مربی کهنه‌کار بسکتبال کشور از اندوخته طلایی ورزش کشور می‌گوید؛

آقاکوچکی: آموزش‌و‌پرورش‌ کانون اصلی و آینده‌ساز تیم‌های ملی است‌‌

فدراسیون‌ها تعامل ویژه با آموزش و پرورش داشته باشند/ ‌قهرمانان آینده کشور از دل آموزش و پرورش شناسایی می‌شوند/ تعامل جدی با وزارت آموزش و پرورش ضامن استمرار فتح قُلل جهانی است

تهران (پانا) - سرمربی تیم بسکتبال با ویلچر امارات گفت آموزش و پرورش، پایگاه و اساس حیات ورزش کشور است و تعامل جدی با این وزارت‌خانه ضامن استمرار نوار قهرمانی و فتح قُلل جهانی در رشته‌های مختلف ورزشی است.

کد مطلب: ۱۳۹۷۴۵۸
لینک کوتاه کپی شد
آقاکوچکی: آموزش‌و‌پرورش‌ کانون اصلی و آینده‌ساز تیم‌های ملی است‌‌

عباس آقا‌کوچکی، مربی اسبق تیم پسکتبال با ویلچر کشورمان که اکنون سکان‌داری تیم امارات را بر عهده دارد، چندی پیش با این تیم عنوان نائب قهرمانی جام کشورهای عربی را به میزبانی الجزایر کسب کرد. این مربی ایرانی؛ مربیگری تیم ملی جوانان، تیم ملی بسکتبال با ویلچر و مربیگری تیم‌های پایه را در کارنامه دارد. با عباس آقاکوچکی‌ مربی کهنه‌کار بسکتبال کشور به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

پانا - مایلیم در آغاز گفت‌وگو به‌عنوان مربی کهنه‌کار بسکتبال کشور، بفرمایید تاریخ‌سازی بانوان بسکتبالیست‌‌ ‌ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آینده این تیم را چطور می‌بینید؟

آقاکوچکی : بسکتبالیست‌‌های زن ایرانی، عملکرد درخشانی در ‌رقابت‌های دیویژن B آسیا داشتند و واگذاری فینال با یک امتیاز برای جامعه بسکتبال و ملت ایران ارزش قهرمانی دارد.

کاپوجیانی روح جنگندگی به تیم ملی بانوان دمید

نایب قهرمانی چیزی از شایستگی‌‌های بانوان بسکتبالیست ایران کم نخواهد کرد، آن‌ها حتی با درخشش خود، "فیبا" را به تحسین واداشتند.

"النی کاپوجیانی" به‌عنوان سرمربی نقش مهمی در تقویت تیم ملی بسکتبال بانوان ایران داشته است. دانش و تجربه این مربی خارجی روح جنگندگی به پیکر تیم ملی دمیده است، تا جایی که بعد از شکست مقابل اندونزی جهش خاصی را در تیم ایران شاهد بودیم.

قامت و اوج تیم ملی بسکتبال بانوان فراتر از آسیاست

قامت و اوج تیم ملی بسکتبال بانوان فراتر از آسیاست، مسئولان ورزش کشور به‌ویژه فدراسیون بسکتبال باید حمایت ویژه‌‌ای از این تیم داشته باشند، زیرا درخشش در میادین حهانی با همت بسکتبالیست‌های ما دور از دسترس نیست.

تأسیس مدرسه بسکتبال در غرب پایتخت

پانا - با توجه به اینکه یک مدرسه بسکتبال در غرب تهران تأسیس کردید، چه برنامه‌هایی را در این پایگاه استعدادیابی در راستای تقویت بنیان بسکتبال کشور در قامت تیم‌های ملی ارائه می‌دهید؟؛ نگاه به بسکتبال پایه در چه سطحی است؟

آقاکوچکی : بخش عمده‌ای از شاگردان ما دختران بسکتبالیست هستند، کلاس‌های آموزشی ویژه‌ای متناسب با علم روز دنیا برای این آینده‌سازان بسکتبال کشور برگزار می‌کنیم و آن‌ها را در مسابقات داخلی شرکت می‌دهیم.

درخشش آسمان‌خراش‌های ایرانی در مسابقات آسیایی یک بمب انگیزه برای نونهالان تا جوانان بسکتبالیست دختر کشور بود و انگیزه آینده‌سازان بسکتبال ایران با تماشای این عملکرد درخشان و تاریخ‌ساز برای حرکت در مسیر حرفه‌ای صد چندان شده است.

تعامل جدی با وزارت آموزش و پرورش ضامن استمرار فتح قُقل جهانی

بخشی از فصول کارنامه مربیگری‌ام در رده پایه در سیستم آموزش کشور ورق خورده است؛ باید بر اینکه نکته تأکید کنم که آموزش و پرورش پایگاه و اساس حیات ورزش کشور است و تعامل ‌جدی با وزارت آموزش و پرورش ضامن استمرار نوار قهرمانی و فتح قُلل جهانی در رشته‌های مختلف است.

می‌دانم چه پشتوانه غنی‌ای در آموزش و پرورش نهفته است

پانا - شما در مقطعی از فعالیت مربیگری خود در سیستم آموزشی کشور هم فعالیت داشتید؛ چه نگاهی به عمق غنی این وزارت‌خانه در تربیت و معرفی قهرمانان کوچک امروز و مدال‌آوران بزرگ ایران در میادین بین‌المللی دارید؟ چه توصیه‌ای به وزارت ورزش و جوانان و به‌ویژه فدراسیون در استفاده ویژه از این اندوخته غنی دارید؟

آقاکوچکی: بنده در گذشته جلساتی با سکانداران وزارت آموزش‌ و پرورش داشتم و می‌دانم چه پشتوانه غنی‌ای برای ورزش کشور در این وازرت‌خانه نهفته است، باید این تعاملات شکل ویژه‌ای به خود بگیرد.

باید نگاه تکلیفی به ورزش آموزش و پرورش کشور برداشته شود، وزارت ورزش و جوانان و به‌طور ویژه فدراسیون‌ها نگاه خاص و گسترده‌تری به مسابقات‌ آموزشگاهی داشته باشند.

قهرمانان آینده کشور از دل آموزش و پرورش شناسایی می‌شوند

باید بار دیگر به این حقیقت محض استناد کنیم که قهرمانان آینده کشور از دل آموزش و پرورش شناسایی و وارد مسیر افتخارآقرینی برای کشور می‌شوند، همین دانش‌آموزان و نوجوانان به اصطلاح قهرمانان کوچک، فردا مدال‌آوران جهان و المپیک خواهند بود.

مهمترین مرجع و کانون شناسایی نخبگان و استعد‌ادهای درخشان در رشته‌های مختلف برای تقویت ریشه تیم‌های ملی آموزش و پرورش است. مسابقات آموزشگاهی یک پایگاه مهم برای تقویت تیم‌های ملی در رشته‌های مختلف است.

حضور کادر فنی تیم‌های ملی در جریان برگزاری مسابقات آموزشگاهی از رده نونهالان تا جوانان باید الزامی شود و این رقابت‌ها در قالب استعدادهای برتر باید به‌طور ویژه رصد شود.

ضرورت تعاملات ویژه فدراسیون‌ها با آموزش و پرورش

پانا - کلام آخر؟

آقاکوچکی : باید از طریق تعاملات ویژه فدراسیون‌ها با آموزش و پرورش از این ظرفیت طلایی برای بسترسازی لازم در سرعت بخشی به بعد قهرمانی ورزش کشور استقاده کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار