مدیر درمانگاه تخصصی داخلی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی تاکید کرد:

ضرورت آگاهی از علائم گرمازدگی و روش‌های کنترل آن در گرمای تابستان

مشهد (پانا) - عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی بیان کرد با بالا رفتن دمای هوا خطر گرمازدگی  افزایش می‌یابد، بنابراین توجه به شاخص گرمای گزارش شده خصوصا در موج‌های گرما و همچنین دانستن علائم و روش‌های کنترل این بیماری بسیار ضروری است.

کد مطلب: ۱۳۹۲۷۱۸
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت آگاهی از علائم گرمازدگی و روش‌های کنترل آن در گرمای تابستان

راحله میری، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی و مدیر درمانگاه تخصصی داخلی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت:«گرمازدگی به معنی حرارت بدن بالای ۴۰درجه است که پس از قرار گرفتن در معرض گرمای شدید با عوارض زیادی مربوط به سیستم عصبی مرکزی همراه می‌شود. در واقع در اثر نرسیدن آب کافی به بدن در گرمای شدید افراد مبتلا به گرمازدگی می‌شوند.»

وی افزود:«گرمازدگی باعث ایجاد سردرد، گیجی، حالت تهوع و گاهی اوقات از دست دادن هوشیاری یا کما می‌شود. این مسئله بیشتر افراد بالای ۵۰سال و کودکان تا ۴سال را درگیر می‌کند، چون دمای بدن این افراد نسبت به دیگران با سرعت کمتری تنظیم می‌شود. اما این امر در فصول و ماه‌های گرم تر و در فضای باز برای ورزشکاران جوان هم اتفاق می‌افتد.»

وی اظهار کرد:«از دیگر علائم این بیماری می‌توان به سرگیجه و سبکی سر، عدم تعریق با وجود گرما، پوست قرمز گرم و خشک، ضعف یا گرفتگی عضلات، ضربان قلب سریع که ممکن است قوی یا ضعیف باشد و تنفس سریع و کم عمق اشاره کرد.»

وی به راه‌های پیشگیری از گرمازدگی اشاره کرد و گفت:« وقتی گرمای هوا زیاد است، بهتر است در یک محیط با تهویه مطبوع قرار بگیریم. اگر مجبوریم که به بیرون از منزل برویم سعی کنیم با کارهایی مثل پوشیدن لباس‌های گشاد و روشن، استفاده از ضد آفتاب، نوشیدن بیشتر آب و آبمیوه و خوردن میوه و سبزیجات جلوگیری کنیم.»

دانش آموز خبرنگار: مهرنوش هدایتی مقدم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار