کدام دانش‌آموزان سمپاد ‌از پرداخت شهریه معاف می‌شوند؟

تهران (پانا) - رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان‌ خبر داد چهار دهک اول دانش‌آموزان سمپاد که از خانواده‌هایی با دهک درآمدی پایین هستند از پرداخت شهریه معاف می‌شوند؛ اما این کار هنوز انجام نشده چون امسال ‌بودجه‌ای برای این کار در نظر گرفته نشده و قرار شده بودجه این کار هدیه‌ای از سمت رئیس‌جمهور باشد.

کد مطلب: ۱۳۹۴۹۱۰
لینک کوتاه کپی شد
کدام دانش‌آموزان سمپاد ‌از پرداخت شهریه معاف می‌شوند؟

به گزارش روابط عمومی‌ سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، الهام یاوری در برنامه پرسشگر درباره سمپاد گفت: سمپاد سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، جایی برای تربیت نیروهای اثرگذار برای کشور است و تلاش می‌کنیم با هم‌افزایی و ارتباط شبکه‌‌ای افراد به حداکثر ظرفیت خود برسند و در کشور اثرگذار شوند. امروزه افتخار می‌کنیم که سمپادی‌ها دارند بار کشور را به دوش می‌کشند.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ادامه داد: در مدارس سمپاد بیش‌تر از ۱۲۰ هزار نفر دانش‌آموز داریم که در پایه هفتم تا دوازدهم تحصیل می‌کنند این در حالی است که کل دانش‌آموزان پایه هفتم تا دوازدهم کشور ۸ میلیون نفر است.

یاوری درباره بودجه سمپاد تصریح کرد: در سال گذشته بودجه سمپاد ۱۰۰ میلیارد تومان بود که این بودجه برای برنامه‌های ملی و حقوق کارکنان است و به مدارس سمپاد نمی‌رسد. مدارس سمپاد هیچ بودجه ویژه‌ای ندارند، حتی سرانه‌ای که مدارس دولتی دریافت می‌کنند را ندارند.

وی ‌به مصوبه مهم دولت درباره معافیت پرداخت شهریه برای دهک‌های پایین درآمدی در سمپاد اشاره و اظهار کرد: مصوب شده است که چهار دهک اول دانش‌آموزان سمپاد که از خانواده‌هایی با دهک درآمدی پایین هستند از پرداخت شهریه معاف شوند. البته هنوز انجام نشده اما کار بسیار خوبی است و امسال چون بودجه‌ای برای این کار در نظر گرفته نشده، قرار شد بودجه این کار هدیه‌ای از سمت رئیس‌جمهور باشد. البته قبلا هم به این دهک‌ها‌ تخفیف‌های زیادی داده می‌شد اما معافیت از پرداخت کار بسیار بزرگی است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: سمپاد کارهای زیادی برای بدنه آموزش و پرورش می‌کند. ۷۰ درصد رتبه‌های تک رقمی کنکور و ۷۰ درصد رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکور سمپادی هستند.‌ همچنین سال‌های گذشته رتبه‌های تک‌رقمی کنکور از یاسوج، بروجن، نیشابور، گرگان و سبزوار داشتیم. این موضوع از این جهت مهم است که باعث مرکززدایی شده است و دانش‌آموزان‌‌ همه مناطق کشور امیدوار می‌شوند که بتوانند موفق شوند و این‌ موضوع کمک جدی است که سمپاد برای برقراری عدالت آموزشی انجام می‌دهد.

یاوری درباره نحوه ورود به سمپاد خاطرنشان کرد: بر اساس آمار در هر پایه از مدارس سمپاد حدود ۳۰ هزار دانش‌آموز داریم که از این تعداد حدود ۱۸/۵ درصد از دوره اول متوسطه به سمپاد می‌پیوندند و آزمون هوش می‌دهند و حدود ۱۱/۵ درصد در دوره دوم و با آزمون استعداد تحصیلی و تحلیلی وارد می‌شوند. در سمپاد یک دوره شش ساله پیوسته تربیتی طراحی شده است و آمارها نشان می‌دهد آن‌هایی که از دوره اول می‌آیند موفق‌تر هستند و آی‌کیو آن‌هایی که در پایه ششم پذیرفته می‌شود ۱۰ نمره بالاتر از سایرین است.

وی افزود: در چند سال گذشته ثبت‌‌‌نام کمیته‌امدادی‌ها را در آزمون سمپاد رایگان کردیم و برنامه تلویزیونی هوش‌یار را برای آموزش درس و تست‌زنی طراحی کردیم و با این تمهیدات ۳۰ درصد حضور کمیته‌امدادی را در آزمون سمپاد افزایش دادیم.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در پایان با ذکر این نکته که تعداد ورودی‌های دختر و پسر به مدارس سمپاد برابر است و تبعیض جنسیتی وجود ندارد گفت: بزرگ‌ترین مشکل مدارس سمپاد این است که توجه جدی به آن نمی‌شود و اگر نگاه راهبردی به آن شود به نتیجه می‌رسیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار