دریافت غیرقانونی عوارض سوخت از سوی ترکیش ایرلاین

تهران (پانا) - بررسی جزئیات بلیت‌هایی که ترکیش ایرلاین به ایرانیان می‌فروشد حاکی از تخلف این شرکت در ارائه خدمات به شهروندان ایران است. در واقع این شرکت با دست‌اندازی به منابع ایران در قالب دریافت عوارض سوخت است.

کد مطلب: ۱۳۹۱۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد
دریافت غیرقانونی عوارض سوخت از سوی ترکیش ایرلاین

به گزارش تجارت‌نیوز، ترکیش ایرلاین، هواپیمایی رسمی ترکیه روزانه حدود 10 پرواز روتین به ایران دارد که شش پرواز آن با ظرفیت حدود 1200 نفر برای بلیت‌های رفت و برگشت تهران است.

در حالی که حدود شش ماه است سازمان امور مالیاتی و سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت‌های نظارتی بر ایرلاین‌ها و آژانس‌های هواپیمایی ایرانی را تشدید کرده‌اند تا با گران‌فروشی و فروش خارج از نرخ‌های رسمی و هرگونه فرار مالیاتی جلوگیری کنند، اما به نظر می‌رسد که این سازمان‌ها از فعالیت‌های شرکت‌های هوایی خارجی از جمله هواپیمایی ترکیش ایرلاین غافل شده‌اند و اشراف کافی بر فعالیت‌های این شرکت‌ها ندارند.

البته مدت‌هاست زمزمه‌های عدم نظارت جدی بر فعالیت ایرلاین‌های خارجی در میان فعالان صنعت هوایی ایران به گوش می‌رسد که بخشی از آن به تازگی رسانه‌ای شد. در نبود نظارت‌های لازم، نکات عجیبی از فعالیت ترکیش ایرلاین در ایران به دست می‌آید.

نکات عجیب در توضیحات مشتریان ایرانی ترکیش ایرلاین

اصولاً شرکت‌های هواپیمایی در قسمت توضیحات بلیت، هزینه‌های رسمی آن را اعلام و برای هر بخش از یک تگ یا کد استفاده می‌کنند. به عنوان نمونه «کد I۶» عوارض فرودگاهی است که معمولاً حدود چهار یورو محاسبه می‌شود. همچنین «کد IR» سهم دولت ایران و «تگ TR» سهم سازمان هواپیمایی ترکیه (دولت ترکیه) است که باید پرداخت شود.

بر اساس مستندات و جزئیات بلیت‌های فروخته‌شده، هواپیمایی ترکیه برای کتمان درآمد حاصل از فروش‌های خود، بخش بسیار بزرگی از بهای صندلی‌های فروخته‌شده در بازار ایران را تحت عنوان «مالیات دولتی سوخت» با کد YR به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش می‌کند تا از معافیت مالیاتی عوارض دولتی بهره‌مند شود. در تصویر زیر این کد در بلیت پرواز ایرانیان با کادر قرمز مشخص شده است.

چنین ترفندی در حالی به کار گرفته می‌شود که بررسی‌ها نشان می‌دهد اساساً نه دولت ایران و نه دولت ترکیه مالیات سوخت با کد YR از هیچ شرکت هوایی دریافت نمی‌کنند و شرکت هواپیمایی ترکیش صرفاً با این ترفند با عدم پرداخت سهم دولت ایران از درآمد‌های مذکور کارمزد دفاتر فروش ایرانی را نیز کمتر از میزان واقعی پرداخت می‌کنند و با یک تیر دو نشان می‌زند.

برای درک میزان بزرگی مبالغی که تحت عنوان مالیات‌ها و عوارض قانونی از درآمد‌های مشمول مالیات ترکیش ایرلاین خارج می‌شوند باید به این نکته توجه داشت که ترکیش ایرلاین حدود ۵۰ درصد از بهای بلیت‌های خود در مسیر استانبول را در قالب عوارض سوخت و به عنوان سرفصل مالیات‌ها گزارش می‌کند.

به عنوان مثال هواپیمایی ترکیش بلیت رفت و برگشت تهران به استانبول را ۴۴۰ دلار با نرخ تبدیل 38 هزار و 667 تومان که با قیمت 17 میلیون و 13 هزار و 600 تومان به فروش می‌رساند که مبلغ هفت میلیون و 965 هزار و 600 تومان را با تگ YR به عنوان مالیات و عوارض دولتی اعلام کرده است. جالب اینکه مالیات همین پرواز با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مبلغ یک میلیون و 170 هزار تومان است.

در مسیر‌های اروپا، آمریکا و کانادا این درآمد کتمان‌شده برای پاسپورت‌های ایرانی بسیار بزرگ‌تر است و از ۱۲ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان در هر بلیت محاسبه می‌شود. این در حالی است که شهروندان سایر کشورها چنین عوارضی نمی‌پردازند و همچنین این عوارض در پرواز ایرانیان از سایر کشورها وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار