یک مشاور تحصیلی در شهرستان ملارد:

انتخاب رشته درست و هدفمند، بر مبنای علاقه، استعداد و توانایی صورت می‌گیرد

ملارد (پانا) - مشاور تحصیلی آموزشگاه حنان ملارد، مهم‌‎‌ترین مسئله در انتخاب رشته را درس خواندن هدفمند دانش‌آموز دانست و شرط لازم برای انتخاب رشته درست را شناخت استعداد، علاقه و توانایی‌های فردی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۹۹۶۸۴
لینک کوتاه کپی شد
انتخاب رشته درست و هدفمند، بر مبنای علاقه، استعداد و توانایی صورت می‌گیرد

فاطمه مصلح تکلیمی، مشاور آموزشگاه‌ حنان شهرستان‌ ملارد در گفت‌و‌گو با پانا عنوان کرد: «انتخاب رشته نهم در زندگی آینده به صورت مستقیم تأثیرگذار خواهد بود و اولین مرحله انتخاب رشته که هر فرد با آن مواجه می‌شود، انتخاب رشته پایه نهم به دهم است. برخلاف آنچه تصور می‌کنید، پایه و اساس انتخاب رشته نهم به دهم، تنها علاقه نیست، بلکه شناخت خود و توانایی‌هاست و همچنین برای انتخاب رشتۀ درست، توجه به دو اصل علاقه و استعداد اهمیت دارد. هنگامی که هر یک از این مبناها در انتخاب رشته در نظر گرفته نشود، می‌توان گفت که انتخاب رشتۀ درست و هدفمندی صورت نگرفته است.»

وی ادامه داد: «انسان‌ها در طول زندگی خود با انتخاب‌های فراوانی روبرو هستند و بعضی از این انتخاب‌ها از اهمیت بیشتری برخوردارند. انتخاب رشته نهم یکی از این تصمیمات مهم است و یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت انتخاب رشته این است که دیگر انتخاب‌های مهم زندگی، مانند ادامه تحصیل در دانشگاه، انتخاب شغل و تشکیل خانواده بر مبنای این انتخاب انجام می‌شود و کل زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

مشاور آموزشگاه حنان شهرستان‌ ملارد تشریح کرد: «دانش‌آموزان پایه نهم باید بدانند که بعد از اینکه امتحانات نیمسال دوم تحصیلی پایۀ نهم به اتمام برسد، زمان انتخاب رشته فرا می‌رسد؛ روند انجام انتخاب رشته نهم به این صورت است که در طول سال تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های مشاوره‌ای شرکت کرده و با تکمیل فرم هدایت تحصیلی تحت نظر مشاور مدرسه، به انتخاب رشته نهم به دهم می‌پردازند. براساس نمره‌هایی که در امتحانات بدست می‌آید، باید بین رشته‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، فنی و حرفه‌ای، علوم انسانی و رشته‌های کارودانش برای تحصیل در مقطع متوسطه دوم انتخاب صورت بگیرد.»

این مشاوره تحصیلی همچنین در رابطه با شرایط شرکت در آزمون تعیین رشته بیان کرد: «شرکت در آزمون تعیین رشته مجدد مفید خواهد بود مشروط بر آنکه اول باید منطقه ظرفیت داشته باشد و آزمون را برگزار کند و دوم عملکرد تحصیلی دانش‌آموز از پایه هفتم تا نهم اجازه این کار را بدهد. در واقع برای انتخاب رشته صحیح در پایه نهم می‌بایست به عوامل مختلف شامل ویژگی‌های فردی، بازار کار و محدودیت‌های زندگی توجه کرد که در این راستا مشاوران، جلسات مختلفی را در طول سال برای اطلاع‌رسانی و آگاهی از نحوه انتخاب رشته برای دانش‌آموزان برگزار می‌کنند. با این وجود مهم‌ترین مسئله در انتخاب رشته، درس خواندن هدفمند دانش‌آموزان است؛ چراکه تلاش، اراده و داشتن اهداف معین همیشه نتیجه مطلوب خواهد داشت.»

فاطمه مصلح‌ تکلیمی‌، در پایان صحبت‌های خود در خصوص امکان تغییر رشته برای دانش‌آموزان پایه دهم اذعان کرد: «دانش‌آموزان پایه دهم می‌توانند برای تغییر رشته تحصیلی اقدام کنند؛ دانش‌آموزی که در دوره‌ دوم متوسطه‌ و در پایه‌ دهم به تحصیل اشتغال دارد و متقاضی تغییر شاخه یا رشته تحصیلی باشد، می‌تواند در امتحانات تغییر رشته شرکت و در صورت کسب شرایط لازم، نسبت به ادامه‌ تحصیل در رشته‌ جدید اقدام کند اما باید در نظر داشت، با توجه به تغییرات صورت گرفته در کنکور سراسری و تأثیر قطعی سوابق تحصیلی برای ورود به دانشگاه، عملاً تغییر رشته برای سال‌های آینده سخت‌تر خواهد بود؛ چرا که دانش‌آموز برای کسب معدل لازم در رشته موردنظر باید تمام دروس آن رشته را در پایه‌های پایین‌تر آزمون بدهد. بنابراین لازم است دانش‌آموزان و اولیاء اهتمام بیشتری در این خصوص داشته باشند.»

دانش‌آموز خبرنگار: نیلوفر شاه‌آبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار