معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام کرد؛

اختصاص «مرغک بلورین» برای ترجمه‌های معکوس

تهران (پانا) - معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از اختصاص و پیش‌بینی «مرغک بلورین» برای ترجمه‌های معکوس خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۸۵۴۶۲
لینک کوتاه کپی شد
اختصاص «مرغک بلورین» برای ترجمه‌های معکوس

صبح امروز مراسم گرامیداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با عنوان «در مسیر دانایی بر بال کتاب» با حضور وزیر آموزش و پرورش ، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و جمعی دیگر از مدیران آموزش و پرورش در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

طرح «در مسیر دانایی بر بال کتاب» که از امروز کار خود را آغاز کرده است در مرحله‌ اول ارسال ۳ میلیون جلد کتاب به مراکز فرهنگی هنری کانون، کتابخانه‌های مناطق محروم و بازار نشر در سراسر کشور را در دستور کار خود قرار داده است و این روند تا هفته کتاب و کتابخوانی ادامه خواهد داشت.

در این طرح تعداد ۹۱ عنوان کتاب چاپ اول از تولیدات کانون و ۲۵ عنوان کتاب از سایر ناشران کودک و نوجوان که به تأیید کمیته کتاب کانون رسیده است به کتابخانه‌های کانون پرورش فکری در سراسر کشور ارسال می‌شود.

در این طرح، فرآیند تأمین کتاب به عنوان اصلی‌ترین موجودی مراکز فرهنگی هنری کانون از طریق چاپ کتاب‌های کانونی و خرید کتاب‌های مناسب از دیگر ناشران حوزه کودک و نوجوان آغاز شده و در مرحله اول آن ۸۴۵ هزار جلد کتاب آماده توزیع به مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری و کتابخانه‌های مناطق محروم سراسر کشور است.

به گفته حامد علامتی برخی از این کتاب‌ها، برگزیده جایزه کتاب ماه و سال کانون هستند که کانون طبق تعهداتش نسبت به خرید و ارسال آن به استان‌ها اقدام کرده است.

در بخشی از این مراسم فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به آغاز طرح «در مسیر دانایی بر بال کتاب» گفت: آن چیزی که در کانون رقم می‌خورد حاصل فعالیت یک فرد و یک بخش نیست بلکه محصول مشورت، تلاش و همفکری همه بخش‌های کانون است.

وی با اشاره به ارسال بیش از سه میلیون کتاب به کتابخانه‌های سراسر کشور گفت: آن چیزی که امروز در کانون اتفاق می‌افتد حاصل فعالیت جمعی، مشورت و پیگیری تمام بخش‌های کانون پرورش فکری است.

فلاح یادآور شد: ارسال کتاب‌ها شاید یک فرایند ساده باشد اما اینکه چه کتاب‌هایی به دست کودکان و نوجوانان می‌رسد حاصل یک فرایند حساب‌شده و بر اساس یک نرم‌افزار دقیق است. کمیته‌ای در این راستا ۴۰ سال است که فعالیت می‌کند و برترین کتاب‌ها در قالب کتاب جایزه مرغک معرفی می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فراخوان جایزه کتاب مرغک اشاره کرد و گفت: به زودی فراخوان کتاب مرغک ۱۴۰۲ اعلام می‌شود و برگزیدگان کتاب مرغک ۱۴۰۱ هم معرفی می‌شوند، اگر کتابی به کتابخانه‌های کانون می‌رود پشتوانه کارشناسی دارد و متقن است.

به گفته فلاح غیر از جایزه کتاب مرغک که به صورت مرغک طلایی و نقره است، امسال برای اولین بار مرغک بلورین هم اهدا می‌شود که به ترجمه معکوس یعنی ترجمه از زبان فارسی به زبان‌های دیگر اختصاص دارد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: تاکنون بررسی کتاب برای کتاب‌های شعر و داستان بود اما از این به بعد تمام طیف کتاب‌ها بررسی می‌شود؛ در یک بررسی درخواست خانواده کتاب‌های مذهبی و علمی است که بر این اساس از امسال بررسی کتاب‌های مذهبی را داریم و جایزه ویژه مرغک برای آن را اهدا خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار