رئیس سابق آموزش و پرورش ناحیه سه مشهد:

اگر در کارکردهای دینی دچار تعارض باشیم، کودک ارزش‌های ما را درونی نمی‌کند

مشهد(پانا) - رئیس سابق آموزش و پرورش ناحیه سه مشهد در برنامه سیمای خانواده تلویزیون عنوان کرد اگر والدین در کارکردهای دینی خود دچار تعارض باشند، کودک ارزش‌های آنها را درونی نمی‌کند

کد مطلب: ۱۳۸۷۵۷۳
لینک کوتاه کپی شد
اگر در کارکردهای دینی دچار تعارض باشیم، کودک ارزش‌های ما را درونی نمی‌کند

سمیه سادات ابراهیمی، مدیر کل حوزه ی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شبکه یک سیما ضمن تقدیر و تشکر از همکاران خود در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور ، اظهار کرد: امروزه همکاران ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور مشغول به فعالیت های تابستانی و آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان سرزمین‌مان هستند.

ابراهیمی در ارتباط با نهادینه کردن حجاب و عفاف در کودکان و نوجوانان گفت: بحث عفاف و حجاب و نهادینه کردن آن در کودکان و نوجوانان مسئله ای است که خانواده ها دغدغه آن را دارند. حجاب، ثمره یکسری از مسائل است که ما باید ابتدا به آنها بپردازیم. به عنوان مثال حجاب ثمره خداباوری و معادباوری است و میوه عشق و معرفت به معبود است. وقتی ما از حجاب صحبت می‌کنیم، نگاهمان این است که باید در کودکان و نوجوانان از ابتدای تولد حیا را تقویت کنیم.

ابراهیمی ادامه داد: حجاب ثمره یک رابطه مؤثر در خانواده است. ما باید ببینیم آیا به عنوان یک بزرگسال ، والد و یا حتی مربی، امن و پذیرنده هستیم؛ یکپارچه و اصیل هستیم که کودک و نوجوان مشتاق برای درونی کردن کارکرد و ارزش های ما باشد.

وی در ادامه گفت: کودکان و نوجوانان ما دریافت های مستقیمی از والدین دارند. ما به عنوان یک والد وقتی دچار تناقض و تعارض در کارکردهای دینی هستیم یعنی فقط حجاب که یک بخش از دین است را انتخاب کرده و می‌خواهیم باحجاب باشیم؛ اما در کنار آن صادق و متعهد نیستیم، آنجا است که نوجوان مشتاق نیست تا ارزش‌های ما را درونی کند و به سمت دیگری می رود.

ابراهیمی در ارتباط با انتقال مفاهیم نیز اظهار کرد: ما در کودکان به طور غیرمستقیم عمل می‌کنیم. مانند قصه گویی، در نوجوانان با روش های استدلالی و تفکر انتقادی و بحث و گفتگو به آن می پردازیم؛ اما در بدو تولد و حتی قبل از تولد باید حیا و عفت را با الگوسازی و روش های رفتاری مانند پوشش والدین در خانواده نهادینه کرد. باید بستر حیا را شکل دهیم و به عنوان یک والد دغدغه خداباوری و عشق به معبود را داشته باشیم و ببینیم که برای رشد کودک و نوجوان در مسیر بالندگی خداباوری چه کرده ایم.

وی در ادامه عنوان کرد: تمرکز اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با رویکرد جدیدی که در حوزه خانواده دارد، در مشارکت خانواده ها در کانون است. ما نگاهمان این است که خانواده ها باید نقش فعال در تربیت کودکان داشته باشند. همچنین با مشارکت و توانمندسازی خانواده ها با برگزاری کارگاه و نشست های تخصصی به این سمت پیش می رویم که خانواده ها نیز خودشان فعال باشند؛ چون نگاه ما این است که ما هر مولفه ای را که بخواهیم شکل دهیم باید ابتدا بستر آن در خانواده شکل بگیرد.

دانش آموز خبرنگار: نیایش احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار