آیت الله رئیسی در نشست خبری:

رویکرد دولت سیزدهم «بازگشت به مردم» و «با مردم بودن» است

مشکل تنش آبی ۳ هزار و ۵۰۰ روستا حل شده است/ تمامی وعده‌های انتخاباتی را به خاطر دارم و به آن پایبند خواهم بود/ رایگان شدن آب و برق و گاز خانواده‌های کم درآمد در برنامه دولت است

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری گفت «بازگشت به مردم» و «بامردم بودن» رویکرد این دولت بوده است؛ قطعاً با کمک و مشارکت مردم بسیاری از مسائل حل می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۹۹۷۲۴
لینک کوتاه کپی شد
رویکرد دولت سیزدهم «بازگشت به مردم» و «با مردم بودن» است

آیت الله ابراهیم رئیسی ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان، اظهار کرد: دولت کار خود را در حالی آغاز کرد که وضعیت کشور وضعیت خاصی بود. شرایط کرونایی، کسری بودجه و تورم شدید و کاهش کالاهای اساسی بخشی از مشکلات بود.

وی با بیان اینکه بازگشت به مردم و بامردم بودن رویکرد این دولت بود، افزود: نگاه به ظرفیت‌های داخلی کشور و رجوع به داخل موجب شد که وضعیت تورمی قریب به ۶۰ درصد به ۴۶ درصد رسید. وضعیت کالاهای اساسی اطمینان بخش شد. رشد ماشین آلات تولید به ۱۹ درصد رسید. همه شاخص‌ها نشان‌دهنده پیشرفت است. ما یقین داریم با کمک و مشارکت مردم بسیاری از مسائل حل می‌شود.

رئیس دولت ادامه داد: دشمن تلاش کرد دو راهبرد منزوی کردن ایران در جهان و مایوس کردن مردم را دنبال کند که هر دو راهبرد، شکست خورد. موضوع برجام نه اولین مورد پیگیری ما است و نه آخرین آن خواهد بود و ما پرونده‌های زیادی در حوزه سیاست خارجی داریم که در دستور کار دولت است و همه آن‌ها را همزمان پیگیری می‌کنیم. ارتباط با کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی را دنبال کردیم و سطح روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری را ارتقا دادیم و در حوزه ارتباط تجاری با کشورهای همسایه و همسو شرایط ما نسبت به دولت قبل با رشد ۱۴ درصدی مواجه هستیم.

رایگان شدن آب و برق و گاز خانواده‌های کم درآمد در برنامه دولت است

وی با تاکید بر اینکه در مساله آب، برق و گاز و مسائل مختلف قشر محروم جامعه دغدغه داریم، گفت: دولت نسبت به پرداخت یارانه‌ها و تامین مسکن قشر محروم و همچنین اختصاص زمین و دادن تسهیلات به این قشر دغدغه دارد.

رئیسی با بیان اینکه بخشی از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی که پریروز تحویل داده شد در همین راستا بوده است، گفت: رایگان شدن آب و برق و گاز برای خانواده‌های کم درآمد نیز در برنامه دولت است همچنین بیمه سلامت ۶ میلیون نفر در کشور به صورت رایگان انجام شده است.

وی با اشاره به سفر استانی به اهواز گفت: در دور اول سفر برای رفع مشکل فاضلاب اهواز چهار جبهه کاری مشغول به کار در اهواز بود که این میزان در سفر دوم به ۱۵۴ جبهه کاری رسید و تمام شهر تبدیل به کارگاه شده است و دیگر و نگرانی ها رفع شده که در بسیاری از شهرها مثل سنندج و همدان اینگونه است. رفع مشکل آب ۱۰ هزار روستا هدف‌گذاری شده است مشکل تنش آبی ۳ هزار و ۵۰۰ روستا حل شده است و دیگر نگرانی مساله آب ندارند و برای روستاهای دیگر هم برنامه ریزی شده است.

باید با انصاف نسبت به دیگران انتقاد کرد

رئیس جمهوری با اشاره به راه‌اندازی اردوهای راهیان پیشرفت، افزود: امروز دولت برای بسیاری از مشکلات باقی مانده از گذشته که در برنامه‌های توسعه قبلی نیز برای رفع آنها برنامه‌ریزی شده بود، اما موفق به رفع آنها نشده بودند، برنامه دارد و این برنامه نیز صرفا نوشته روی کاغذ نیست و دولت اقدامات لازم را نیز آغاز کرده و به عنوان مثال در حالی که در ابتدای این دولت 22 هزار مگاوات ناترازی در عرصه تولید برق داشتیم، امروز این ناترازی به 15 هزار مگاوات کاهش یافته است.

آیت الله رئیسی در خصوص عملکرد دولت در حوزه اقتصادی و سانسور این عملکرد توسط برخی جناح‌ها، گفت: باید با انصاف نسبت به دیگران انتقاد کرد. آن‌چه که انجام شده و دولت تحویل گرفته و تلاش‌هایی که می‌شود را باید دید، ممکن است دولت با یک دستگاه در حوزه‌هایی موفق نشود اما بنا داریم به مردم در این زمینه شفاف توضیح دهیم. اعتقاد داریم که باید به آنچه که برای دولت حاصل شده است نگاه کنیم و این‌ها را در سبد نظام ببینم.

دشمن به دنبال ناامید کردن مردم در بخش‌های مختلف بود

وی بیان کرد: دشمن به دنبال ناامید کردن مردم در بخش‌های مختلف بود که مردم آن‌ها را ناامید گذاشتند و تلاش و امید در مردم روز به روز زیاد شد که شاخص‌های اقتصادی تولید و علم و فناوری و کارهای دانش‌بنیان در کشور این موضوع را نشان می‌داد که همه به دست جوانان و مردم انجام شده است. بسیاری تلاش می‌کنند عرصه را به نحوی اطلاع‌رسانی و جلوه دهند که ناامیدی و «شما نمی‌توانید» را القا کنند اما کارهای بزرگی انجام شده است یکی از این کارهای بزرگ، بهره‌برداری پارس جنوبی بود که روز گذشته افتتاح شد. متخصصان ایرانی نشان دادند کار بر زمین نمی‌ماند؛ کار را به نتیجه رساندند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در جامعه شاهد التهاب هستیم، نظر شما در این خصوص چیست؟ گفت: ما معتقدیم التهاب در جریان مقابل و در میان دشمنان وجود دارد نه در داخل کشور؛ عموم ملت ایران دغدغه انقلاب و نظام را دارند. دوقطبی و چندقطبی را قبول نداریم. اعتراض و انتقاد نشانه التهاب نیست بلکه باید به اعتراضات آنها رسیدگی شود.

رئیسی اضافه کرد: تمامی وعده‌های انتخاباتی را به خاطر دارم و به آن پایبند بوده و خواهم بود بنابراین هیچ یک از وعده‌‌ها را از یاد نبرده و نخواهیم برد.

وی درباره زمان اثرگذاری اقدامات دولت در سفره مردم گفت: معیشت دغدغه همه بوده و اقدامات دولت در جهت بهبود معیشت مردم است. افزایش تولید، رشد تجارت خارجی و صادرات در زندگی مردم موثر است و وقتی ما بتوانیم اقداماتی برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده کشور انجام دهیم، قطعا بر دسترسی مردم به کالا و قیمت آن اثرگذار است. اساس تحریم‌ها ایجاد مشکل در سفره مردم بود و دولت به دنبال تسهیل زندگی ملت است. افزایش تولید، رشد اقتصادی و رشد ذخایر بانک مرکزی در جهت بهبود معیشت مردم است اما دولت برخلاف گذشته که سفره مردم به دلار وابسته بود، برنامه دلازدایی از معیشت مردم را دارد تا نوسانات مرتبط با دلار در زندگی مردم تاثیری نداشته باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 15 بار اعلام کرده که برنامه هسته‌ای ایران انحرافی ندارد

رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلیل عدم احیای برجام چه بود؟ گفت: دولت از ابتدا برجام را به عنوان یک پرونده در حوزه سیاست خارجی دنبال کرده، اما موضوع سیاست خارجی ما مانند گذشته تک گزینه‌ای نیست. سوال این است که آیا رویکرد دولت سیزدهم به موضوع مذاکرات صحیح بود، پاسخ این است که بله. از ابتدای دولت، به دنبال اقداماتی که از قبل صورت گرفته بود، گروهی را تعیین کردیم تا کار دنبال شود و مذاکرات جدی بر روی یک متن که اروپایی‌ها هم رسما آن را قبول داشتند و می‌گفتند خواسته‌های ایران در آن دقیق است، صورت گرفت. مذاکرات ما در راستای همان توافق اصلی هم بود چرا که ما در زمان آن قرارداد نبودیم که البته اگر بودیم این توافق دقیق‌تر تنظیم می‌شد تا امروز این گرفتاری‌ها به وجود نمی‌آمد.

وی با اشاره به این موضوع که در متن ارائه شده خواسته‌های به حق ملت مطرح شد، بیان کرد: این آمریکا و اروپا بودند که به تعهدات خود عمل نکردند، اما ایران به طور کامل به تعهدات خود پای‌بند بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 15 بار اعلام کرده که برنامه هسته‌ای ایران انحرافی ندارد، اما کشورهای غربی می‌خواهند از موضوع هسته‌ای استفاده سیاسی کنند تا به کشور مستقلی مانند ایران فشار بیاورند. در هر صورت ما میز مذاکره را ترک نکردیم که بهانه دست دشمن ندهیم، اما آنها به تصور اینکه در اغتشاشات می‌توانند دستاوردی داشته باشند، میز مذاکره را ترک کردند و اکنون برگشتند. دولت در مذاکرات و طرح حقوق ملت برای احقاق حق و رفع تحریم‌های ظالمانه کوتاهی نکرده و در جبهه دیگر یعنی خنثی کردن تحریم‌ها نیز فعال هستیم.

رئیس دولت در خصوص مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس، گفت: از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این است که برخلاف کشورهایی که ادعای مردم سالاری دارند، در ایران همه نهادها با انتخاب مردم شکل می‌گیرند. اگر امام راحل فرمودند میزان رای مردم است، برای این بود که حقیقتا به رای ملت اعتقاد داشتند و اینکه می‌گوییم انتخابات باید مشارکتی، رقابتی، همراه با سلامت و امنیت باشد، نه شعار و ادعا بلکه کاملا واقعی است.

هر چه عدد رأی‌دهندگان بالاتر باشد، پشتوانه مجلس قوی‌تر خواهد بود

وی درباره اهمیت افزایش مشارکت مردم در انتخابات، اظهار کرد: قطعا سطح مشارکت مردم تاثیرگذار است و این حضور باید حداکثری باشد. هر چه عدد رای دهندگان بالاتر باشد، پشتوانه مجلس قوی‌تر خواهد بود و مجلس قوی دولت قوی‌تری را شکل می‌دهد که در نتیجه ایران قوی ساخته می‌شود، لذا طبق تاکید رهبر معظم انقلاب تمام تلاش‌ها برگزاری انتخابات با مشارکت حداکثری است.

وی در خصوص گام‌های دولت در زمینه حق‌آبه ایران از افغانستان گفت: دولت به تنش‌های آبی در مناطق مختلف کشور توجه و برای مدیریت آنها برنامه‌هایی در دست اقدام دارد و بنا داریم این تنش‌ها به حداقل برسد. ارتباط ما با همسایگان خوب است. قراردادهایی از گذشته بین ایران و کشورهای همسایه وجود دارد و تاکید ما هم پایبندی به این قراردادها است و پیگیر اجرای آنها هستیم.

رئیس جمهوری درباره تحرکات رژیم صهیونیستی و احتمال وقوع یک درگیری جدی در منطقه تصریح کرد: امروز وضعیت جریان مقاومت و لبنان، سوریه و فلسطین کاملا با گذشته متفاوت است. این تفاوت نیز با نگاهی به وضعیت جنگ 6 روزه رژیم صهیونیستی با 6 کشور عربی تا نبردهایی که با نیروهای جریان مقاومت داشت و به نبردهای 33 روزه، 22 روزه، 8 و 2 روزه معروف شده‌اند، قابل مشاهده است. امروز در منطقه ابتکار عمل به دست باکفایت مجاهدین فلسطینی و لبنانی است. امروز جریان مقاومت از همیشه قدرتمندتر و رژیم صهیونیستی از همه زمان‌ها آسیب‌پذیرتر است و اساسا این تحرکات ره به جایی نبرده و بیشتر نشان از افول توان این رژیم دارد.

اهانت به قرآن کریم مایه انسجام و وحدت مسلمانان و توجه عمومی به قرآن خواهد شد

رئیسی در خصوص اهانت‌های صورت گرفته به قرآن و مقدسات مسلمانان، گفت: قرآن کریم نه تنها مورد احترام 2 میلیارد مسلمان، بلکه مورد احترام همه معتقدین همه ادیان ابراهیمی و اهانت به آن اهانت به همه مقدسات و ارزش‌ها از جمله انسان و آزادی است. دشمنان به خوبی دریافتند که تنها عاملی که می‌تواند در برابر سلطه‌جویی آنها مقاومت کند، اسلام است، بنابراین تلاش کردند با به کارگیری امپراطوری رسانه‌ای و خبری خود و نیز به راه انداختن گروه‌های تکفیری و جنایتکار میان مسلمانان اختلاف‌افکنی کنند تا از رشد اسلام جلوگیری کنند، اما این اقدامات مایه انسجام و وحدت بیشتر مسلمانان و توجه عمومی به قرآن کریم خواهد شد و این توطئه ناکام خواهد ماند.

آیت الله رئیسی در خصوص راهکار دولت برای مبارزه با فساد نیز بیان کرد: مبارزه با فساد به همت همه مسئولان نیازمند است. ساختارهای فسادزا باید اصلاح شود؛ بنای ما در دولت اصلاح ساختارهای فسادزا است. در این راستا سامانه‌های بسیاری در این دولت فعال شده است. ما در جریان انتخابات برای ارائه یک گزارش بدهکاران بانکی با چالش مواجه بودیم اما امروز بانک مرکزی ابربدهکاران بانکی را اعلام می‌کند. شفافیت در دولت موجب جلوگیری از فساد می‌شود. گام‌های خوبی در بخش‌های اجرایی و قضایی برداشته شده است، گام‌های خوبی بوده است. رسانه‌ها نیز در این زمینه می‌تواند کمک‌کننده باشد. امیدواریم با نگاهی که امروز در سه قوه وجود دارد، شاهد افزایش اعتماد عمومی باشیم.

در این نشست علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت و سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد حضور دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار