بهادری جهرمی در نشست خبری:

تلاش دولت، تحقق عدالت آموزشی برای همه دانش‌آموزان است

محموله جدید دارویی بیماران SMA وارد کشور شد/ دولت‌های حامی تروریست، شریک جنابتکاران حادثه شاهچراغ هستند

تهران (پانا) - سخنگوی دولت با بیان اینکه تلاش دولت این است که عدالت آموزشی برای همه دانش‌آموزان محقق شود، گفت ارزیابی علمی دانش‌آموزان در دوران تحصیل، تأثیر دادن معدل آزمون‌های نهایی، دو‌مرحله‌ای‌شدن کنکور سراسری، برخورد با متقلبان کنکور، برگزاری کلاس‌ها‌ و دوره‌های آموزشی رایگان در مناطق محروم و رسانه ملی از جمله اقداماتی است که در همین مسیر از سوی دولت دنبال می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۹۵۷۶۰
لینک کوتاه کپی شد
تلاش دولت، تحقق عدالت آموزشی برای همه دانش‌آموزان است

علی بهادری جهرمی ضمن تسلیت حادثه تروریستی حرم شاهچراغ، اظهار کرد: بدون شک علاوه بر عاملان مستقیم، دولت‌های حامی تروریست که میزبان گر‌وهک‌‌های تروریستی علیه مردم هستند، با این جنایتکاران شریک هستند. از مراجع بین‌المللی پیگیری خواهد شد تا آنها نیز به سزای اعمال خود برسند.

وی بیان کرد: به زودی شاهد افتتاح آخرین فاز از فازهای اجرایی پارس جنوبی خواهیم بود. این فاز پس از حدود بیست سال بلاتکلیفی به بهره‌برداری خواهد رسید.

سخنگوی دولت ضمن ارائه عملکرد دولت سیزدهم در آستانه دومین سالگر‌د آغاز به کار، گفت: ضریب جینی در سال ۱۴۰۱ به میزان ۰.۲ واحد درصد کاهش یافته است. کاهش نرخ رشد نقدینگی از 42.8 درصد در مهر 1400 به 27.5 در تیرماه 1402رسیده است. طبق آمارهای مرکز آمار ایران، روند سرمایه‌گذاری که طی دهه1390 مناسب نبوده و متوسط رشد سالانه سرمایه گذاری در این دهه و طول اجرای برنامه ششم توسعه به ترتیب منفی 5.2 و منفی 4.5 درصد بوده است.

رشد 100 درصدی خرید گندم از کشاورزان در دو سال فعالیت دولت سیزدهم

وی ادامه داد: تغییرات سرمایه‌گذاری در کشور از سال 1400 مثبت بوده و رشدی 4.1 درصدی داشته است. رشد مثبت سرمایه گذاری در سال 1401 نیز ادامه داشته و 2.1 درصد بوده است. در حوزه رشد تولید نیز در تیرماه اغلب شاخص‌های بخش تولید و صنعت رشد مثبت داشته است. در حوزه کشاورزی رشد بیش از 100 درصدی خرید گندم از کشاورزان داشتیم و تولید گندم داخلی از 4.5 به بیش از 9.5 میلیون تن رسیده است.

دبیر هیات دولت گفت: در حوزه فولاد نیز با تولید 30 میلیون تن فولاد خام در سال 1401 با رشد بیش از 7 درصدی نسبت به سال 1400 مواجه بودیم. تولید 22 میلیون تن محصولات فولادی در سال 1401 با رشد بیش از 12 درصدی نسبت به سال 1400 مواجه بوده است. در بین ده کشور برتر تولید کننده فولاد جهان قرار داریم. در حوزه سیمان هم حدود 63.2 میلیون تن سیمان در سال 1401 تولید شد و کشور ما جزو ده کشور برتر جهان در تولید سیمان است.

بهادری جهرمی افزود: در حوزه تولید خودرو، در سال ۱۴۰۱ بیشترین نرخ رشد تولید خودرو را داشتیم. با تولید یک میلیون و 340 هزار خودرو در سال گذشته رشد 39 درصدی نسبت به سال 1400 داشته و بیشترین رشد تولید خودرو در 12 سال اخیر بوده است.

سخنگوی دولت نیز گفت: محموله جدید دارویی بیماران SMA وارد کشور شد؛ از تلاش و همت وزارت بهداشت و هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای کاهش رنج بیماران و درمان آنها متشکرم که منجر به ورود محموله جدید دارویی این بیماران به کشور شد.

وی درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده و حاشیه‌های مطرح شده مبنی بر نفت در مقابل غذا، گفت: قطعاً طرح موضوعاتی مثل نفت در برابر غذا در قبال کشور ما موضوعیت ندارد. عده‌ای از افتخارات و موفقیت‌های مردم و دولت ناراحت شدند؛ نباید این دستاوردهای ملی را سیاسی تحلیل کرد. بازگرداندن همه پول‌های ملی بدون هیچگونه عقب‌نشینی از مواضع اصولی دولت یک موفقیت است. رکورد تجارت خارجی ۱۱۲ میلیارد دلاری کشور نتیجه نفت در برابر غذا نیست. آیا جذب سرمایه‌گذاری خارجی با رشد دو برابری میزان سرمایه‌گذاری در دوره زمانی دولت سیزدهم نسبت به مدت مشابه قبل از آن، نفت در برابر غذا است؟

وی ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری در حوزه ماشین‌آلات بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ با حدود ۶.۷ رشد سرمایه‌گذاری داشتیم که از این عدد ۱۵.۳ افزایش رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشین‌آلات و ۱.۲ درصد در حوزه ساختمان بوده است؛ این دستاوردها نفت در برابر غذا است؟ البته در یک دوره‌ای با سازوکار اینستکس نفت در برابر غذا دنبال می‌شد که هیچ خروجی هم نداشت.

آینده افراد نباید با یک آزمون تستی دو ساعته تعیین شود

بهادری جهرمی با اشاره به برگزاری کنکور، اظهار کرد: تلاش ما این است که نهایت عدالت آموزشی برای همه دانش آموزان محقق شود و آینده علمی و شغلی و حتی خانوادگی افراد با یک آزمون تستی دو ساعته تعیین نشود. البته امروز کنکور آن مفهوم سابق خود را اکنون از دست داده و تقریباً همه شرکت‌کنندگان آزمون‌های سراسری در دانشگاه پذیرفته می‌شوند و رقابت اصلی اکنون در خصوص رشته‌های پر طرفدار و دانشگاه‌های برتر است. ارزیابی علمی دانش آموزان در دوران تحصیل مدرسه، تأثیر دادن معدل آزمون‌های نهایی، دو مرحله‌ای شدن کنکور سراسری، برخورد با متقلبان کنکور، برگزاری کلاس‌های و دوره‌های آموزشی رایگان در مناطق محروم و رسانه ملی از جمله اقدامات مهمی است که در همین مسیر از سوی دولت دنبال می‌شود.

وی در خصوص برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: دولت صرفا مجری انتخابات است، موضع شخص رئیس‌جمهور و دولت، حمایت از مشارکت پرشور مردم و حفظ سلامت انتخاباتی است. افراد تخلفات انتخاباتی که به دولت مربوط است به بازرسی ویژه رئیس‌جمهور و سایر موارد به مجری انتخابات که شورای نگهبان است گزارش دهند تا شاهد برگزاری انتخاباتی پر شور باشیم.

دولت الکترونیک یکی از اقدامات مهم برای مبارزه با بسترهای فسادزا است

سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت برای مبارزه با فساد، اظهار کرد: یکی از شعارها و برنامه‌های دولت مقابله با فساد و بسترهای فسادزا بوده است. هیچ موردی نبوده که گزارش فساد برسد و برخورد نشود. دولت پیشگام مبارزه با فساد در قوه مجریه است و هرکس در هر موقعیتی است باید با فساد مقابله کند. بر همین اساس دولت الکترونیک یکی از اقدامات دولت برای مبارزه با بسترهای فسادزا است. در همین راستا حذف امضاهای طلایی با الکترونیکی کردن صدور مجوزهای مشاغل و کسب‌وکارها را شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: دولت با ساماندهی بیش از ۱۸ میلیون دستگاه کارتخوان بانکی برای مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی اقدام کرد. همچنین پیاده‌سازی حساب واحد خزانه با هدف ایجاد شفافیت، مدیریت نقدینگی و حذف بسترهای فساد در دستگاه‌ها و نظام بانکی کشور، به نظارت دولت به هزینه‌کرد کلان دولت نظارت می‌کند. همچنین انتشار یک هزار و ۱۲۴ گزارش صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و شرکت‌های تابعه مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در سامانه کدال به منظور اطلاع همه مردم یکی از اقدامات دولت برای جلوگیری از فساد است.

بررسی پیشنهاد وزارت صمت برای واردات خودروهای کارکرده در کمیسیون‌های دولت

دبیر هیات دولت در مورد واردات خودرو نیز گفت: دو موضوع در این خصوص در دولت مطرح است. یکی واردات خودروهای کارکرده برای بخش حمل و نقل که این موضوع اکنون در دولت جمع‌بندی شده و آیین‌نامه واردات خودروهای حمل و نقل عمومی در دستورکار جلسات آتی دولت است. موضوع دیگر واردات خودروهای کارکرده به صورت عام است که پیشنهاد وزارت صمت در این رابطه در تاریخ ۲۳ خرداد به دفتر دولت واصل شد و در همان تاریخ هم به کمیسیون صنعت دفتر دولت ارسال شد و در هر حال بررسی در این کمیسیون است. البته متن پیشنهادی اشکالاتی داشت که بین کمیسیون و وزارت صمت رفت و برگشت‌هایی صورت گرفته و امیدواریم به زودی نهایی شود.

دولت حل مشکل کم‌آبی سیستان را به مذاکرات دیپلماتیک حقابه هیرمند محدود نمی‌کند

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای پیگیری حقابه هیرمند، گفت: حکومت افغانستان ادعا داشت که کم‌آبی مانع از این شده که حقابه هیرمند را بدهند. پس از تذکر آیت الله رئیسی، حکومت افغانستان پذیرفت که هیات فنی ایران به افغانستان سفر کند. جهت دریافت حقابه ایران وضعیت رودخانه هیرمند و ایستگاه آب‌سنجی دهراود توسط هیات فنی اعزامی کشورمان بازدید شد و کارشناسان جریان آب در محل ایستگاه دهراود را اندازه‌گیری کردند و در خصوص اندازه‌گیری مجدد در ماه‌های آتی تفاهم به عمل آمد. دولت البته حل مشکل کم‌آبی سیستان را متوقف به مذاکرات دیپلماتیک برای حقابه هیرمند نمی‌کند و از طرق دیگر از جمله اجرای طرح‌های آبرسانی، انتقال آب از دریای عمان و راه‌اندازی آب شیرین‌کن‌ها نیز حل این مشکل را پیگیری می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار