سرلشکر سلامی:

دشمنان تلاش می‌کنند با کلمات، اعتماد را از بین ببرند و باورها را سست کنند

هنر خبرنگار است که روایت‌ها را چگونه بازتاب دهد

تهران (پانا) - فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت در زمان جنگ نرم، دشمنان تلاش می‌کنند با کلمات، اعتماد را از بین ببرند، باورها را سست کنند، ارزش‌ها را تغییر دهند و ذهن و دل را در تسخیر خود درآورند؛ خبرنگاران با قدرت کلمات و تصاویر آشنا هستند این هنر خبرنگار است که روایت‌ها را چگونه بازتاب دهد.

کد مطلب: ۱۳۹۳۲۱۰
لینک کوتاه کپی شد
دشمنان تلاش می‌کنند با کلمات، اعتماد را از بین ببرند و باورها را سست کنند

سرلشکر حسین سلامی در آیین «پیشرفت ایران قوی با خبرنگاران امیدآفرین» ضمن تسلیت ایام سوگواری اهل بیت پیامبر اسلام و شهادت سالار شهیدان، اظهار کرد: روز خبرنگار و درخشش فداکاری یک خبرنگار وفادار، شهید صارمی را به همه جامعه رسانه‌ای کشور تبریک و تهنیت می‌گویم.

وی افزود: همه چیز ار قلب‌ها و ذهن‌ها آغاز می‌شود. قلب و معرفت انسان به اندازه عالم هستی بزرگ است. هرچیزی در عالم خارج از ذهن و محیط زندگی بشر، محصول تفکر انسان و خلاقیت‌های درونی است. ذهن‌ها و قلب‌ها، محیط عمل و اثر خبرنگاران است. اصحاب رسانه در جغرافیای ذهن و قلب عمل می‌کنند. جهان، جهان رقابت برای تسخیر ذهن‌هاست و نقش رسانه در این کارزار نفش تعیین‌‌کننده و‌ محوری است.

فرمانده کل سپاه بیان کرد: از آنجایی که ما در یک پیکار بزرگ فرهنگی، یک نبرد نامحدود شناختی و در فضای یک عملیات روانی بزرگ هستیم، به صورت طبیعی از این فضا تاثیر می‌پذیریم و قاعدتا در مقابل قواعد جنگ نرم دشمنان قرار داریم. واحد اساسی نبرد در این نوع از جنگ، انسان است. به طور کلی این جغرافیای جنگ مدرن است که محیط آن را ذهن و قلب تشکیل می‌دهد.

جنگ نرم دشمن برای تغییر ارزش‌ها و هنجارهاست

وی با بیان اینکه امروز جنگ نرم دشمن برای تغییر ارزش‌ها و هنجارهاست، گفت: در دیدگاه ما آمریکا، شیطان بزرگ است هرگاه این مفهوم در ذهن ما جای می‌گیرد معادل آن شیطان بزرگ خودنمایی می‌کند. در ذهن انسان، عنصری به نام واقعیت مصنوعی و دست‌ساز وجود دارد. در یک جامعه حجاب ارزش است و در جامعه‌ای دیگر حجاب ضدارزش است؛ جوامع به تفکیک این ارزش‌ها از یکدیگر مجزا می‌شوند.

سرلشکر سلامی ادامه داد: هیچ خبرنگاری در عالم بدون سوگیری خاص و بدون قرارگرفتن در زمینه راهبردی یک محیط فعالیت نمی‌کند. جنگ در همین فضا اتفاق افتاده است بنابراین آنچه مهم است این است که ما عقبه رویدادی که خبررسانی می‌‌کنیم را بدانیم. دشمنان از یک رویداد کوچک یک اثر راهبردی می‌‌سازند. شما با قدرت کلمات و تصاویر آشنا هستید. خبر باید کوچکترین آسیبی به جامعه وارد نکند. در زمان جنگ نرم، دشمنان تلاش می‌کنند با کلمات، اعتماد را از بین ببرند و باورها را سست کنند و ارزش‌ها را تغییر دهند و ذهن و دل را در تسخیر خود درآورند. این هنر خبرنگار است که روایت‌ها را چگونه بازتاب دهد.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه جنگ‌ها را عموما cnn اداره می‌کند، گفت: حقیقت دشمن ما در حقوق بشر انتشار تمام ابزارهای شکنجه‌ای است که به شکل مدرن در تمام دنیا توزیع می‌شود. دشمنان در جنگ رسانه‌ای می‌توانند حمایت ما از مظلومان را به حمایت از تروریسم تفسیر کنند. دشمنان اشغال سرزمین‌ها را آزاد کردن ملت‌ها می‌‌دانند؛ این قدرت رسانه است.

سرلشکر سلامی گفت:‌ خبرنگار صاحب منطق، فلسفه و جهت‌گیری است، او خود بخشی از آرمان جامعه و در حال پیگیری همان آرمان‌هاست. این با اینکه می‌گوییم خبرنگار قلب واقعیت کند یا تفسیر خود از واقعیت را وارونه جلوه دهد، متفاوت است. خبرنگار باید خبر را به صورت صحیح منتشر کند، دروغ‌گویی و رفتار غیر صادقانه از خبرنگار بر نمی‌آید. چرا که با ارزش‌های حرفه‌ای او ناسازگار است.

وی ادامه داد: صداقت، عدالت، انصاف، راستگویی و امانت داری جزو ویژگی‌های یک خبرنگار است. خبرنگار، امین حریم خصوصی انسان‌هاست. هیچ‌کس حق ندارد به دنیای خصوصی انسان‌ها وارد شود و آن را به دیگران رونمایی کند. چرا که این کار خلاف اخلاق، شرع و انسانیت است. خبرنگار مانند یک نجات غریق عمل می‌کند، البته شفافیت، صداقت، راستگویی، امانت‌داری و رازداری جزو ویژگی‌های یک خبرنگار است.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه خبرنگار امین حریم خصوصی انسان‌هاست، افزود: به همین دلیل، گاهی یکی از اسرار کشور در مقابل چشمان یک خبرنگار قرار می‌گیرد. قدرت تشخیص اینکه چه چیزی برای جامعه مفید است، اهمیت دارد و یا اینکه چه چیزی در دشمن یاس ایجاد می‌کند و یا اینکه کدام کلمات امیدآفرین هستند و نشاط ایجاد می‌کنند و جامعه را در مسیر یک تحرک جدید قرار داده، اجازه توقف نمی‌دهند و ذهن‌ها را منفعل نمی‌کنند. کشور ما کشور پررویدادی است؛ حوادث بزرگی رخ می‌دهند، یوم‌الله‌های متفاوتی به صورت متواتر از پی یکدیگر عبور می‌کنند، حماسه‌هایی خلق می‌شود، داستان‌های جدیدی سروده می‌شود. اعجازهای نوینی خلق و نوآوری‌ها و خلاقیت‌هایی ایجاد می‌شود. این‌ها اتفاقاتی شایسته تحسین و ستایش هستند که باید آن‌ها را در جامعه ترویج داد.

سرلشکر سلامی گفت: اشاعه فحشا، گناه و ترویج منکرات جزئی از منطقه ممنوعه کار خبرنگاران است. چرا که خبرنگار در محیط مطهر و پاکیزه‌ای عمل می‌کند. البته ممکن است با رویدادهای کثیف روبرو شود. اما، عمل او تمیز است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار