رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی تاکید کرد:

حمایت کارشناسان از کشاورزان استان با هدف افزایش تولیدات کشاورزی

سرمایه‌گذاران در بخش کشاورزی ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردند

تبریز (پانا) - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی از حمایت کارشناسان کشاورزی از کشاورزان و رغبت سرمایه‌گذاران در بخش کشاورزی با میزان سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع خود خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۰۰۳۶۳
لینک کوتاه کپی شد
حمایت کارشناسان از کشاورزان استان با هدف افزایش تولیدات کشاورزی

اکبر فتحی در آخرین روز از سلسله‌ نشست‌های رسانه‌ای به سوی قله در خبرنگاران گفت: سازمان جهاد کشاورزی، وظایف و رسالتی در بخش کشاورزی از جمله تامین امنیت غذایی(توسط کشاورزان، دامداران و مرغ‌داران و جهاد کشاورزی رقم می‌خورد) دارد.

وی در ادامه به مشکلات موجود در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: از جمله مشکلات اصلی در بخش کشاورزی محدودیت منابع آب و خاک است، بنابراین با وجود این محدودیت‌ها ضرورت دارد تا کشاورزان از دانش و علم روز استفاده کنند.

وی در ادامه به حمایت های کارشناسان از کشاورزان اشاره کرد و افزود: در چند سال اخیر کارشناسان در کنار کشاورزان قرار گرفته اند و دانش در کنار تولید بخش کشاورزی قرار گرفته است به طوریکه با وجود این شرایط جوی کشور، کاهش بارندگی‌ها و چهار برابر شدن تبخیر، میزان تولیدات کشاورزی در زیر بخش‌های مختلف افزایش یافته است.

وی بیان کرد: ۴۱۰ هزار تن گندم از طریق شرکت غله خریداری شده است که تا پایان سال میزان خرید گندم از کشاورزان ۵۰۰ هزار تن خواهد رسید.

فتحی در ادامه به استفاده مناسب از امکانات برای پیشرفت در حوزه کشاورزی اشاره کرد و افزود: با استفاده مناسب از ارقام استفاده، مبارزه با آفت، بهسازی و غیره می‌توان در بخش کشاورزی رشد چشم‌گیر داشت.

وی با بیان اینکه دشمن در حال حاضر از ابزار امنیت غذایی هم در سراسر دنیا استفاده می‌کند، گفت: در محصولات دیگر اعم از پنبه، ذرت، اصلاح الگوی کشت با رشد روبرو هستیم.

فتحی اذعان کرد: همیشه گفته‌اند که الگوی کشتی وجود ندارد اما باید بگوییم که الگوی کشت وجود داشت، اما در دولت سیزدهم این الگو اصلاح شد و سال گذشته بیش از ۸۵ درصد الگوی کشت در حوزه دریاچه ارومیه رعایت شد و محصولاتی مانند سیفی‌جات، هندوانه و پیاز و سیب کاشته نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه گلخانه‌ها واحدهایی هستند که کمک شایانی به بخش کشاورزی می‌کند، افزود: در کشور ما ضرورت بر سوق کشاورزان به سمت گلخانه است؛ سرمایه‌گذاران استان نزدیک به ۱۰۰ هکتار به مساحت گلخانه‌های استان گسترش دادند.

فتحی در ادامه به رغبت سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: رغبت سرمایه‌گذاران در بخش کشاورزی با میزان سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع خود از جمله اتفاقات خوب در سال گذشته بود.

وی ابراز کرد: تحقق شعار سال با همین سرمایه‌گذاری‌ها و ورود بخش خصوصی محقق می‌شود.

فتحی در ادامه به افتتاح بزرگترین مجموعه گوسفند داری در شمال‌غرب کشور در استان اشاره کرد و افزود: بزرگترین مجموعه گوسفندداری در شمالغرب کشور در شهرستان شبستر افتتاح شد که ۳۲ هزار راس گوسفند در آن مکان وجود دارد.

وی به میزان تولید گوشت قرمز در استان از سال گذشته تا به امسال اشاره کرد و گفت: طی یکسال اخیر، گوشت قرمز از ۵۴ هزار تن به ۵۷ هزار تن و تولید گوشت مرغ از ۸۷ هزار تن به ۹۷ هزار تن رسیده است و سال گذشته نیز نزدیک به ۵۰۰ هزار تن جوجه‌ریزی شده بود که در تلاش برای افزایش یک میلیون تن هستیم.

فتحی گفت: ۱۳ میلیون قطع تولید شیلات داریم که الآن به ۱۶.۵ میلیون قطعه می‌رسد که اکثرا صادراتی است که بیشتر در بخش پرورش میگو و زالو است، ۹ هزار و ۵۶۶ تن میزان تولید ماهی در سال گذشته داشتیم.

وی بیان کرد: پرورش ماهی خاویار در حاشیه رود ارس یک سرمایه‌گذاری بزرگ است.

وی با اشاره بر کشت قراردادی، گفت: سال گذشته ۲۴ هزار هکتار از راضی دیمی زیر کشت رفته است.

فتحی به ایجاد ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در صنایع تبدیلی اشاره کرد و گفت: این حاکی از ان نیست که استان ما نیاز به صنایع تبدیلی نیازی ندارد بلکه متناسب با هر ذائقه‌ای باید در این بخش فعال بود.

وی با اشاره بر رتبه اول فناوری کشمش و رتبه سوم سردخانه‌ها استان آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: ایجاد شهرک‌های کشاورزی موضوعی نوپاست اما عین شهرک‌های صنعتی شکل گرفته است و اتفاقات بسیار خوبی هم در آن رقم خورده است.

فتحی افزود: بیمه محصولات کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار میباشد زیرا فعالیت بخش کشاورزی در محیط آزاد و شغلی پرریسک است و از این‌رو بیمه محصولات کشاورزی در این میان بسیار مهم است و خوشبختانه در این بخش اعم از دام و طیور و زراعت و دامداری با رشد روبه‌رو هستیم.

وی گفت: سال گذشته ۲۴ میلیون تن بیمه وجود داشت که الان ۲۹ میلیون رسیده است و ۴۹ میلیون تن هم در بخش طیور بیمه شده‌اند.

فتحی در ادامه ضمن اشاره به پیگیری ها و جلوگیری های جهاد کشاورزی برای حفظ این اراصی گفت: تمام تلاش‌های در راستای مقابله با تغییر اراضی کشاورزی به مسکونی در حال اجراست، اگرچه این مورد از تخلفات زیاد است اما با همه این وجود بدون هیچ مماشاتی پیگیر این موضوع هستیم.

وی در ادامه گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی تعیین تکلیف شده است.

فتحی تاکید کرد: ۴۵۶ هزار سند اعطا شده در استان وجود دارد که از این‌رو فرصت مناسبی برای اخذ سند است و بهتر است مخاطبان هر چه سریع‌تر برای اخذ سند اقدام کنند.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی خود و ناخودآگاه با دانش پیش می‌رود، افزود: نفوذ دانش در بخش کشاورزی قطعی است از این‌رو در یک سال اخیر ۱۳ شرکت دانش بنیان فعال داریم.

وی در ادامه به رشد چشمگیر در حوزه ماشین آلات کشاورزی از ابتدای شروع دولت تا به الان اشاره کرد و افزود: ۴۰ هزار و ۸۲۰ دستگاه تراکتور تا شروع دولت وجود داشت که این رقم به ۴۳ هزار و ۷۲۲ دستگاه رسیده است و ۱۸۷ دستگاه کمباین در یک سال به بخش کشاورزی استان جذب شد.

وی گفت: در حوزه آب و خاک و کانال‌های احیایی، ۵۱ هزار هکتار شبکه آبیاری وجود دارد و همچنین در ۷۱ هزار هکتار به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز هستیم که ۷ هزار هکتار از آن امسال اجرایی شده است.

فتحی در پایان ضمن اشاره به ظرفیت های شرکت های دانش بنیان برای تهیه نقشه های کاداستر اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات و خواسته های کشاورزان تهیه نقشه های دقیق برای اراضی میباشد که از این‌رو طرح نقشه تداخلی ایجاد شد تا با تهیه نقشه‌های کاداستر بتوان این آمار دقیق را تهیه کرد که در این میان از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده شده است.

دانش آموز خبرنگار: علی قنبری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار