در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

هدایت عکاسان در کارگاه عکاسی جشنواره تجسمی جوانان

تهران (پانا) - مهدی طاهری استاد کارگاه عکاسی جشنواره تجسمی جوانان می‌گوید همه کسانی که برای حضور در کارگاه عکاسی انتخاب شدند صاحب هنر و اندیشه منحصر به خودشان هستند اما بناست برخی ضعف‌هایشان برطرف شود و در هر مرحله لازم است رشدشان هدایت شود.

کد مطلب: ۱۳۹۸۷۹۰
لینک کوتاه کپی شد
هدایت عکاسان در کارگاه عکاسی جشنواره تجسمی جوانان

مهدی طاهری، استاد کارگاه عکاسی در سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پانا در ارزیابی آثار این دوره جشنواره بیان کرد: «مشارکت از نظر کمّی و هم کیفی خوب بود و بحث کیفی آثار که همیشه برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است. سطح آثار رسیده نیز خیلی امیدوارکننده بود؛ نوع نگاه، به روز بودن نگاه‌ها و در کل آثار خوبی را شاهد بودیم.»

وی با تاکید بر اینکه آثار خوبی در بخش نوجوان به دبیرخانه رسیده بود، گفت: «هنر عکاسی چون نیاز به دسترسی به ابزار، حضور میدانی و تکنیک‌های لازم دارد، مثل نقاشی از سنین پایین شروع نمی‌شود و کمی دیرتر به صورت جدی آغاز می‌شود. آثاری که در رده سنی نوجوان رسیده بود، خوب و امیدوارکننده بود.»

طاهری درباره معیارهای انتخاب هنرجوها برای حضور کارگاه‌ها نیز اظهار کرد: «چون قرار بود نفرات برای کارگاه‌ها انتخاب شوند، به مجموع آثار هر فرد نگاه شد نه صرفاً به تک عکس‌ها. از دیگر معیارهای داوری این است که هنرمندان نگاه عکاسانه داشته باشند. ممکن است هر ابزاری داشته باشند اما تنها رنگ و لعاب عکس کفایت نمی‌کند بلکه خلاقیت، نوع نگاه به بیرون، درک ثبت یک لحظه از دنیا، نگاه نو و خلاقانه داشتن به دنیای پیرامون و رساندن درست مفاهیم از نظر من مهم است.»

وی درباره آموزش‌هایی که قرار است به هنرجوها در کارگاه‌ها ارائه شود، توضیح داد: «رده سنی نشان می‌دهد که هنرجوهای منتخب یک مسیری را آغاز کرده‌اند و از نوع آسیب شناسی برخی آثار، می‌توان برخی نگاه‌ها را درک کرد؛ برای مثال در بخش اول نسبت به انتخاب و ویرایش عکس معمولاً در اوایل کار عکاسی، همیشه ضعفی وجود دارد. در بخش دوم، نحوه نگاه و اینکه چطور بتوانند از آثار گذشته گرته‌برداری کنند و ببینند و انتخاب کنند، مهم است. در اصل در این کارگاه یک فضای گفتمانی و انتقال هنر و تجربه‌ای رخ خواهد داد تا به نوعی هدایتگری هم صورت بگیرد.»

استاد کارگاه عکاسی در سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در پایان تاکید کرد: «قرار است در این کارگاه به اندازه توان، برای بچه‌ها که در این مسیر قدم گذاشته‌اند، پیش بروند تا شاید بخشی از خطاهایی که ممکن است اتفاق بیفتد جلوگیری شود. همه کسانی که انتخاب شدند صاحب هنر و اندیشه منحصر به خودشان هستند اما ما می‌خواهیم برخی ضعف‌هایشان برطرف شود. در هر مرحله لازم است رشدشان هدایت شود و ما نیز ضمن ارائه نکات فنی و هنری، سعی می‌کنیم با گفتگو جلو برویم.»

بر این اساس، در رشته عکاسی ۱۷ نفر برای حضور در کارگاه‌های این دوره جشنواره انتخاب شدند. در بخش نوجوان؛ ابوالفضل محمودی، حدیث زرگریان اهری، سمانه رحیمی قره لر، محمدرسول حاتم آبادی و علیرضا شفیعی و در بخش جوان؛ محمدرضا زارع، مریم اسماعیل زاد قالقاچی، محمدرضا جلیل زاده، سمانه بیات، زهرا علی اصغری، محمد محسنی، امیرحسین اباذریان، درسا صولتی، کوثر مرسلی، علی نعمتی، محمد پور حامدی و فاطمه فیاض.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار