آشنایی دانش‌آموزان و معلمان با ابعاد زندگی و شخصیت علمی شهید طهرانی‌مقدم در کنگره بین‌المللی

تهران (پانا) - نخستین کنگره بین‌المللی دانشمند برجسته، شهید حسن تهرانی مقدم و ۷۰ شهید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با مشارکت اقشار مختلف مردم و حتی دوستداران شهید طهرانی‌مقدم در عرصه جهانی برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۸۸۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد
آشنایی دانش‌آموزان و معلمان با ابعاد زندگی و شخصیت علمی شهید طهرانی‌مقدم در کنگره بین‌المللی

نشست خبری با موضوع آیین رونمایی و آغاز فراخوان «نخستین کنگره بین‌المللی دانشمند برجسته، شهید حسن تهرانی مقدم و ۷۰ شهید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی» صبح امروز سه‌شنبه در محل این دانشگاه برگزار شد.

جمال‌الدین مهدی‌نژاد دبیر کنگره و سرپرست دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در ابتدای این آیین اظهار کرد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به مدت چهار دهه در زمینه تربیت متخصصین فنی و حرفه‌ای و دبیران فعالیت دارد و از عمر و قدمتی برابر با انقلاب اسلامی بهره‌مند است.

وی افزود: شهید طهرانی مقدم از فارغ‌التحصیلان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در اوایل دهه 70 بود و این دانشگاه در ۱۰ سال ابتدای فعالیت خود که همزمان با دوران دفاع مقدس بود، ۷۰ شهید را در مسیر دفاع از آرمان‌های انقلاب تقدیم کرده است.

دبیر کنگره ادامه داد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی امسال برای اولین بار و همزمان با سالروز شهادت شهید طهرانی مقدم، بنا دارد خدمات و افتخارآفرینی شهید طهرانی‌مقدم را از دیدگاه علمی و در محفل و فضای علمی و با نگاهی فناورانه بررسی کند.

مهدی‌نژاد خاطرنشان کرد: امروز پوستر و فراخوان این کنگره رونمایی می‌شود و امیدواریم دوستداران نظام اسلامی و علاقمندان به شهید طهرانی‌مقدم، در این فراخوان حضور موثر داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال پانا درباره امکان مشارکت دانش‌آموزان و معلمان در این کنگره و ابعاد تربیتی و فرهنگی کنگره برای این کودکان و نوجوانان، گفت: با توجه به اینکه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی میزبان و برگزارکننده این کنگره است، از مشارکت همه دانشجومعلمان برای ارسال آثار استقبال می‌کنیم؛ همچنین امکان حضور موثر دانش‌آموزان به منظور آشنایی آنها با ابعاد شخصیتی شهید طهرانی‌مقدم فراهم است.

دبیر نخستین کنگره بین‌المللی دانشمند برجسته، شهید حسن تهرانی مقدم و ۷۰ شهید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ادامه داد: حتی در جلسات شورای سیاستگذاری، با رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور مذاکرات و صحبت‌هایی داشتیم تا زمینه‌ها و بسترهای مناسبی برای حضور و مشارکت دانش‌آموزان و مدارس خارج از کشور در این کنگره فراهم شود تا از این طریق شاهد تاثیرات تربیتی و فرهنگی در نسل جدید باشیم.

کنگره‌ای برای زنده نگه داشتن یاد و نام شهیدان

همچنین محمد طهرانی‌مقدم برادر شهید حسن طهرانی‌مقدم و رئیس شورای سیاستگذاری کنگره، در سخنانی گفت: 12 سال از آسمانی‌شدن شهید طهرانی‌مقدم می‌گذرد و ما هرگز توطئه استکبار جهانی در ایجاد و بروز آن حادثه را فراموش نمی‌کنیم.

وی با بیان خاطراتی از ایام شهادت شهید طهرانی‌مقدم، اظهار کرد: ما در نخستین روز و شب آن حادثه، نگران مادرمان بودیم که هنوز غم از دست دادنِ کوچکترین فرزند خود را هضم نکرده بود. به خاطر دارم که وقتی به منزل رسیدیم، سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی به دیدار ما آمده بود و با قاطعیت اعلام کرد که ما نمی‌گذاریم بعد از شهادت شهید طهرانی‌مقدم، دستاوردهای موشکی کشور روی زمین بماند و حتما این مسیر را با قوت ادامه می‌دهیم.

رئیس شورای سیاستگذاری نخستین کنگره بین‌المللی دانشمند برجسته، شهید حسن تهرانی مقدم و ۷۰ شهید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) فرموده‌اند، زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا، کمتر از شهادت نیست و این کنگره در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در همین راستا برگزار می‌شود.

طهرانی‌مقدم در پاسخ به سوال پانا گفت: دانش‌آموزان و معلمان بسیجی و انقلابی یکی از مهمترین جامعه هدف ما در این کنگره هستند؛ چراکه آنها می‌توانند محورها و مباحث اصلی کنگره را برای عموم دانش‌آموزان کشور تبیین کنند.

محورهای اصلی و فرعی کنگره

حسن زرنوشه فراهانی دبیر علمی کنگره بین‌المللی شهید طهرانی مقدم نیز در ادامه این نشست خبری گفت: شخصیت این دانشمند شهید، ظرفیت عظیمی برای معرفی‌شدن به اقشار جامعه و الگوسازی برای آنها بویژه برای نسل نوجوان و جوان دارد و ما بر همین اساس در دانشگاه شهید رجایی به پاس هم‌دانشگاهی بودن با شهید طهرانی‌مقدم برنامه‌های متعددی را مدنظر داریم که از جمله آنها می‌توان به برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی دانشمند برجسته، شهید طهرانی مقدم اشاره داشت که ۲۲ آبان امسال در گستره بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به محور‌های اصلی ایین کنگره افزود: محور‌های کنگره شامل چهار محور اصلی است که عبارتند از «حق‌مداری و ولایت‌مداری شهید طهرانی‌مقدم»، «اخلاق‌مداری و خانواده‌محوری»، «سبک مدیریت و رهبری شهید» و «آرمان‌ها، افق‌ها و راهبردها».

زرنوشه فراهانی ادامه داد: این چهار محور، محور‌های اصلی کنگره هستند و ذیل آنها ۳۰ محور فرعی در قالب 13 بخش تعریف کرده‌ایم که از جمله این بخش‌ها می‌توان به موضوعات علمی، هنری، ادبی و معماری اشاره داشت.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی شهید طهرانی مقدم و ۷۰ شهید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: بخش آثار مکتوب علمی شامل قالب‌هایی مانند کتاب، مقاله، یادداشت، پایان‌نامه، رساله و گزارش راهبردی است؛ بخش آثار هنری شامل اینفوگرافیک، موشن‌گرافیک، کلیپ، نماهنگ و عکس می‌شود؛ بخش آثار ادبی، قالب‌های همچون دلنوشته، داستان کوتاه، شعر و سرود را دربرمی‌گیرد و بخش ویژه کنگره، مسابقه طراحی معماری مجموعه فرهنگی و مذهبی شهید حسن طهرانی مقدم است.

به گفته وی، آیین‌نامه‌های این بخش‌ها به همراه قوانین و چارچوب ارسال آثار، در سایت کنگره بارگذاری شده است و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سایت کنگره congHTM.sru.ac.ir در جریان جزئیات امور قرار گیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار