تشریح تمهیدات وزارت بهداشت برای ایام اربعین

تهران (پانا)- وزیر بهداشت درخصوص اقدامات بهداشتی این وزارتخانه در ایام اربعین توضیحاتی ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۳۹۲۵۲۰
لینک کوتاه کپی شد
تشریح تمهیدات وزارت بهداشت برای ایام اربعین

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در افتتاحیه سومین کنگره بین المللی سلامت در اربعین که صبح امروز با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و پیرحسین کولیوند رییس جمعیت هلال احمر برگزار شد، گفت: یکی از بزرگترین اجتماعات جهان اسلام و دنیا اربعین است و امیدواریم سال به سال پایدارتر شود. اربعین را ما در واقع یک مراسمی می دانیم که از ایران شروع می شود و در عراق ختم می شود و هر گوشه ای از این مراسم ثواب خود را دارد. در مسیر هم ثواب خودش را دارد همانطور که در حج هم وقتی در منا و عرفات هستید به همان اندازه که در کعبه هستید ثواب دارد.

وی درباره سلامت در اربعین گفت: اربعین اهمیت زیادی برای جهان اسلام دارد و ما باید تلاش کنیم این وضعیت را حفظ کنیم. چرخه مدیریت سلامت در وقایع و رویدادها از موضوعاتی که است که ما برای آن برنامه ریزی انجام می دهیم. در چنین مواقعی ما باید اقداماتی را قبل حین و بعد از رویداد انجام دهیم مهمترین مسئله گرمازدگی ناشی از افزایش دما است که باید به آن توجه شود. ما قطعا امسال با حضور افراد مسن بیماران و مادران باردار مواجه خواهیم بود و باید آماده باشیم و مطمئن هستیم که حضور مردم در اربعین بیشتر خواهد بود چراکه در سال گذشته این موقع ما کرونا را داشتیم و امسال کرونا فروکش کرده است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: درخصوص شیوع بیماری های واگیر باید پیشگیری های لازم انجام شود از نظر زیرساخت های مورد نیاز سلامت باید اقدامات لازم صورت بگیرد بخشی از فعالیت ها در حوادث ترافیکی نیز به ما باز می گردد. ازدحام جمعیت در پایانه ها و بیمه ها و خودروهای اورژانس و دارو و پروتکل های درمانی از مواردی است که در قرارگاه بهداشت و درمان اربعین حسینی در وزارت بهداشت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

عین اللهی تصریح کرد: در اربعین مجموعه ای از حوزه ها در آن دخالت دارند و هماهنگی نیز ایجاد می شود. ما برای اینکه بتوانیم با عراق هماهنگ باشیم جلساتی با وزارت بهداشت عراق داشته ایم و هماهنگی لازم انجام شده است و در خصوص بهداشت و درمان با دوستان مان در حشدالشعبی هماهنگی هایی صورت گرفته است و عراق کاملا آماده است.

وی ادامه داد: بحث خدمات درمانی رایگان و تامین کادر سلامت مورد نیاز از برنامه های ما است ما برای اینکه بتوانیم نیروی قابل توجهی در این ایام داشته باشیم از دستیاران سال آخر که تمایل به حضور دارند استفاده می کنیم و این فعالیت به عنوان طرح یک ماهه برای آنها منظور خواهد شد همچنین افراد فارغ التحصیل که امتحان گواهی نامه هم داده اند می توانند در اربعین فعالیت کنند و این جز مدت زمان کار آنها در نظر گرفته می شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برای مقابله با گرمازدگی باید از سازه های ثابت استفاده کنیم چراکه چادر باعث افزایش گرمازدگی می شود، ادامه داد: برای دانشگاه های علوم پزشکی دستورالعمل های مختلف صادر شده است و از همه آنها خواهش کردیم که به پرسنل و کارمندان خود را که در اربعین دخیل هستند آموزش های لازم را ارائه دهند. بنابراین تشکیلاتی که در مرکز وجود دارد در دانشگاههای علوم پزشکی استان های مرزی باید ایجاد شود.

عین اللهی با بیان اینکه سازمان دهی موکب های بهداشتی و درمانی درعراق انجام شده و باید این موکب ها به تایید هلال احمر برسد، گفت: برنامه ریزی کادر بهداشت و آزمایشگاههای که نیاز داریم اقدامات لازم صورت گرفته است. در سال گذشته کادر بهداشت در این ایام زحمات زیادی کشیده اند و کمترین مشکل را در سال گذشته داشته ایم.

وی با اشاره به اقدامات اورژانس در این ایام گفت: اورژانس ما که بهترین اورژانس دنیا هستند با نیروهای فداکار و متخصص از یکی دو هفته قبل از اربعین در مرزها حضور دارند و بعد از اربعین بلافاصله برای ایام آخر صفر به مشهد می روند و حدود یک ماه در ماموریت هستند. تامین دارو و سرم صورت گرفته است. تامین کافی خون و فرآوردهای خونی انجام شده و برای 12 بالگرد و سه هواپیما نیز هماهنگی های لازم صورت گرفته است. باتوجه به گرمای هوا نباید از مواد غذایی که در ساعات غیر از زمان صرف غذا تهیه شده استفاده کنند چراکه احتمال مسمومیت غذایی را افزایش می دهد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برای این ایام 370 آمبولانس در نظر گرفته شده است همچنین نیاز سنجی و تامین کادر بهداشت صورت گرفته است. از کشور ما سرم ارسال نمی شود و سرم و سایر نیازهایی که در عراق وجود دارد از سوی خود عراق تامین می شود. دانشگاه های علوم پزشکی و اورژانس در بازه اربعین در آماده باش کامل هستند.

عین اللهی تصریح کرد: یکی از نکاتی که امسال باید مورد توجه قرار بگیرد این است که تجربیات این ایام را ثبت کنند و بعدا مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. هر کدام از کادر و پرسنل وزارت بهداشت که داوطلبانه در این ایام حضور داشته باشند ما آن را به عنوان ماموریت حساب خواهیم کرد و از دانشگاهها درخواست کرده ایم در این خصوص سختگیری برای نیروهای کادر بهداشت و درمان نداشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار