی بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی، حمایت هنرمندان، توانمند کردن صنعتگران و تشویق بازرگانان است، همه باید کمک کنیم بخش خصوصی در این حوزه تقویت شود و رشد کند، تا جای خود را در بازارهای جهانی باز کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار