به مناسبت روز اهدای خون مطرح شد:

اهدای خون، رضایت درون و آرامش روحی و جسمی را به ارمغان می‌آورد

شهریار (پانا) - کارشناس هلال احمر به مناسبت روز اهدا خون بر اهمیت کمک به هم‌نوعان نیازمند به خون تاکید کرد و آرامش جسم و روح را از برکات اهدای خون دانست.

کد مطلب: ۱۳۹۱۷۷۰
لینک کوتاه کپی شد
اهدای خون، رضایت درون و آرامش روحی و جسمی را به ارمغان می‌آورد

صادق‌ لطفی‌ثانی کارشناس‌ هلال‌احمر، بمناسبت روز اهدای خون در گفت‌وگو با پانا گفت: «بسیاری از ما این دغدغه را داریم که چگونه و از چه طریقی می‌توانیم به بیماران در شرایط بحرانی کمک کنیم. اهدای خون، یکی از مهم‌ترین روش‌های نجات جان انسان‌های دیگر است. افرادی که در سوانح رانندگی یا بر اثر بلایای طبیعی مثل زلزله دچار مصدومیت می‌شوند، نوزادان و کودکانی که دچار کم‌خونی هستند و بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، همگی از انسانی‌هایی هستند که برای زنده ماندن به خون هم‌نوعان خود نیاز دارند.»

لطفی در خصوص فواید اهدا خون اظهار کرد:«انتقال خون در درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف موثر است. به طور مثال افرادی که میزان آهن خونشان زیاد است و به بیماری هموکروماتوز مبتلا هستند، با خون دادن می‌توانند میزان آهن بدن خود را کنترل کنند. از طرفی اهدای خون به درمان مشکلات قلبی و عروقی نیز کمک می‌کند. به این صورت که با کاهش میزان آهن خون، غلظت خون کاهش می‌یابد و احتمال گرفتگی عروق هم پایین می‌آید.»

وی به تشریح فواید اهدای خون پرداخت و گفت: «اهدای خون نه‌تنها باعث رضایت و آرامش درونی انسان می‌شود، بلکه روی جسم و سلامت بدن نیز تاثیرات خوبی می‌گذارد. اهدای خون در کاهش احتمال ابتلا به سرطان موثر است، زیرا اهدای خون نوعی پاک‌سازی بدن محسوب می‌شود. اگر میزان آهن موجود در بدن زیاد باشد، با انتقال خون می‌توان این مقدار را کاهش داد. افزایش آهن در رگ‌ها باعث تجمع چربی در عروق شده و در نتیجه احتمال گرفتگی رگ و بروز مشکلات قلبی افزایش می‌یابد. با اهدای‌خون امکان ابتلا به بیماری‌های قلبی تا 30 درصد کاهش می‌یابد و کنترل میزان آهن خون می‌تواند سلامت کبد را تضمین کند؛ تجمع این ماده در کبد می‌تواند در طولانی‌مدت باعث بروز سیروز‌ کبدی شود. خون دادن در کنترل وزن نیز موثر است و باعث سوختن 650 کالری می‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت که انتقال خون یک روش موثر برای کنترل یا کاهش وزن محسوب می‌‌شود.»

کارشناس هلال‌احمر در خصوص شرایط اهدای خون به پانا گفت: «بر اساس اطلاعات ارائه شده از طرف سازمان انتقال خون کشور، افرادی که تصمیم دارند خون اهدا کنند باید شرایطی را داشته باشند. باید بین 18 تا 60 سال سن داشته باشید. وزن باید حداقل 50 کیلو‌گرم باشد. در زمان انتقال خون، اهدا کننده باید کارت شناسایی مثل شناسنامه، گواهینامه یا گذرنامه همراه داشته باشد. حداکثر تعداد دفعات انتقال خون در زنان 3 و در مردان 4 مرتبه در سال است. فاصله بین اهدای خون نباید کمتر از 8 هفته باشد. در صورت داشتن سابقه بیماری در هرکدام از موارد زیر، قبل از اقدام به اهدای خون با پزشک خود مشورت کند: آلرژی‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، ریوی، کم‌خونی، کلیوی، کبدی، سابقه تزریق خون، غش، صرع، تشنج، اعتیاد به مواد مخدر تزریقی، عمال جراحی، خال‌کوبی، حجامت، تاتو، رفتارهای پرخطر (تماس جنسی محافظت‌نشده)، زردی یا یرقان و مسافرت به مناطق آندمیک مالاریا.»

وی در مورد کسانی که می خواهند برای اولین بار خون بدهند دارای چه شرایطی باشند گفت: «اگر برای اولین‌بار تصمیم دارید به مراکز انتقال خون مراجعه کنید، بهتر است به این نکات توجه کنید: حتما کارت شناسایی همراه خود داشته باشید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا به بیماری خاصی مبتلا هستید، قبل از انتقال خون با پزشک خود مشورت کنید. بهتر است قبل از خون دادن، از مواد غذایی که حاوی آهن هستند مثل گوشت قرمز، اسفناج، مرغ و ماهی بخورید. 4 تا 6 ساعت قبل از خون دادن حتما غذا میل کنید. اگر به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا هستید، نباید خون بدهید. در 1 سال گذشته نباید سابقه عمل جراحی، دریافت خون یا تزریق هورمون داشته باشید.»

صادق‌ لطفی‌ثانی در پایان صحبت‌های خود مراحل اهدای خون را اینگونه بیان کرد: «برای اهدای خون، ابتدا از شما می‌خواهند تا فرم لازم برای این کار را پر کنید و کارت شناسایی خود را نشان دهید. در ادامه درباره سابقه پزشکی از شما سوال شده و معاینه بالینی انجام می‌شود. در این مرحله فشار خون، دمای بدن و میزان هموگلوبین خون شما باید اندازه‌گیری شود. بعد از انجام این معاینه‌ها، باید روی تخت دراز بکشید تا دست شما را استریل کرده و سوزن انتقال خون را وارد بازو کنند. فرایند انتقال خون در نهایت 10 دقیقه طول خواهد کشید و بعد از اتمام، باید چند دقیقه استراحت کنید و مقداری مایعات بنوشید .»

دانش‌آموز خبرنگار: زهرا نیکنام

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار