کنعانی در نشست خبری:

همکاری با عربستان در زمینه‌‌های تجاری و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف مورد تاکید قرار گرفت

ایجاد مجمع گفت‌و‌گو همکاری منطقه‌ای مدنظر قرار گرفت/ ارتقای همکاری ایران با بریکس یک منفعت دوجانبه است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه گفت همکاری با عربستان در زمینه‌‌های اقتصادی، تجاری و امور گمرکی و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف مورد تاکید قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۳۹۷۴۴۹
لینک کوتاه کپی شد
همکاری با عربستان در زمینه‌‌های تجاری و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف مورد تاکید قرار گرفت

ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه اظهار کرد: سالروز کوتادی ۲۸ مرداد را پشت سر گذاشتیم. به تعبیر مقام معظم رهبری ۲۸ مرداد آغاز چالش بین ملت ایران و آمریکاست. پایان دادن مواضع آمریکا و انگلیس در امور داخلی ایران اولین گام ضروری است. ملت و دولت ایران به عنوان قربانی پدیده شوم تروریسم محسوب می‌شود؛ در طول ۴ دهه گذشته شاهد عملیات‌های تروریستی در ایران بوده‌ایم. حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) یکی از جنایات تروریستی علیه ایران است. سپاه پاسداران به عنوان بزرگترین سازمان ضدتروریسم، ده‌ها و صدها شهید ارزشمند را در مسیر مبارزه با تروریسم فدا کرده است.

وی افزود: امروز روز جهانی مسجد و سالروز اقدام کینه‌توزان برای به آتش کشیدن مسجدالا‌قصی است. جایگاه مسجد‌الاقصی به عنوان قبله اول مسلمان از جایگاه ارزشمندی برخوردار است.

کنعانی درباره روابط تهران و ریاض، بیان کرد: سفر در چارچوب دعوت رسمی به عمل آمده از دکتر امیرعبداللهیان بود. موضوعات مختلفی مورد تبادل نظر قرار گرفت. طبیعتاً پس از ۷ سال، موضوعات عدیده‌ای برای گفت‌وگو وجود دارد. موضوعات سیاسی و اقتصادی و تجاری مطرح شد. ایجاد مجمع گفت‌و‌گو همکاری منطقه‌ای مدنظر قرار گرفت. این ایده با مقامات عالی رتبه کشورها مطرح شد و در این سفر با عربستان سعودی نیز در میان گذاشته شد. تشکیل چنین مجمعی یک روند است و باید نظر شریک‌ها گرفته شود و موضوع مورد بررسی قرار گیرد. ما هم اکنون در چارچوب مسیر گفت‌و‌گو و تبادل نظر قرار داریم.

وی اضافه کرد: همکاری در زمینه‌‌های اقتصادی و تجاری و امور گمرکی و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف مورد تاکید قرار گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مطالبات از کره جنوبی، گفت: دولت از حقوق ملت در هیچ جایی کوتاه نخواهد آمد و گام به گام این مسیر را ادامه می‌دهد. جمهوری اسلامی ایران در مسیر احقاق حقوق ملت به هیچ وجه کوتاهی نکرده و نخواهد کرد. ایران با اقتدار دولت آمریکا را مجبور به تکمین و پذیرش درخواست‌‌های بر حق دولت و ملت ایران کرد. آزادسازی دارایی‌های ایران آغاز شده است. دولت و دستگاه دیپلماسی در راستای احقاق حقوق مردم ایران به پیگیری‌های خود ادامه خواهد داد.

سهم بریکس از تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۰۱ به ۲۶ درصد افزایش یافته است

وی در پاسخ به خبرنگار پانا درباره سفر آیت الله رئیسی به آفریقای جنوبی و شرکت در اجلاس بریکس، اظهار کرد: موضوع همکاری با بریکس و عضویت ایرن در بریکس حائز اهمیت است. حضور آقای رئیس جمهور در اجلاس سران بریکس در چارچوب هدف‌گذاری انجام شده است. بریکس به عنوان یک نهاد نوظهور اقتصادی جایگاه ویژه خود را در جهان در حال پیدا کردن است. اطلاعاتی که وجود دارد در خصوص ظرفیت‌های اقتصادی بریکس نشان‌دهنده جایگاه مهم این تشکل در اقتصاد جهان است. سهم بریکس از تولید ناخالص داخلی جهان براساس آخرین اطلاعات، در سال ۲۰۰۱ به ۲۶ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با درک جایگاه این تشکل و اهمیت عضویت در تشکل‌ها و نهادهای چندجانبه اقتصادی و تجاری، برای عضویت در این گروه هدف‌گذاری لازم را انجام می‌دهد. با اعضای اصلی بریکس گفت‌و‌گوهای مستمری دارد. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهایی است که با همه اعضای بریکس همکاری‌های خوب، توسعه یافته و رو به گسترشی دارد بنابراین روند هدف‌گذاری انجام شده برای عضویت ایران در این تشکل در چارچوب همان نگاه راهبردی است که جمهوری اسلامی ایران مایل است پیوندهای اقتصادی خود را با کشورها و تشکل‌هایی که مایل هستند در چارچوب منافع، ارتقا دهد. قطعا ارتقای همکاری ایران با بریکس یک منفعت دوجانبه است. این اراده مشترک خوشبختانه شکل گرفته است.

کنعانی ضمن اشاره به توهین مجدد به قرآن کریم، بیان کرد: نمی‌توان به بهانه آزادی بیان قرآن کریم را مورد اهانت و بی توجهی قرار داد. کارداران سوئد و دانمارک در غیاب سفرا به وزارت خارجه احضار شدند. در اعتراض به اهانت به قرآن کریم در سوئد و عدم اقدام جدی و بازدارنده دولت سوئد سفیر جدید این کشور را نمی‌پذیریم بر همین اساس کاردار این کشور به وزارت خارجه احضار شد. کاردار دانمارک هم در غیاب سفیر این کشور به وزارت خارجه احضار شد. عمل این کشورها برای ما مهم است نه مواضع سیاسی آنها.

وی ادامه داد: در گفت‌وگوی وزیر امور خارجه کشورمان با همتای عربستانی اتفاق نظر وجود داشت که مبتنی بر مصوبات کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی و مصوبات اجلاس فوق‌العاده این سازمان روندهای اجرایی و وظایف و ماموریت‌هایی که به دبیرکل سازمان و کمیته‌ای که قرار بود تشکیل شود مورد پیگیری قرار بگیرد. در گفت‌وگو با جوزف بورل نیز این موضوع مطرح شد.

هیچ برنامه‌ای برای گفت‌وگوی مستقیم میان ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی احتمال گفت‌و‌گو مستقیم ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا در چارچوب مذاکراتی است که تعریف شده است. از جمله آن گفت‌وگوها برای تبادل زندانیان و آزادی‌ زندانیان ایرانی از زندان‌های آمریکا و رفع مسدودسازی دارایی‌ها و اموال ایران صورت گرفته است. هیچ برنامه‌ای برای گفت‌وگوی مستقیم میان ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل وجود ندارد.

وی در خصوس سفر اخیر مدیرکل غرب آسیای وزارت خارجه به لبنان و رایزنی‌هایش با مقامات این کشور عربی، گفت: شرایط لبنان به گونه‌ای است که ما نیازمند مشورت دائمی با طرف‌های لبنانی و انجام گفت‌وگوهای کارشناسی و تخصصی هستیم. جناب آقای شوشتری در چارچوب مسئولیت خود برای تبادل نظر با مقامات لبنانی به بیروت سفر کردند و در جریان این سفر و گفت‌وگو با مقامات این کشور آخرین وضعیت و شرایط سیاسی لبنان مورد توجه قرار گرفت. ما با نگاه کمک به وضعیت لبنان و کمک به برادران لبنانی، همواره مسیرهای مشورتی را برای رایزنی و گفت‌وگو با مقامات لبنانی تعریف کرده‌ایم و این مسیر ادامه پیدا می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص جزئیات بررسی کارشناسی هیات فنی ایران از ایستگاه آب سنجی دهراود، بیان کرد: این بازدید به منزله پایبندی طرف افغانستانی و عمل به بخشی از معاهده دو طرف است و طبیعتا ما همواره از مقامات سرپرستی افغانستان مطالبه کردیم بر اساس مفاد عهدنامه به اعطای حق آبه ایران عمل کنند. درخواست ایران برای بازدید از سد و مرکز آب سنجی و تبادل دیدارهای فنی بخشی از مطالبات ما بود و این را به عنوان اولین گام توام به حسن نیت تلقی می‌کنیم. این اقدام، یک گام توام با حُسن نیت بود، این گفت‌و‌گوها ادامه پیدا خواهد کرد و انتظار می‌رود با استمرار ارسال اطلاعات ماهانه و بازدیدها مقدار حق آبه ایران به درستی اندازه گیری شود و مطابق با بند ب به طرف ایرانی داده شود.

وی ضمن اشاره به برگزاری نشست مسکو، گفت: این نشست اوایل مهرماه سال جاری به میزبانی روسیه برگزار خواهد شد و کشور ما نیز شرکت خواهد کرد و میزبان از هیات طالبان هم دعوت کرده و آنان هم شرکت خواهند کرد. ما معتقدیم که تنها راه بیرون رفتن افغانستان از شرایط ناامنی و بی‌ثباتی آغاز گفت‌و‌گوهای بین‌الافغانی است و ما آماده میزبانی از طرف‌های افغانستانی هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار