در قالب هفتادمین رویداد امیدوافتخار انجام شد؛

رونمایی از ۱۵ ایستگاه شارژ خودروی برقی در تهران

تهران (پانا) - مراسم بهره‌برداری همزمان از ۱۵ ایستگاه شارژ خودروی برقی در قالب هفتادمین رویداد امیدوافتخار با حضور عباس علی آبادی وزیر صنعت معدن تجارت، علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مسئولین شهری و کشوری برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۹۹۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد
رونمایی از ۱۵ ایستگاه شارژ خودروی برقی در تهران

عباس علی آبادی وزیر صنعت معدن تجارت در آیین بهره برداری از ۱۵ ایستگاه شارژ برقی خودرو اظهار کرد: این آرزویی است که سال ها برای آن تلاش شده است. آینده برقی است؛ البته نهضت برقی سازی از انقلاب صنعتی دوم شروع شد. سال ۱۹۳۶ فورد در امریکا بیش از ۳۰ هزار خودروی برقی فروخت اما به دلیل ذخیره انرژی این حرکت متوقف شد.

وی ادامه داد: از طرفی بنزین آسان در دسترس بود و خودروهای دیزلی رشد قابل قبولی کرد درحالی که متوجه محیط زیست نبودیم و این خودروها جانشین خودروهای برقی شدند. بنابراین برقی سازی از یک قرن پیش شروع شده است.

علی آبادی با بیان اینکه خودروی برقی امروز در دنیا به سرعت در حال گسترش است، خاطرنشان کرد: ماشین های برقی اقتصادی اند؛ برای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۱۵ کیلووات برق و ۱۰ لیتر بنزین لازم است؛ هزینه برقی آن حدود یک دلار خواهد شد، در حالی که ۱۰ لیتر بنزین حدود ۸ دلار هزینه دارد.

وزیر صمت با بیان اینکه به شهر تهران به شورای شهر تهران و به شهردار پایتخت تبریک می گویم، گفت: شهردارهای قبلی پایتخت خیلی به روی این مساله توجه نداشتند. به دکتر زاکانی بابت دقت به این مطلب تبریک می گویم. امروز حدود ۱۰۰ دستگاه شارژ در سطح کشور داریم که به صورت پایلوت نصب شده اند.

وی تاکید کرد: همچنین امکان شارژ خودرو در منزل نیز در حال فراهم شدن است. این فناوری در داخل کشور بومی شده و می توانیم در اقصی نقاط کشور امکان شارژ خودرو را داشته باشیم.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم در این مراسم اظهار کرد: هفته دولت را تبریک عرض می‌کنم، بسیار خشنودم به همت وزیر صمت و گروه مپنا، امروز در تهران شاهد یک رویداد که منشا خیر خواهد بود، هستیم.

وی افزود: حدود یک سال پیش در شورا ۹۰ کلان پروژه تعریف کردیم که یکی برقی کردن تهران بود. ضرورت دارد تهران به سمت برقی شدن برود تا رفاه، هوای پاک، نظم و قانون مندی و ایمنی اتفاق بیفتد. برای تهرانی که امروز آلودگی هوا دارد، یک افقی ترسیم کردیم که تهران از خوش آب و هوا ترین نقاط کشور شود که با برقی کردن به این افق نزدیک می‌شویم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه وقتی قرار بر برقی شدن تهران شد، جلسات مهمی در دفتر وزیر تشکیل شد،ادامه داد: امروز در ۱۵ ایستگاه، ۷۴ دستگاه شارژ افتتاح شد و در انتهای ۱۴۰۳، ۵ هزار دستگاه در حدود ۱۷۰۰نقطه ایجاد خواهد شد.

شهردار پایتخت ادامه داد: سرفصل دوم، تامین ناوگان بود که در جلسات منظمی که برگزار شد با استفاده از توان داخلی و بین المللی اتوبوس برقی را در دستور قرار دهیم.

وی افزود: قرارداد ۱۰۰۰اتوبوس برقی امضا شده و ۵۰هزار خودروی برقی در دستور کار است. در تفاهم نامه باوزارت صمت قرارداد ۴۰۰هزار موتور برقی را داریم. تهران ۳۰۰هزار موتور دارد که علت ۱۳درصد آلودگی هوای تهران هستند. البته در موضوع موتور هم با راهور تهران جلسات مختلفی داشتیم.

وی ادامه داد: موضوع تراموا در تهران جدی است زیرا تراموا با یک پنج قیمت مترو، دوسوم خدمات آنرا ارائه می دهد.

زاکانی گفت: با همکاری وزارت صمت، سازمان محیط زیست، وزارت اقتصاد فصل جدیدی را در حوزه برقی کردن ایجاد می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ۳۶۰هزار لامپ روشنایی در تهران است که توافق کردیم چراغ های ۱۴۰ وات را ال.ای.دی کنیم تا ۵۴ مگاوات صرفه جویی در مصرف برق داشته باشیم. با صرفه جویی در این بخش می‌توانیم تهران را روشن کنیم و به سمت ارزان‌تر کردن تهران حرکت می‌کنیم.

زاکانی در پایان گفت: از وزارت صمت و مجموعه مپنا تشکر می‌کنم و روز کارمند را به کارمندان بخش‌های مختلف کشور و شهرداری تبریک عرض می‌کنم.

شهردار تهران همچنین در حاشیه آیین بهره‌برداری از ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وزیر صمت و گروه مپنا همکاری خوبی با معاونت حمل و نقل شهرداری تهران داشتند. ما امروز ۱۵ ایستگاه را با ۷۴ دستگاه شارژ در تهران افتتاح کردیم. تفاهم ما با وزارت صمت و گروه مپنا این است که تا پایان سال آینده ۵هزار دستگاه در هزار و هفتصد ایستگاه‌ شارژ در تهران فعال شود. به لطف الهی مسیری که باز شد یک مسیر بسیار خوش یمن برای شهر تهران از بُعد کاهش آلودگی ای است که تهران همیشه از آن رنج می‌ برد.

وی افزود: این بخش اول حرکت جدی است که شروع شده و پرشتاب دنبال می‌شود. بخش دوم که جلسات متعددی را در خدمت وزیر محترم صمت و گروه مپنا داشتیم، بحث ناوگان حمل و نقل عمومی است که شامل اتوبوس، موتور و تاکسی‌های برقی است. قراردادهای آن تنظیم شده تا انشالله تهران یک شهر برقی و پویا در این زمینه بشود. بخش سوم فرهنگ‌سازی برای بهره‌مندی بهتر از این زیرساخت‌ها و ناوگان است که انشالله به همت رسانه ملی و همه خبرنگاران این امکان برای شهرداری تهران و سایر شهرهای کشور فراهم شود.

شهردار پایتخت ادامه داد: هزینه سوخت برقی یک دهم سوخت‌های فسیلی است. همچنین لوازم برقی استهلاک کمتری دارند که در این مورد نیز به نفع مصرف کنندگان است تا این مسیر را با سرعت طی کنیم. ما این موضوع را از حمل و نقل عمومی شروع کردیم و امسال قرارداد هزار اتوبوس برقی را بستیم که امسال و سال آینده به تهران می‌آیند. در کنار آن موضوع ۵هزار دستگاه تاکسی و ۴هزار موتورسیکلت را نیز از وزارت صمت دنبال می‌کنیم.

زاکانی با اشاره به اینکه امیدواریم امکانی فراهم شود که چهره شهر ما تغییر کند و بتوان آسایش بیشتری را برای مردم تهران فراهم کند، ادامه داد: به صورت کلی همکاری جدی را با وزارت صمت شروع کردیم که به نظر من این یک الگو خوب است. در کنار آن با وزارت نیرو و مهندس محرابیان نیز این مسیر ادامه دارد. مسیر حمل و نقل عمومی به سمت برقی‌سازی است و انشالله این برقی‌سازی از طریق حمل و نقل عمومی در اختیار همه مردم قرار خواهد گرفت.

مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم گفت: در انتظار ورود اتوبوس هستیم و انشاالله اتوبوس ها و خودروهای برقی بتوانند جایگزین اتوبوس های فعلی بشوند و جبران عدم ورود ۸ ساله اتوبوس به تهران را بکنند. انشاالله اتوبوس های برقی داخل کشور ساخته بشود.

رییس شورای شهر افزود: ما به آبان و آذر که می رسیم از آلودگی هوا می گوییم باید جای اتوبوس های معمولی از برقی استفاده کنیم تا مردم بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.

موسی رفان، مدیرعامل گروه برق مجموعه مپنا هم با یادآوری آنکه قبلاً ۳ ایستگاه شارژ خودروی برقی در تهران نصب شده بود، بیان کرد: با همت شهردار تهران و وزیر صمت ۱۵ ایستگاه دیگر به این مجموعه اضافه شد.

وی افزود: ۲۴ شارژر این مجموعه شارژ سریع و ۵۰ شارژر شارژر معمولی است. هم‌چنین توان شارژ این شارژرها متفاوت است. سوکت‌های شارژ آنها هم‌چنین متفاوت است.

مدیرعامل گروه برق مپنا با اشاره به آنکه اولین مرحله این اقدام، مکان‌یابی است، اضافه کرد: اجرای این پروژه تنها ظرف ۲۴ روز انجام شد. نهم مرداد ماه قرارداد امضا و پنجم شهریور ماه عملیات نصب به پایان رسید.

وی با اشاره به آنکه با تنوع‌بخشی و افزایش تعداد ایستگاه‌های شارژ برقی، نیاز شهر تهران به الکتریسیته افزایش خواهد یافت، ابراز امیدواری کرد پروژه‌های بعدی مثلاً ایستگاه‌های سواپ موتورسیکلت‌های برقی با همکاری شهرداری تهران به سرانجام برسد.

مدیرعامل برق مپنا در خاتمه ابراز امیدواری کرد: تأمین خودروهای برقی با همت وزارت صمت با فراهم شدن زیرساخت‌ها، در دستور کار قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار