رئیس سازمان سنجش خبر داد؛

نتایج نهایی اولیه کنکور ۱۴۰۲ روز جمعه اعلام می‌شود

نتایج نهایی پذیرفته‌شدگان کنکور ۱۴۰۲ نیمه مهرماه اعلام می‌شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد مرحله دوم نتایج آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ شامل رتبه داوطلبان و نمره کل داوطلبان روز جمعه اعلام می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۹۶۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد
نتایج نهایی اولیه کنکور ۱۴۰۲ روز جمعه اعلام می‌شود

عبوالرسول پورعباس در نشست خبری اظهار کرد: کارنامه نهایی برای انتخاب رشته حاوی نمره کل نهایی، رتبه در سهمیه، رتبه کشوری، سهمیه، استان بومی و وضعیت مجاز یا غیرمجاز به انتخاب رشته، جمعه ۲۷ مرداد در سامانه جامع آزمون سراسری منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه نتایج اولیه کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ در دو مرحله اعلام شده است، افزود: مرحله اول شامل کارنامه داوطلبان شرکت کننده در نوبت دوم آزمون سراسری (تیرماه) حاوی نمرات خام دروس گروه‌های آزمایشی که شرکت کرده، بیشترین نمره‌کل آزمون اختصاصی (کنکور) مربوط به نوبت اول و دوم (ملاک عمل در نمره‌کل نهایی) و نمره کل سابقه تحصیلی دریافتی از وزارت آموزش و پرورش است که با ورود به سامانه جامع آزمون سراسری، قابل مشاهده است.

پورعباس با بیان اینکه آزمون ۱۴۰۲ بسیار پیچیده و سنگین‌تر از آزمون‌های گذشته بود و با تغییرات اساسی و عمده‌ای همراه شد، گفت: با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمون در دو نوبت دی و تیر برگزار شد و این فرآیند اکنون به اعلام نتایج و انتخاب رشته رسیده است. ضمن اینکه سختی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در مسیر اجرای دو آزمون در فرصت زمانی ۶ ماهه بود. از طرفی سازمان سنجش با توجه به کنترل‌های زیادی که بر نمره‌هایی که از سوی آموزش و پرورش اعلام شد، اعمال کرد و نمرات خام داوطلبان دریافت شد؛ اعلام نتایج حدود ۱۵ روز از زمان طبیعی عقب افتاد.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: ستاد مشترکی میان آموزش و پرورش و سازمان سنجش تشکیل شد تا پاسخگوی مشکلات دانش‌آموزان باشیم و در نهایت نمرات آزمون‌های دی ماه و تیرماه به صورت مستقل اعمال می‌شوند.

پورعباس اضافه کرد: کارنامه مرحله اول شامل نمره آزمون و نمره سوابق تحصیلی در سایت سنجش موجود است. برای سه دسته از افراد این کارنامه اولیه قابل مشاهده است، داوطلبانی که در هر یک از آزمون های دی و تیر شرکت کردند، داوطلبانی که در هر دو نوبت آزمون شرکت کردند و همچنین افرادی که در آزمون های دی و تیر در گروه های آزمایشی مختلف شرکت کرده بودند. داوطلبان تا دیروز فرصت داشتند که وضعیت خود را در انتخاب گروه آزمایشی اصلی خود مشخص کنند که طبق آمار همه داوطلبان این کار را انجام داده‌اند. ضمن اینکه اگر داوطلبی گروه آزمایشی متفاوتی داشته اگر انتخاب نکرده باشد که نمره کدام ملاک باشد سازمان سنجش نمره تیرماه را اعمال می‌کند.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: کارنامه نهایی حاوی رتبه و نمره کل جمعه ۲۷ مرداد منتشر می‌شود و دفترچه انتخاب رشته و ظرفیت‌های اعلامی دانشگاه‌ها در هفته آینده در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

وی درباره اعلام نتایج در نیمه مهرماه گفت: به دلیل طولانی شدن روند اعلام نتایج، نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۲ نیمه مهرماه ۱۴۰۲ اعلام می‌شود و دانشگاه‌ها می‌توانند از پذیرفته‌شدگان در نیمه دوم مهرماه ثبت‌نام کنند.

پورعباس با تاکید بر اینکه سال تحصیلی کنکوری‌های جدید امسال از نیمه دوم مهر ماه آغاز می‌شود، گفت: با توجه به اینکه پذیرش در دانشگاه فرهنگیان با بیش از ۳۰ هزار نفر صورت می‌گیرد و شرایط خاصی برای پذیرش وجود دارد، به منظور طی شدن این مراحل نتایج نهایی کنکوری‌ها نیمه اول مهر ماه اعلام می‌شود و بر این اساس دانشگاه‌ها از نیمه دوم می‌توانند فرآیند پذیرش و تحصیل ورودی‌های جدید خود را آغاز کنند، اما ورودی‌های سال‌های قبل از همان ابتدای مهر ماه وارد دانشگاه شده و آموزش خود را آغاز خواهند کرد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اطلاعات داوطلبان در سامانه جامع آزمون سراسری به آدرس https://my.sanjesh.org قابل مشاهده است.

آخرین آمار کشفیات تقلب در کنکور ۱۴۰۲

پورعباس افزود: در نوبت دی ماه کنکور ۱۴۰۲ از ۶۹ نفر تجهیزات تقلب گرفته شد. در نوبت تیرماه کنکور ۱۴۰۲ تعداد ۳۰۵ نفر با تجهیزات تقلب دستگیر شدند و نتوانستند از آن استفاده کنند. نسل دوم آشکار ساز هر چه تجهیزات تقلب بود را شناسایی کرد. در هر دو نوبت آزمون سراسری ۱۴۰۲ از مسیر ماده ۱۱ که به بررسی‌های فنی پاسخنامه‌ها اشاره دارد، حتی یک نفر متقلب شبکه ای شناسایی نشد. نه سنجش، نه دستگاه‌های نظارتی و نه دستگاه‌های حافظ امنیت موردی گزارش نکردند.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: در نوبت تیرماه کنکور ۱۴۰۲ تعداد ۴۰ نفر را به عنوان شیطنت و فضولی در آزمون گرفتیم. این افراد در میان یک میلیون کنکوری عدد زیادی نیست. این افراد دور هم شیطنت‌هایی داشتند که این افراد را به عنوان شبهه دار دعوت به آزمون و مصاحبه می‌کنیم و عملاً میزان تقلب در کنکور ۱۴۰۲ به صفر رسید. در سال‌های بعد هم این مسیر را ادامه می‌دهیم. همه دعوا بر سر کنکورهای سال‌های ۱۴۰۰ به ماقبل و تفسیرهای مختلفی که از قانون شکل گرفته، است. درباره اینکه چه کسی رفته چه صندلی دانشگاه نشسته است می گویم از مسیر سنجش هیچ کس از مسیری که حقش نیست بر روی صندلی دانشگاه نمی‌نشیند. در مسیر تقسیم صندلی قانون حاکمیت دارد و ما تابع قانون هستیم. در کنکور سهمیه مناطق وجود دارد و افراد قابل رقابت با یکدیگر نیستند. در هر منطقه یک شکل است و تعهدات متفاوتی وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار