خبرنگار و فعال رسانه‌ای در شهرستان فیروزکوه:

قلم زدن برای شهدا سعادتی است که خداوند به من داده است

فیروزکوه ( پانا)_ خبرنگار و فعال رسانه‌ای شهرستان فیروزکوه در خصوص روز خبرنگار، قلم زدن برای شهدا را سعادتی دانست که خداوند به او داده است، چرا که باید برای شهدا بنویسد تا قلمش برای ادامه حرکت، سوخت داشته باشد.

کد مطلب: ۱۳۹۳۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد
قلم زدن برای شهدا سعادتی است که خداوند به من داده است

طاهره حاجی‌مزدارانی خبرنگار و فعال رسانه‌ای شهرستان‌فیروزکوه به مناسبت روز خبرنگار، با اشاره به اینکه نوشتن و قلم‌زدن برای شهدا سعادتی است که خداوند به او داده است، در گفت‌وگو با پانا گفت: « شیرین‌ترین قسمت خبرنویسی برای من مصاحبه با خانواده شهدا وجمع‌آوری خاطرات شهدا بوده است؛ احساس می‌کنم که باید برای شهدا بنویسم، تا قلمم برای ادامه‌ حرکت سوخت داشته باشد؛ قلم ابزاری ارزشمند در خدمت خبرنگار است و می‌تواند با استفاده از آن، یکی از تاثیرگذارترین افراد جامعه باشد.»

وی با اشاره به هفدهم مردادماه ، روز خبرنگار افزود:« محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری‌اسلامی به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در هفدهم مرداد‌ماه سال ۱۳۷۷، در مزارشریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. شورای فرهنگ عمومی هفدهم مرداد ماه هر سال را به همین مناسبت، به عنوان " روز خبرنگار" نامگذاری کرد.»

حاجی‌مزدارانی اذعان کرد :« روز خبرنگار، یعنی قدردانی و بزرگداشت افرادی که برای اطلاع‌رسانی و پوشش خبر در زمینه‌های مختلف گاهی از جان خود می‌گذرند تا رسالتشان را به جای آورند.»

وی بیان کرد: « خبرنگاری شغل اشک‌ها و لبخند‌هاست؛ خداوند در قرآن به قلم ، وسیله‌ای که اکنون در دستان شما است، سوگند یاد می‌کند؛ پس ابزاری ارزشمند است در خدمت خبرنگار که با استفاده از آن بتواند یکی از تاثیرگذارترین افراد جامعه باشد؛ قلم می‌تواند با جان یک‌ انسان یا یک کشور بازی کند و سطح بالای دانش یک خبرنگار به پرورش سطح دانش‌ جامعه کمک می‌کند.»

این خبرنگار و فعال رسانه‌ای تصریح کرد:« از اصول مهم حرفه خبرنگاری این است که آنان باید نخست، به مردم سرزمین خود فکر کنند و صلاح آنها را بر صلاح خود ارجح بدانند. بر طبق این پیام، هر گونه سرقت از دست نوشته فردی دیگر جرم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد، همچنین مهم‌ترین مسئله‌ای که علاوه بر متن خبر، ارزش کار خبرنگار را به رخ می‌کشد، صداقت کلام است؛ ذوق و استعداد، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خبرنگار، داشتن عشق و علاقه و قریحه خبرنگاری است. بر این اساس، کسی باید وارد عرصه جذّاب و در عین حال پر مخاطره خبرنگاری شود که ضمن داشتن این استعداد ذاتی، از هنر واژه گزینی، شمّ خبری، حوصله زیاد و نگاه موشکافانه و دقیق نیز برخوردار باشد و با پرهیز از احساسات، بکوشد رویدادها را همان‌طور که اتفاق افتاده منتشر کند، نه آنطور که خود می‌خواسته اتفاق بیفتد.»

این فعال حوزه رسانه و خبر صداقت، شفافیت و رعایت امانت را از ویژگی‌های یک خبرنگار حرفه‌ای دانست و بروز بودن اطلاعات و دانش خبرنگار ضمن تسلط بر تاریخ و وقایع اتفاق افتاده در جامعه را لازمه کار هر خبرنگاری خواند.

وی بیان کرد:« خبرنگار اخباری را که اتفاق می‌افتد روایت می‌کند، عده‌ای گمان می‌کنند خبرنگار باید خبر بسازد چراکه با این دیدگاه باید به اتفاقات جذابیت داد و گمان می‌کنند با ساختن اتفاق به اخبار جذابیت می‌دهند و یا یک واقعه را به‌گونه‌ای نشان می‌دهند که جذاب جلوه کند و در این مسیر مجبورند از ابزاری نظیر دروغ استفاده کنند.»

حاجی مزدارانی با بیان اینکه، شناخته‌شدن از طریق روش‌های درست موردپسند و مورد انتظار است گفت:« شما دانش‌آموز خبرنگاران نخبه‌های کشور اسلامی ایران هستید چراکه مسیری را علاوه بر فعالیت‌های دیگر نظیر تحصیل، ورزش و... انتخاب کرده‌‌اید و افتخاری برای شهرستان ما هستید.»

وی خاطرنشان کرد:« نقش خبرنگاری، نقشی مکمل برای دانش‌آموزان است تا بتوانند استعدادهای خود را در بستر فراهم شده بروز دهند؛ خبر، باید ویژگی‌هایی داشته‌باشد تا مورد توجه بینندگان، شنوندگان و خوانندگان قرار گیرد. خبر خوب، خبری است که درست، روشن و جامع باشد. اگر خبر درست نباشد، مردم اندک اندک به خبررسان شک می‌کنند و منبع خبری خود را تغییر می‌دهند. در قرآن‌کریم هم می‌خوانیم؛ اگر فاسقی برایتان خبری آورد، بدون تحقیق حرفش را نپذیرید. نیز خبر باید با صراحت و روشنی، و به دور از ابهام و کنایه به دست مخاطب برسد. همچنین خبری کامل است که به پرسش‌هایی که برای مخاطبانِ خبر به وجود می‌آید، پاسخ بدهد.»

این خبرنگار و فعال رسانه‌ای شهرستان فیروزکوه در پایان خاطرنشان کرد:« و کلام آخر اینکه؛ اگر می‌خواهید به دنیایی پر از هیجان، ترس، چالش و گاها خطرناک قدم بگذارید، به روز خبرنگار طور دیگری نگاه کنید. این روز می‌تواند سرمنشأ آشنایی شما با این حوزه و افراد فعال در آن باشد و مقدمه‌ای برای برداشتن قلم و اطلاع‌رسانی شما گردد.»

دانش‌آموز خبرنگار: فاطیما ایلکا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار