کنعانی در نشست خبری:

گفت‌وگوی با واسطه میان ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان ادامه دارد

سفیر دانمارک صبح امروز به وزارت خارجه احضار شد

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه گفت گفت‌وگوی با واسطه با طرف آمریکایی برای ایجاد یک راه‌حل به منظور تحقق تبادل زندانیان ادامه دارد و این موضوع از موضوعات جاری در حال گفت‌وگو و پیگیری با طرف‌های مختلف است.

کد مطلب: ۱۳۹۳۴۶۱
لینک کوتاه کپی شد
گفت‌وگوی با واسطه میان ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان ادامه دارد

ناصر کنعانی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت روز خبرنگار، اظهار کرد: آقای امیرعبداللهیان شب گذشته وارد ژاپن شد و به دعوت رسمی همتای ژاپنی خود به این کشور سفر کرد. این سفر در چارچوب نگاه دولت به گسترش روابط با حوزه آسیا انجام شد. دیدار با وزیر خارجه و وزیر بهداشت در اولین ساعات کاری امروز صورت گرفت. دیدار با نخست‌وزیر این کشور نیز انجام خواهد شد. تبادل نظر با ژاپن در چارچوب روابط تاریخی و ریشه دار را در دستور کار داریم. ژاپن به عنوان یکی از کشورهای مهم آسیایی در اولویت دستگاه دیپلماسی و دولت برای گسترش روابط دوجانبه قرار دارد.

وی افزود: پیگیری موضوع مطالبات جمهوری اسلامی ایران از ژاپن در برنامه قرار دارد. دولت با جدیت این موضوعات را دنبال کرده و خواهد کرد. ژاپن اعلام کرده که نسبت به تأدیه دیون ایران آمادگی دارد برای تحقق و اجرای عملی این موضوع در سفر جاری وزیر امور خارجه کشورمان گفت‌وگو و تبادل نظر با مقامات این کشور در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر علی باقری کنی به مسقط نیز بیان کرد: این سفر در چارچوب پویایی دیپلماتیک با تمرکز بر موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شده است و این رایزنی ها ادامه دارد. پیگیر موضوعات مهمی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و کنسولی در هستیم. سفرهای متقابل بین ایران و عمان در سطوح مختلف انجام می‌شود و مقامات عمانی در این زمینه‌ها نقش‌آفرینی خوبی دارند. بنابراین هماهنگی‌ها بین دو کشور مناسب است.

وی ضمن اشاره به تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران موضوع تبادل زندانیان را به عنوان موضوعی انسانی مدنظر دارد. گفت‌وگوی با واسطه با طرف آمریکایی برای ایجاد یک راه‌حل به منظور تحقق تبادل زندانیان ادامه دارد و این موضوع از موضوعات جاری در حال گفت‌وگو و پیگیری با طرف‌های مختلف است.

کنعانی در واکنش به اظهارنظرهای مطرح شده درباره احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در جنگ اوکراین اظهار کرد: آنچه که برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است، موضوع بحران اوکراین است که نباید تبدیل به یک موضوع تهدیدکننده و چالش‌آفرین برای صلح و امنیت بین‌المللی شود. ما بر راهکار سیاسی به عنوان بهترین راهکار برای پایان بخشیدن به این بحران تاکید داریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص بیانیه عربستان برای میدان گازی و نفتی آرش، گفت: موضوع میدان نفتی آرش موضوعی فنی و حقوقی است. در چارچوب گفت‌وگوهای فنی و حقوقی آمادگی گفت‌وگو با طرف کویتی را داریم و سخنگوی دولت و وزیر نفت هم توضیح داد و مواضع ایران بیان شده است. جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است این موضوع را در چارچوب تخصصی، فنی و حقوقی و خارج از فضای رسانه‌ای در چارچوب مناسبات همسایگی با کشور کویت پیش ببرد.

دعوت از آیت الله رئیسی برای سفر به پاکستان

وی همچنین در خصوص زمان سفر آیت ‌الله رئیسی به پاکستان بیان کرد: هنوز زمانی برای انجام این سفر مشخص نشده است. دعوت از رئیس جمهور برای انجام این سفر وجود دارد و در چارچوب مناسبات خوب موجود بین دو کشور، امکان برنامه‌ریزی برای انجام این سفر در بهترین زمان ممکن وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مطالبات ایران از کشور بحرین نیز گفت: با توجه به سوابق همکاری‌های دو کشور تا جایی که اطلاع دارم ما مباحث مالی هم با یکدیگر داریم که پیگیری خواهد شد.

وی در خصوص تلاش کانادا برای مالکیت اموال ایران نیز گفت: مسائل مرتبط با موضوعات حقوقی ایران، اموال و دارایی‌های ایران یک ویژگی حقوقی خاصی دارد و ما در حال پیگیری هستیم، روندهای حقوقی زمان بر هستند. در ارتباط با اموال و دارایی و املاک ایران در کانادا، با توجه به اقدامات غیرقانونی کانادا در این زمینه اقدام لازم را انجام داده‌ایم. اخیرا هم ما به منظور صیانت از منافع ملی در دیوان دادگستری بین‌المللی از کانادا شکایت کردیم و روند را با جدیت دنبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اعزام سفرای جدید ایران بیان کرد: در ارتباط با سفرا یک روند جاری است و تعدادی در کشورهای هدف مستقر شدند.

کنعانی درباره سفر معاون وزیر امور خارجه‌ روسیه به تهران نیز گفت: خوشبختانه در سطوح مختلف آمد و رفت‌های دیپلماتیک میان ایران و روسیه برقرار است و این مراودات براساس اراده مقامات عالی رتبه دو کشور است. فردا (سه شنبه) نشست مهمی را در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه شاهد خواهیم بود. در خرداد ماه سال جای وزیر امور خارجه کشورمان در نشست وزرای خارجه بریکس و بریکس پلاس آفریقای جنوبی شرکت کردند و ملاقات‌های دوجانبه‌ای داشتند. موضوع عضویت ایران در بریکس مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت. نشستی تحت عنوان ایران و بریکس چشم اندازهای همکاری فردا در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار خواهد شد و معاون وزیر امور خارجه روسیه هم برای همین نشست در تهران حضور دارند. باتوجه به روابط خوب ایران و روسیه، این نشست فرصت خوبی برای گفت‌وگو با روسیه است و ایران برای آماده‌سازی شرایط بازگشت مسئولانه طرف‌های برجام از هر فرصت دیپلماتیکی استفاده خواهد کرد.

وی در خصوص اعزام هیاتی ۱۱ نفره به افغانستان نیز اظهار کرد: اصولا تبادل هیات‌ها رسانه‌ای نمی‌شود. موضوع حق‌آبه نیز از موضوعات دائمی پیگیری ماست. طبیعتا این موضوع در دیدارها مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

سپاه برآمده از ملت ایران و نهاد رسمی نظامی ایران است

وی درباره قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی توسط انگلستان، گفت: دولت انگلیس با سابقه سیاهی که در منطقه ایفا کرده و موجب بی ثباتی‌های عمیق و مستمر در منطقه ما بوده است، نمی‌تواند در جایگاهی قرار بگیرد که به سپاه به عنوان نیروی رسمی نظامی جمهوری اسلامی ایران اتهام وارد کند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمات ماندگاری به کشورهای منطقه و از جمله اروپا ارائه کرده است. نقش سپاه پاسداران در مقابله موثر با گروه‌های سیاه تروریستی از جمله جریان تروریستی داعش نقش ویژه‌ای است. دولت انگلیس نمی‌تواند این نقش را نادیده بگیرد. این اتهامات را نه از سوی انگلیس و نه هیچ طرفی نخواهیم پذیرفت. سپاه نهاد برآمده از ملت ایران و نهاد رسمی نظامی ایران است و نقش سپاه در تامین امنیت ملی نقش تعیین‌‌کننده‌ای است و نقش آن در خدمت به منافع منطقه و ملت‌های منطقه ماندگار است و کسی نمی‌تواند نقش اثرگذار سپاه را نادیده بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص هتک حرمت مجدد به قرآن کریم، گفت: امروز صبح سفیر دانمارک در تهران در اعتراض به تکرار هتک حرمت به قرآن توسط مدیرکل اروپای غربی وزارت خارجه احضار شد و مراتب اعتراض شدید ایران به ادامه این روند به سفیر ابلاغ شد و انتظار ایران را مبنی بر برخورد مسئولانه دولت دانمارک به مقامات کشورش منتقل کند. از زمانی که اولین رخداد را در سوئد شاهد بودیم ما مجموعه اقدامات را در سطوح مختلف انجام دادیم. سفارتخانه‌های ما در کشورهای مختلف اقداماتی را انجام دادند. در اولین اهانتی که صورت گرفت وزیر خارجه در گفت‌وگو با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درخواست نشست فوری را مطرح کردند. در آن زمان نگاه سازمان همکاری این بود که در سطح اعضای اصلی این نشست برگزار شود و این نشست برگزار شد.

وی اضافه کرد: در دو سند نهایی جنبش عدم تعهد نیز این موضوع درج شد. همچنین در نشستی که وزارت خارجه پیگیری کرد، نشست برخط وزرای خارجه کنفرانس اسلامی برگزار شد. پیشنهادات ایران در بیانیه پایانی مندرج شد. برای سفرای کشورهای اسلامی در سازمان ملل شرح وظایف و مسئولیت‌هایی تعریف شد. اقدام علیه قرآن کریم اهانت به همه موحدان عالم است و یک مسئولیت بین‌المللی است که اقدامات جمعی خودشان را پیگیری کنند.

ایران برای تداوم همکاری‌های سازنده و کمک به روند سیاسی در عراق اراده دارد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره دیدار جنین پلاسخارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق با سفیر ایران در بغداد گفت: نمایندگان دبیرکل سازمان ملل در امور عراق همواره به ایران سفر می‌کنند و مشورت‌ها بین نماینده و سفیر ایران در بغداد برقرار بود و این ناظر بر اراده ایران برای تداوم همکاری‌های سازنده برای کمک به روند سیاسی در عراق است. به گفت‌وگوها ادامه خواهیم داد. مبارزه با تروریسم و مسئولیت‌‌هایی که سازمان ملل در این خصوص دارد و نقش ارزنده ایران در مبارزه با تروریسم در گفت‌وگوهای دوجانبه با دبیرکل سازمان ملل داریم و این گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت.

وی در پاسخ به سوالی برای اتخاذ تدبیر در راستای حل مساله آب و کم شدن آب دریای خزر تصریح کرد: این موضوع در چارچوب کنوانسیون تهران در حال پیگیری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار