مریم مبینی*

رمز و راز «فوفو» در جذب مخاطبان کودک

فوفو با شادی و موسیقی و رنگ آمد

این روزها سریال «فوفو مسافری از کامادو» از فیلم نت در حال پخش است؛ سریالی که به دلیل استفاده از موسیقی و طراحی صحنه و لباس شاد و رنگارنگ آن می تواند بچه ها را به خود جذب کرده و باعث شادی آنها شود. همچنین به دلیل استفاده از موسیقی شاد و ریتمیک که بچه ها غالبا جذب آن می شوند، ترانه های آن می تواند توسط بچه ها بازخوانی شود.

کد مطلب: ۱۳۸۸۱۹۰
لینک کوتاه کپی شد
رمز و راز «فوفو» در جذب مخاطبان کودک

این سریال خانوادگی با نگاه ویژه به مخاطب کودک در حالی پخش می شود که تلویزیون محتوای جذاب کودک در قالب سریال ندارد و برنامه های آیتمی آن از جمله برنامه های شاخص آن با حضورمجری های معروف به «عموها و خاله ها» نیز دیگر یا وجود ندارند یا با مجری های محبوب ساخته و روی آنتن نمی روند.

داستان «فوفو» از جایی شروع می‌شود که موجود عجیب و بامزه‌ای به نام فوفو توسط نیروهای پلید پادشاه میتامیتا، از سیاره خودش دزدیده می‌شود. فوفو که هنگام انتقال به میتا میتا، از سفینه به بیرون پرتاب شده، به زمین سقوط می‌کند و از دودکش شومینه خانه‌ای سر در می‌آورد. این آغاز ماجراهای فوفو و آرزوهای عجیب بچه‌ها روی کره زمین است. شخصیت فضایی فوفو می تواند آرزوهای بچه ها را برآورده کند و در هر قسمت به طور مجزا داستان با یک آرزو و ماجراهای آن پیش می رود.

این محصول صبح هر سه شنبه از فیلم نت پخش می شود و تاکنون که سه قسمت آن عرضه شده به نظر می رسد توانسته مخاطب را نسبت به قصه خود کنجکاو و همراه کند؛ گرچه هنوز جا دارد که بیشتر پیش رفته و محتوای قوی تری را عرضه کند.

اگر بخواهیم نگاهی به خرده داستان های این سریال داشته باشیم می توان گفت اگر وقت بیشتری برای کار روی فیلمنامه و قصه ها گذاشته می شد کار از درجه کیفی بالاتری برخوردار می شد. البته در شرایط فعلی نیز به دلیل رنگ و لعاب خوب و بردن قصه به سمت بخش های موزیکال، بچه ها با آن ارتباط برقرار می کنند.

همانطور که اشاره شد طراحی لباس و صحنه و موسیقی از نقاط قوت «فوفو» است و حضور بازیگران معروفی چون جواد رضویان در کار نشان از اهمیت آن در تولیدات این ژانر است. جواد رضویان گرچه به عنوان بازیگری طنز شناخته می شود ولی در اینجا سعی کرده است طنازی خود را با کاری مناسب کودک همراه کند و یکی از کارهای متفاوت در کارنامه او به حساب می آید.

به هر ترتیب در روزگاری که کودکان فراموش شده اند، ساخت و عرضه سریال «فوفو» در گام نخست تصمیم درستی بوده است و اگر سازندگان آن به نقاط قوت و ضعف خود آگاه شوند می توانند کار بعدی خود را با گام های استوارتری بردارند. همچنین امید می رود که میثم معراجی کارگردان اثر باز هم در این ژانر اثر تولید کند تا سینمای کودک که روز به روز در ایران ضعیف تر می شود، یک کارگردان تخصصی این ژانر را داشته باشد.

جواد رضویان، الیکا عبدالرزاقی، بهراد خرازی، پاشا جمالی، رضا شفیعی‌جم، السا فیروزآذر، ستاره حسینی، سارا مقربی، محمدمهراد دادخواه با هنرمندی یدالله شادمانی، مجید افشاری، لاله صبوری و یوسف صیادی از جمله بازیگرانی هستند که در «فوفو مسافری از کامادو» نقش‌آفرینی کرده‌اند. همچنین فربد عشقی، ویهان معراجی و تامارا یکتا بازیگران کودک این سریال هستند.

فیلمنامه «فوفو مسافری از کامادو» را گروهی از نویسندگان شامل سلمان خورشیدی، حسام حیدری، نگین موسوی، کاوه مرحمتی، شیما اسماعیلی و میثم معراجی به سرپرستی سلمان خورشیدی نوشته‌اند. همچنین بازنویسی فیلمنامه این سریال برعهده حسام حیدری و مجید افشاری بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار