در نشست هم افزایی فعالان کودک اربعین عنوان شد:

سه قلاب تغییر نگرش کودک

تهران (پانا) - در نشست تخصصی هم افزایی فعالان کودک اربعین به سه قلاب تغییر نگرش کودک اشاره شد.

کد مطلب: ۱۳۹۶۵۳۵
لینک کوتاه کپی شد
سه قلاب تغییر نگرش کودک

نشست تخصصی هم افزایی فعالان کودک در اربعین، در رویداد یارستان کودکستان با هدف انجام فعالیت های اساسی در اربعین سال جاری و سال های آینده برگزار شد.

میر سبحان سادات؛ پژوهشگر حوزه کودک با توجه به تجربه برگزاری موکب سیار در اربعین حسینی بیان کرد: مسئله ای که این چند ساله بسیار پر رنگ شده بحث اربعین است. ما در اربعین شاهد توجه به قسمت های مختلف سفری عظیم به جز بخش کوک هستیم که با سیل جمعیت با تاثیرگذاری بالا در حال برگزاری است.

وی در ادامه به چالش سال های اخیر و پیش رو اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر که اربعین در تابستان قرار گرفت، با توجه به فضای پیاده روی اربعین که خانواده‌ها می‌خواهند با فرزندان خود در این پیاده روی شرکت کنند، شرایط تغییر کرده است. بعضی از موکب ها و فعالان به این تغییر دقت نمی‌کنند. شرایط برای کودکان متفاوت است، چرا که خانواده ها به دلیل گرمای هوا شب رو می‌شوند. چالش پیش آمده برای کودکان که تمام مسیر در کالسکه و یا ویلچیر هستند، در تایم شب کودکان استراحت می‌کنند و در تایم استراحت خانواده ها بیدار و پر انرژی به دنبال تفریح هستند. این امر علاوه بر آسیبی که به استراحت خانواده می‌زند، سبب آسیب به استراحت سایر زائران نیز می‌شود که علاوه بر برهم زدن نظم موکب باعث ایجاد چالش و برخوردهای متعدد به خانواده به خصوص مادر را به همراه دارد. بحث مورد بررسی در فعالیت موکب های اربعین کودک به ویژه در زمینه طریق است.

سادات در ادامه با اشاره به عدم توجه فعالان این عرصه به کار کودک بیان کرد: در گفت و گوهایی که با صاحبین موکب ها و فعالان داشتم دریافتم که در رابطه با موکب مادر و کودک به صورت اجمالی پرداختند و تدبیر دقیقی برای آن نداشتند. ما فراتر از این می‌نگریم.

این پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان در پایان در زمینه تغییر نگرش کودک به اربعین گفت: ما در بحث روانشناختی برای تغییر نگرش افراد سه مرحله داریم که متاسفانه به آن توجه نمی‌کنیم. اصطلاحا به این سه مرحله سه قلاب تغییر نگرش می‌گوییم. قلاب اولی حس و رابطه است. زمانی که قلاب اول ایجاد شود قلاب دوم که رفتار و سبک زندگی است در پی آن ایجاد می‌شود. زمانی که رفتار و سبک زندگی ما نیز تغییر کند قلاب آخر، نهایی و غایی صورت می‌پذیرد که شناخت نام دارد.

خبرنگار دانش آموز: آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار