در گفت‌وگوی پانا با کارشناسان بررسی شد؛

‌روش‌های ارتقای برنامه آموزشی پیشنهاد‌ی در سند هفتم توسعه

تهران (پانا) - فصل 19 لایحه‌ برنامه توسعه هفتم که به مجلس ارائه شد، با عنوان «ارتقاء نظام آموزشی» به موضوعات مختلف آموزش و پرورش ازجمله کیفیت و عدالت تربیتی پرداخته است.

کد مطلب: ۱۳۸۸۴۴۵
لینک کوتاه کپی شد
‌روش‌های ارتقای برنامه آموزشی پیشنهاد‌ی در سند هفتم توسعه

در ماده ۸۸ این برنامه طی بندهایی آموزش و پرورش مکلف شده است به‌منظور برخورداری دانش‌آموزان از فرصت‌های تعلیم و تربیت با‌کیفیت و تأمین و بسط عدالت تربیتی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط تا پایان سال اول برنامه توسعه هفتم اقداماتی را انجام دهد.

در بند ث ماده ۸۸ آموزش و پرورش مکلف شده است: رشته‌های آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دوره متوسطه دوم مبتنی بر آمایش و آینده‌پژوهی و توسعه زیرساخت‌های کمی و کیفی هنرستان‌ها بر اساس بسته‌های حمایتی مصوب‌ دولت با مشارکت سازمان‌ها، ‌نهادهای عمومی غیردولتی، شهرک‌های صنعتی، صاحبان صنایع و مشاغل اتحادیه‌های ‌حرفه‌ای اصناف و بنگاه‌های اقتصادی برای راه‌اندازی هنرستان‌های جوار کارخانه، شهرک‌های صنعتی و پارک‌های علم و فناوری را بازطراحی و توسعه دهد.

پر کردن شکاف میان نیروی ماهر و بازار کار

مرتضی مهرعلی تبار، عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با اشاره به اینکه میان نیروی ماهر و بازار کار متقاضی آن مهارت شکاف بسیار زیادی وجود دارد عنوان کرد که اگر آموزش پرورش طرح ایجاد پرونده جامع الکترونیکی برای هر دانش‌آموز را که در برنامه هفتم توسعه آمده اجرایی کند قطعاً بازار کار در‌آینده نزدیک متحول خواهد شد.

در برنامه هفتم توسعه و زیرمجموعه ارتقا نظام آموزشی برای آموزش و پرورش تکلیف شده تا آموزش و پرورش با همکاری چند نهاد دیگر یک پرونده جامع الکترونیکی برای فعالیت‌های ‌آموزشی و مهارتی دانش آموزان تعریف کند. مرتضی مهرعلی تبار، عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری در گفت‌وگو با پانا درباره اثرگذاری جمع‌آوری اینگونه داده‌ها بر بازار کار و توسعه اقتصادی گفت: «باید دید این بانک جامع اطلاعاتی قرار است چگونه دانش‌آموز درس‌خوانده در مدارس فنی و حرفه‌ای را به بازار کار متصل کند. در این بانک اطلاعاتی مهارت و تخصص عملی دانش آموزان چگونه تعریف می‌شود. درواقع لازم است سرفصل‌های این بانک اطلاعاتی واضح و مشخص و کاربردی تعریف شود تا برای طولانی‌مدت قابل‌استفاده باشد.»

مهر علی تبار با اشاره به اینکه دانش‌آموز قرار نیست وارد بازار کار شود و در مرحله دانش‌آموزی در حال مهارت‌آموزی برای ورود به بازار کار شود، گفت: «مهارت‌آموزی دانش‌آموز ازاین‌جهت مهم است که فرد به‌واسطه تخصص کاربردی که فراگرفته بلافاصله بعد از گرفتن دیپلم می‌تواند جذب بازار کار شود. تعریف چنین بسته‌ای که شامل دانش نظری و عملی دانش‌آموز است کمک می‌کند تا کارفرما با اطمینان نیروی انسانی موردنظرش را انتخاب کند و بداند سرمایه‌گذاری روی چنین نیروی انسانی به پیشرفت کار خودش کمک می‌کند.»

فارغ‌التحصیلان باید کارآفرین باشند

مهدی اسماعیلی، عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان باید کارآفرین باشند، گفت مراکز آموزشی هدف‌گذاری خود را بر رشته‌های فنی و حرفه‌ای متمرکز کنند.

مهدی اسماعیلی در گفت‌و‌گو با پانا درباره بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس، اظهار کرد: «هدف برنامه، رشد و توسعه کشور در ابعاد مختلف است. یکی از الزامات توسعه این است که مسئولان و دست‌اندر‌کاران برنامه توسعه کشور را در افق پنج ساله آینده تدوین کنند که این موضوع نیازمند کار کارشناسی است و دولت و کارشناسان ذی‌ربط انجام می‌دهند. پس از کارشناسی و تدوین لایحه برنامه، با بررسی نهایی مجلس شورای اسلامی این لایحه جمع‌بندی و مصوب می‌شود. با توجه به اینکه دنیای امروز از پیچیدگی خاصی برخوردار است، نیازمند یک برنامه عملیاتی هستیم که در افق چند ساله آینده، بتوانیم به اهداف خود دست یابیم.»

برای توانمندسازی مدارس فنی‌وحرفه‌ای از بخش خصوصی دعوت به همکاری شود

آلبرت بغزیان، اقتصاددان پیشنهاد داد در راستای اجرایی شدن تکلیف آموزش و پرورش برای کمک گرفتن از بخش خصوصی جهت اجرای فصل 19 برنامه هفتم توسعه، این نهاد برای دعوت از بخش خصوصی پیش‌قدم شود.

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه در گام اول آموزش و پرورش باید به بخش خصوصی اعلام کند که تمایل دارد از تجربیات آن‌ها در نظام آموزشی استفاده کند، گفت: «آموزش و پرورش به مدارسش این اختیار و اجازه را بدهد که با شرکت‌ها، مؤسسات یا حتی کارخانه‌ها برنامه تدریس مشترک تعریف کند. این برنامه‌ها می‌توانند شامل تدریس محتواهای عملیاتی مشترک متناسب با هر رشته‌ای باشد. یک کارخانه‌دار نیاز بازار کار را به‌خوبی می‌شناسد و حتی می‌تواند پیش‌بینی کند که تا ده سال آینده در حرفه خودش به چه تخصصی نیاز واقعی وجود دارد. همین تجربه اگر با علم نظام آموزشی آمیخته شود قطعاً دنیای بازار کار را در آینده متحول خواهد کرد.»

بغزیان عنوان کرد: «آموزش و پرورش می‌تواند با بخش خصوصی کارگروه‌های مشترکی متناسب با انواع رشته‌هایی که در مدارس وجود دارد، تشکیل دهد و برنامه‌های آموزشی را بر اساس نیازمندی‌های صنعت و بازار کار طراحی و اجرا کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار