رحیمی جهان آبادی در دیدار با سفیر پرتغال در تهران:

منافع قدرت‌های بزرگ نباید به روابط دو کشور آسیب وارد کند

تهران (پانا) - رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پرتغال در دیدار با سفیر پرتغال در تهران، تاکید کرد دولت و پارلمان‌های دو کشور نباید اجازه دهند که منافع قدرت‌های بزرگ به روابط تهران و لیسبون آسیب وارد کند.

کد مطلب: ۱۳۹۷۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
منافع قدرت‌های بزرگ نباید به روابط دو کشور آسیب وارد کند

کارلوس مهوش، سفیر پرتغال در تهران، صبح امروز با جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پرتغال دیدار و گفتگو کرد.

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی در ابتدای این دیدار ضمن اشاره به پیشینه روابط تاریخی ایران و پرتغال، گفت: مناسبات سیاسی تهران و لیسبون در سال‌های اخیر از روند رو به رشدی برخوردار بود، اما متاسفانه اکنون روابط فیمابین به دلیل مواجه‌بودن با جنگ رسانه‌ای یک طرفه، در رکود به‌سر می‌برد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پرتغال، افزود: در شرایط فعلی نظام بین‌الملل، دولت و پارلمان‌های دو کشور نباید اجازه دهند که منافع قدرت‌های بزرگ به روابط تهران و لیسبون آسیب وارد کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه مهم جمهوری اسلامی ایران و پرتغال در عرصه بین‌الملل، بیان کرد: روابط دولت‌ها در طول زمان همواره دستخوش تحولات و فراز و نشیب‌هایی بوده اما ملت‌ها همیشه سعی کرده‌اند تا در کنار هم بایستند لذا این امر را می‌توان روزنه امیدی جهت تلاش در راستای توسعه همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های گوناگون دانست.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پرتغال در ادامه بر مواضع کشورمان در تقویت روابط خود با کشورهای اروپایی تأکید کرد و گفت: متاسفانه آمریکا همواره با دخالت در امور داخلی کشورها، خواستار برهم‌زدن روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی است؛ انتظار داریم کشورهای اروپایی نیز در روابط خود با ایران متأثر از آمریکا نباشند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به احیای مجدد گروه دوستی پارلمانی ایران در پارلمان پرتغال، نسبت به گسترش همکاری‌های پارلمانی اظهار امیدواری کرد و گفت: از طریق گفتگو و دیپلماسی پارلمانی می‌توان مناسبات سیاسی و فرهنگی دو دولت و ملت را توسعه و تحکیم بخشید. از این رو مجلس شورای اسلامی از میزبانی گروه دوستی پارلمانی پرتغال و ایران در تهران استقبال می‌کند.

وی همچنین اظهار کرد: موافقتنامه فرهنگی ایران و پرتغال اخیراً از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده لذا تلاش می‌کنیم روند تصویب آن در پارلمان تسریع شود.

رحیمی جهان آبادی در پایان این دیدار از محکوم کردن حمله تروریستی اخیر در حرم شاه‌چراغ (ع) توسط مقامات کشور پرتغال تشکر کرد.

توسعه همکاری‌ها با رفع موانع و حل مشکلات میان پارلمان اتحادیه اروپا و مجلس رقم می‌خورد

کارلوس مهوش سفیر پرتغال در تهران نیز در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی و فرهنگی دو کشور، بیان کرد: امیدواریم با رفع موانع موجود میان دو کشور شاهد از سرگیری همکاری‌های دوجانبه پرتغال و ایران در آینده نزدیک باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ابراز ناخرسندی از کاهش سطح مناسبات سیاسی و اقتصادی تهران و لیسبون، افزود: باتوجه به عضویت کشور پرتغال در اتحادیه اروپا، امیدواریم به زودی شاهد حل و فصل مشکلات موجود میان پارلمان اتحادیه اروپا و مجلس شورای اسلامی باشیم تا بتوانیم همکاری‌های فیمابین را بیش از پیش گسترش دهیم.

سفیر پرتغال در تهران در پایان این دیدار نسبت به ارائه گزارش مثبت شورای حکام آژانس و بهبود روابط ایران و پرتغال ابراز امیدواری کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار