معاون تحقیقات صنعنی وزارت دفاع:

موشک بالستیک شهید سلیمانی به‌زودی تحویل هوافضای سپاه می‌شود

تهران (پانا) - معاون تحقیقات صنعتی وزارت دفاع گفت «موشک بالستیک شهید حاج قاسم سلیمانی» به زودی به نیروی هوافضای سپاه الحاق می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۹۰۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد
موشک بالستیک شهید سلیمانی به‌زودی تحویل هوافضای سپاه می‌شود

افشین نادری شریف در آیین الحاق موشک کروز دریایی «ابومهدی» به نیروهای دریایی ارتش و سپاه، گفت: وقتی که از هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم، سطوح مختلفی دارد که پایین‌ترین و کمترین سطح آن بینایی است و یک سامانه سلاح می‌تواند خودش ببیند، تصمیم بگیرد، خودش اقدام کند و سپس در محیط، یادگیری داشته باشد.

معاون تحقیقات صنعتی وزارت دفاع افزود: هنگام صحبت از هوش مصنوعی باید مشخص کنیم که درباره کدام یک از سطوح صحبت می‌کنیم. از سطح بینایی تا یادگیری و خودمختاری شامل هوش مصنوعی می‌شود. در هر کدام از سامانه‌سلاح‌ها این سطوح متفاوت است‌.

نادری شریف یادآور شد: اینکه موشک کروز می‌تواند هدف را دور بزند یک ویژگی است. موشک‌های کروز در همه جای دنیا دو ویژگی دارند؛ اول، پرواز در سطح پایین و دوم، مانورپذیری‌. وقتی ارتفاع موشک کاهش پیدا می‌کند رادار نمی‌تواند آن را کشف کند و با پرواز در ارتفاع کم زمان عکس‌العمل پدافند کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به توان دورزدن اهداف در موشک «ابومهدی» ادامه داد: هر هدف استراتژیکی قطعاً در اطراف خود یک سیستم پدافندی دارد. معمولاً در چیدمان سیستم پدافندی احتمال ورود تهدید از یک جهت بیشتر بوده و این قابلیت را به ما می‌دهد تا از جایی که فکرش را نمی‌کنند این موشک با مانوری که انجام می‌دهد از پشت به هدف حمله کند یا از محیطی حرکت کند که تحت پوشش رادارهای سیستم پدافند هوایی دشمن نباشد یعنی با حرکت از نقاط کور پدافندی دشمن، خود را به هدف برساند.

نادری شریف در پاسخ به پرسشی درباره امکان استفاده از این موشک به‌عنوان یک موشک تهاجم زمینی، تاکید کرد: این موشک با تغییر در جستجوگر یا سیکر و تغییر مختصر در برنامه هدایت و کنترل می‌تواند به عنوان یک موشک تهاجم زمینی استفاده شود. در واقع، این پلتفرم قابلیت توسعه روی تنوع‌ها و کاربردهای مختلف را دارد.

وی ادامه داد: اینگونه نیست که از موشک ابومهدی فقط برای اهداف دریایی استفاده شود. این موشک به علت نیاز ما برای دور کردن دشمن از سواحل‌مان طراحی شده است. البته می‌توان همین موشک را با یک تغییر جزئی روی پلتفرم به عنوان یک موشک تهاجم زمینی به کار گرفت.

معاون تحقیقات صنعتی وزارت دفاع همچنین اعلام کرد: موشک بالستیک شهید حاج قاسم سلیمانی در هفته‌ صنعت دفاعی به سپاه تحویل می‌شود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار