معرفی شهدای دانش‌آموز شهر تهران؛

شهید امیر علی نادری؛ شهید بی‌زائر

تهران(پانا) - بیش از ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز در برهه‌های حساس و سرنوشت‌ساز کشور، در خاکریز‌های خرمشهر حماسه‌آفرینی کردند؛ نسل تازه به بار نشسته دیروز، دسته دسته رفتند تا کیلومترها دورتر از شهرشان، «روایت فتح» تازه‌ای بسازند تا مبادا کسی، به کشور دست‌درازی کند. اما قصه این روزهای سرزمین من، قصه نوجوان و پهلوان بی‌وطنی است که عکس‌هایش این روزها زینت‌بخش خیابان‌ها است تا دوباره به یادمان بیاورد که «جهاد هنوز ادامه دارد... .»

کد مطلب: ۱۳۹۱۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد
شهید امیر علی نادری؛ شهید بی‌زائر

دانش‌آموزان در تاریخ انقلاب اسلامی و در طول هشت سال جنگ تحمیلی، فرهنگ ایثار و شهادت را سرلوحه خود قرار داده و در برابر دشمنان تا بن دندان مسلح، ایستادگی کردند تا امروز شاهد رشد و شکوفایی کشور و تعلیم و تربیت اسلامی در سطح مدارس باشیم. حضور حماسی دانش‌آموزان در سال‌های جنگ تحمیلی نه تنها موجب گرمی و موفقیت جبهه‌ها شد؛ بلکه شور و نشاط ویژه‌ای در مدارس به‌وجود آورده و در مدت کوتاهی تبدیل به گسترده‌ترین تشکل دانش‌آموزان کشور شد.

شهید «حسین فهمیده» تنها شهید نوجوان جنگ تحمیلی نبود؛ بلکه هر گوشه‌ای از تاریخ دفاع مقدس را که بنگرید، پر از بزرگمردان کوچکی است که تاریخ ایران و شجاعت‌های آنان را خوب به‌خاطر خواهد سپرد. یکی از این شهیدان، شهید «امیر‌علی نادری شیرازی» است که در ۱۵ سالگی، هنگامی که زادگاه و شهرش به محاصره دشمن در‌آمده بود، نظر موافق فرمانده خود را جلب و در خطوط مقدم جبهه حاضر شد و زمانی که خانواده سودای گمشدنش را داشتند، در ۱۷ فروردین سال ۱۳۶۷ در منطقه شاخ شمیران به درجه ‌رفیع شهادت نائل آمد.

شهید امیر علی نادری؛ شهید بی‌‌زائر

اصحاب کریمی؛ مدیرکل بنیاد شهید و امورایثارگران تهران ضمن اشاره بر اینکه «شهید امیر‌علی نادری» با ایثارگری خود برگ زرینی به تاریخ پرافتخار ایران سرافراز افزود، در گفت‌وگو با پانا گفت: «ایران اسلامی در طول هشت سال دفاع مقدس و پس از آن، قهرمانان ملی فراوانی را از دست داده که در وصف جان‌فشانی هر کدام از آنان باید کتاب‌هایی را به تحریر درآورد. «شهید امیر‌علی نادری» الگویی از این ایثار و رشادت بود که مروج غیرت و جوانمردی در بین رزمندگان اسلام و مردم ایران در آن برهه حساس شد و این دست شهادت‌طلبی‌ها افزون بر خلق حماسه‌ها و پیروزی‌های بزرگ، ملت‌های مظلوم و ستمدیده را به سبک جدیدی از نبرد با دشمنان و قدرت‌های زورگوی جهان فرا خواند.»

وی درباره زندگینامه این شهید گفت: «شهید امیر‌علی نادری، به‌عنوان دانش‌آموزی رزمنده و بسیجی با سرمایه عظیمی از فهم، درک و درایت انقلابی و اسلامی با وجود کمی سن، خود را به خرمشهر قهرمان رساند و با اقدامی آگاهانه و شجاعانه، نام خود را در دفتر شهیدان همواره زنده تاریخ، ثبت کرد. این دانش‌آموز رزمنده بسیجی، با ایمان و بینش عمیق و استوار در جنگ با دشمن، پیش‌قدم و با نیل به شهادت، درس شجاعت، فداکاری و مقاومت را به همه بسیجیان و امت حزب‌الله آموخت.»

کریمی با بیان اینکه نام و یاد این شهید منشا حماسه‌های سترگ و تحولی شگرف در دفاع مقدس شد، افزود: «شهید امیر‌علی نادری در حوالی 1350 خورشیدی در تهران به دنیا آمد و در محیطی مذهبی و خانواده‌ای متدین پرورش یافت. خانواده وی چند ماه پس از تولدش به یکی از کشورهای اروپایی مهاجرت کردند و پس از ۱۵ سال دوری از وطن، در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی به تهران بازگشتند و شهید نادری را به جهت ادامه تحصیل در دبیرستان البرز ثبت‌نام کردند.»

وی ادامه داد: «این شهید والامقام با همان جسم کوچک اما با روح و دل بزرگش، بارها به قلب دشمن زد و با وجود مخالفت فرماندهان، خود را به صف اول نبرد رساند. او در سال ۱۳۶۶ هنگامی که خانواده در خیال گمشدنش بودند، مخفیانه به جبهه رفت و پس از مجاهدت و تلاش‌های بسیار، در خیل شهدای انقلاب اسلامی قرار گرفت. در اوایل با حال و هوای بچه‌های جنگ به خوبی آشنایی نداشت و تنها تماشاگر مراسمات عزاداری بود، اما در مدت بسیار کوتاهی، تنها کسی بود که در مراسم‌های عزاداری از فرط گریه و غصه بیهوش می‌شد.»

مدیرکل بنیاد شهید و امورایثارگران تهران در پایان با بیان اینکه مهم نیست کجای دنیا باشیم، مهم این است که وقتی صدایمان زدند، شنوای این دعوت باشیم؛ خاطر‌نشان کرد: «شهید امیر‌علی نادری که در حال و هوای اسلام و انقلاب رشد نکرده بود؛ عارفانه و جانانه در این راه قدم گذاشت و در سن ۱۶ سالگی، در ۱۷ فروردین ۱۳۶۷ در منطقه شاخ شمیران به سر منزل مقصود رسید و اکنون هیچ یک از بستگان او در ایران نیستند و پدر و مادر این شهید بزرگوار از دنیا رفته‌اند و لذا مزار مطهر او، بدون زائر است.»

خبرنگار دانش‌آموز: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار