سازمان امور مالیاتی برای فرار از مالیات‌ها چه تصمیمی گرفته است؟

تهران (پانا) - سخنگوی سازمان امور مالیاتی از یک اقدام جدید برای شناسایی فرارهای مالیاتی خبر داد و گفت دسترسی به حساب‌های بانکی و شناسایی افرادی که حساب‌های تجاری مشکوک دارند، یکی از این راه‌هاست.

کد مطلب: ۱۳۹۲۵۶۴
لینک کوتاه کپی شد
سازمان امور مالیاتی برای فرار از مالیات‌ها چه تصمیمی گرفته است؟

به گزارش ایسنا، ۱۲ مردادماه سال ۱۴۰۰ روز تنفیذ حکم رئیس جمهور بود که در این مراسم رهبر انقلاب به چندین نکته به عنوان گزاره‌های اصلی و در قالب توصیه به دولت سیزدهم اشاره کردند. یکی از این توصیه‌ها، مطالبه پیگیری در مبارزه‌ با فساد. از جمله مقابله با فرارهای مالیاتی بود.

در حالی که در آستانه دومین سالگرد این اتفاق قرار داریم، بودجه سال جاری از نقش پررنگ مالیات در درآمدهای دولت حکایت داشت. به طوری‌که دولت پیش‌بینی کرده است میزان این درآمدها در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۵۹ درصد افزایش خواهد داشت. در این میان داوود منظور، رئیس سابق سازمان امور مالیاتی پس از آنکه لایحه بودجه سال جاری در مجلس تصویب شد اعلام کرد که تمرکز این سازمان شناسایی فرارهای مالیاتی است.

موضوعی که در دستور کار این سازمان قرار گرفت و تغییر ریاست سازمان امور مالیاتی نیز تغییری در روند اجرای آن ایجاد نکرد. به طوری‌که سید محمدهادی سبحانیان، رییس فعلی این سازمان نیز بارها بر شناسایی فرارهای مالیاتی تاکید کرده است. در این راستا وی در نشست خبری خود در اواسط خردادماه با تاکید بر اینکه یکی از راهبردهای اصلی برای وصول مالیات تمرکز جدی بر فرار مالیاتی است، اعلام کرده بود که: سازمان با دانه‌درشت‌ها و فراریان مالیاتی مبارزه می‌کند. اعدادی که در مورد فراریان مطرح می‌شود، مشخص و دقیق نیست اما مسیرهای زیادی برای فرار مالیاتی وجود دارد. سال گذشته ۱۸ همت فرار مالیاتی و در دو ماه سال جاری هشت همت فرار مالیاتی وصول شده است. باید روش‌هایی که برای فرار اتخاذ می‌شود را شناسایی کنیم. این شناسایی هم باید از طریق سوت زنی و گزارش مردمی صورت بگیرد هم از سایر روش‌ها، برای مثال یکی از مهم‌ترین روش فرار مالیاتی استفاده از شرکت صوری و فاکتور صوری است.

از سوی دیگر اخیرا، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی به رئیس سازمان امور مالیاتی برای ارائه مستندات فرارهای مالیاتی به دادستانی عمومی و انقلاب تهران دستور ویژه ای صادر کرده بود.

در این راستا، مهدی موحدی بکنظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی درمورد اقداماتی که این سازمان در حوزه شناسایی فرارهای مالیاتی انجام داده است، عنوان کرد: تمرکز سازمان امور مالیاتی شناسایی فرارهای مالیاتی دانه درشت‌ها، شرکت‌های بزرگ و مودیانی است که بیشترین درآمد را دارند. در این راستا یک اداره کل جدید به نام اداره کل حسابرسی‌های ویژه تشکیل شده است که هدف این اداره این است که با تمرکز بر روی شرکت‌های بزرگ و افراد با درآمدهای بیشتر بتواند بخشی از فرارهای مالیاتی را از طریق حسابرسی‌ها شناسایی کند.

وی ادامه داد: اقدام دیگر این است که سعی شده در حوزه های مختلف به شناسایی فرارهای مالیاتی نظام‌مندتر شود. برای مثال در حوزه اصناف به دنبال این هستیم که با فعالیت هایی که در دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان صورت میگیرد بتوان رفتارهای پرخطر و دارای پیچیدگی‌های فرار مالیاتی که ممکن است الگوهای مختلفی داشته باشد شناسیی کرد. برای مثال بررسی شود که یک نمایشگاه اتومبیل یا طلا فروشی ممکن است از چه طریقی فرار مالیاتی داشته باشد. بنابراین با تمرکز با رفتارهای پرخطر اصناف می‌توان فرار مالیاتی را شناسایی کرد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در ادامه درمورد روش‌های دیگر شناسایی و مقابله با فرارهای مالیاتی توضیح داد: علاوه بر اقدامات مذکور، اقدام دیگر دسترسی به حساب های بانکی و شناسایی افرادی است که رفتار مشکوک به حساب تجاری دارند. از این طریق میتوان حساب‌هایی که به عنوان حساب‌های تجاری شناسایی و معرفی نشده‌اند و با حساب شخصی فعالیت تجاری انجام می‌دهند شناسایی و فرارهای مالیاتی را شناسایی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار