استان‌های برتر در ارتقای بهره‌وری تولیدات آبزی‌پروری کدامند؟

تهرا ن (پانا) - مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران عنوان کرد، تحلیلی بر وضعیت بهره‌وری تولید این سازمان در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد تولیدات آبزی‌پروری در واحد سطح در سه استان کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و مازندران برتر بوده و به موفقیت رسیده است.

کد مطلب: ۱۳۸۷۰۳۳
لینک کوتاه کپی شد
استان‌های برتر در ارتقای بهره‌وری تولیدات آبزی‌پروری کدامند؟

به گزارش ایرنا، رجبعلی قربانزاده گفت: طبق آمار سازمان شیلات ایران، برنامه ارتقای بهره وری سازمان شیلات ایران در بخش آبزی پروری برای حل مساله «پایین بودن تولیدات آبزی پروری در واحد سطح» به ارائه راه حل (اقدام اساسی) «اجرای BMP، عملیاتی کردن تکنولوژی‌های برتر و هوشمندسازی مزارع آبزی پروری» پرداخت و این اقدام با شاخص عملکرد «میزان تولید آبزی پروری ناشی از بهره وری» در ۳۳ استان (۱۱ اداره کل و ۲۲ استان غیر ساحلی) در سال ۱۴۰۱ تدوین و انجام شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران اظهار داشت: بر اساس برنامه تحولی، سازمان شیلات ایران در سال ۱۴۰۱ با هدفگذاری یک‌ میلیون و ۴۶۱ هزار تن، عملکردی نزدیک به یک‌ میلیون و ۳۶۱ هزار تن داشت.

وی تصریح‌کرد: در برنامه ارتقای بهره وری که مطابق برنامه تحولی تدوین شده، افزایش تولید سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۱۹۲ هزار و ۵۸۰ تن برآورد شده بود که از این میزان باید ۱۵ درصد یعنی معادل ۲۸ هزار و ۸۸۷ تن از طریق بهره‌وری محقق می‌شد که عملکرد ۲۵ هزار و ۶۰۶ تن، معادل ۸۹ درصد داشته است.

به گفته این مسوول، متوسط عملکرد بهره وری در اداره‌های کل استان‌ها (۱۱ اداره کل) حدود ۸۳ درصد و در استان ها غیر ساحلی حدود ۱۳۱ درصد محاسبه شده است.

۱۰۰۰ تن عملکرد تولید از محل ارتقای بهره وری دراستان کهگیلویه و بویراحمد

قربانزاده، استان های برتر در ارتقای بهره وری تولید را کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و مازندران برشمرد و گفت: مطابق بررسی‌های به‌عمل آمده، در استان کهگیلویه و بویر احمد دو مزرعه پرورش ماهیان سردابی به‌عنوان نمونه ملی انتخاب شدند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران اظهار داشت: این استان دارای پتانسیل قابل توجهی از رودخانه و نوسان دمایی کم (معمولا بین ۱۵-۱۸ درجه سانتی گراد) است که میزان تولید ماهیان سردآبی استان در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲ هزار و ۲۰۰ تن بوده است.

وی افزود: اقدامات ارتقای بهره وری از جمله استفاده از پمپ برداشت و برگشت آب در مزارع و آب‌های زهکش، استفاده از سیستم های هوادهی برج و اسپلش، سیستم های تزریق هوا از کف استخرها، استفاده از درام فیلتر در خروجی مزارع، استفاده از دستگاه اکسیژن ساز و استفاده از تخم چشم زده ۱۰۰ درصد تولیدخارجی و تمام ماده در این استان اجرایی شده است.

قربانزاده گفت: در برنامه توزیع فصلی سال ۱۴۰۱، میزان تولید ناشی از ارتقای استان کهگیلویه و بویر احمد ۳۶۶ تن هدفگذاری شد که عملکرد پایان سال حدود یک‌هزار تن بوده است.

۴۲۰ تن عملکرد تولید ناشی از ارتقای بهره وری استان ایلام

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران درباره شیلات استان ایلام نیز گفت: این استان با تولید سه‌هزار و ۵۱۴ تن ماهیان سردآبی و یک‌هزار و ۴۴۰ تن ماهیان گرمابی دومین استان غیرساحلی بوده که عملکرد تولید ناشی از ارتقای بهره وری آن شاخص بوده است که با هدفگذاری ۷۸ تن، عملکردی حدود ۴۲۰ تن داشته است.

به گفته وی، بر اساس گزارش استانی پروژه پرورش ماهی در قفس سیمره، نظارت مستمر کارشناسی، بچه ماهی عقیم تمام ماده و مدیریت مزارع و غیره از دلایل این امر است.

قربانزاده تصریح‌کرد: استفاده مالکان مزارع از سرمایه در گردش بنیاد علوی و برکت و استفاده از آب چشمه و سراب که بالاترین کیفیت را دارند، از دیگر دلایل این مهم است، ضمن اینکه استفاده از درام فیلتر و هواده اسپلش و آموزش مدیریت مزرعه از دیگر نکات مهم افزایش تولید ناشی از بهره وری است.

رشد ۷۳ درصدی تولید ناشی از ارتقای بهره وری در استان مازندران

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران درباره شیلات مازندران گفت: در بین استان های ساحلی، استان مازندران با برنامه تولید ۱۲۸ هزار و ۲۲۸ تن ، سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۱۵ هزار و ۲۷۱ تن تولید کرد.

وی خاطرنشان‌کرد: از این میزان تولید، برنامه ناشی از بهره وری ۶ هزار و ۶۰ تن بوده که چهار هزار و ۴۷۰ تن آن محقق شده که حدود ۷۳ درصد است.

قربانزاده، از جمله اقدامات موثر در این استان در بخش آبزی پروری در تولید ماهیان سردآبی را ترویج استفاده از سیستم های نانوحباب در سردابی، استفاده از دستگاه های اکسیژن ساز از کف، ترویج استفاده از غذای اکسترود، ترویج استفاده از بچه ماهیان تمام ماده و پرورش لایه‌ای و برداشت لایه‌ای (در سنین مختلف) برشمرد.

وی درباره اقدامات موثر در این استان در بخش آبزی پروری در تولید ماهیان گرمابی نیز گفت: رعایت توصیه‌های لازم درباره کیفیت بچه‌ماهی‌های گرمابی که از والدین و نتایج مناسبی باشند، استفاده از هوادهی اسپلش و ایرجت، تاکید بر استفاده از غذای کارخانه و عدم استفاده از غذای دست ساز (غذای دست ساز پرت بالایی دارد، اما غذای کارخانجات بصورت تدریجی تجزیه می‌شود) و زمان و مدیریت کوددهی مناسب ( کوددهی در صبح زود انجام شود - کنترل فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی قبل از کود دهی) از جمله این اقدامات است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار