کارشناس آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش شهر جوادآباد:

آسیب‌های اجتماعی عاملی مهم در انحرافات فکری خانواده‌ها و جوانان است

مطالعات علمی نشان می‌دهد که فقر مبنای اساس انحرافات اجتماعی است/ بیکاری، زمینه‌ای مساعد برای انحرافات است

جوادآباد (پانا) - کارشناس آسیب‌های اجتماعی آموزش وپرورش شهر جوادآباد، آسیب‌های اجتماعی را عاملی مهم در انحرافات فکری خانواده‌ها و جوانان دانست و گفت هدف از پرداختن به آموزه‌های آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری از آن به منظور بهینه‌سازی محیط زندگی خانوادگی است.

کد مطلب: ۱۳۸۵۱۵۸
لینک کوتاه کپی شد
آسیب‌های اجتماعی عاملی مهم در انحرافات فکری خانواده‌ها و جوانان است

زینب پازوکی در ارتباط با تعریف آسیب‌های اجتماعی به پانا بیان کرد: «آسیب‌های اجتماعی به دسته‌ای از نابسامانی‌ها و ناهنجاری‌های رفتاری و اخلاقی افراد یک جامعه به صورت فردی یا جمعی گفته می‌شود که ریشه در بی نظمی‌ها و پدیده‌های اجتماعی دارد. این آسیب‌ها معمولا روانی، جسمی و مادی هستند و باعث ایجاد فشارهای اخلاقی در جامعه می‌شود.»

وی ضمن اشاره به انواع آسیب های اجتماعی بیان کرد: «انواع آسیب های اجتماعی در خانواده، زنان، طلاق، جوانان، اعتیاد، اینترنت، ماهواره و دانش‌آموزان است. همچنین عوامل موثر در ایجاد آسیب های اجتماعی نابرابری های اقتصادی، رفاه اقتصادی خانواده، فقر مادی، بیکاری، رشد صنعت و پیشرفت تکنولوژی، نابرابری های اقتصادی و اجتماعی است که باعث اختلاف تبعاتی در هر جامعه می‌شود و افراد را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد که نمی‌توانند نقش اجتماعی مناسب خود را بیابند؛ این معضلات موجب اختلاف در هنجارهای اجتماعی می شود که عدم پایبندی به قوانین را ایجاد می‌کند؛ این مشکل نوبه خود تضادهای اجتماعی را افزایش می دهد و باعث انحرافات فکری می شود.»

پازوکی اظهار کرد: «در خانواده هایی که رفاه اقتصادی زیاد است روابط انسانی یا سرگرمی ضعیف تر می شود؛ ضعف روابط انسانی به نوبه خود عامل مساعدی برای کشش به سوی انحرافات اجتماعی است. امروزه والدین و فرزندان نسبت به یکدیگر احساس و عاطفه گذشته را ندارند، چون با همدیگر تماس و ارتباط کمتری دارند و از طرفی دیگر افرادی که درآمد بیش از حد دارند، موقعیت و زمینه مساعدتری برای تفریحات متنوع در داخل و خارج از کشور را دارند.»

این کارشناس آسیب‌های اجتماعی در ادامه اذعان کرد: «مطالعات علمی نشان می‌دهد که فقر مبنای اساس انحرافات اجتماعی است، از آنجا که بیشتر معتادین به مواد مخدر و الکل، مبتلایان به امراض روانی و اشخاصی که روبه خودکشی هستند، از طبقات پایین اجتماعی بوده‌اند در عصر فعلی از فقر به عنوان عامل انحرافات اخلاقی یاد می شود. بیکاری به عنوان یک مسئله اجتماعی، زمینه‌ای مساعد برای انحرافات است؛ افراد بیکار بیشترین اوقات خود را در اماکن عمومی از جمله پارک ها می گذرانند و اینگونه اماکن بهترین و مناسب‌ترین مکان برای کشش به سمت اعتیاد است.»

وی افزود: « چنانچه والدین شیوه‌های تربیتی مبتنی بر اصول اعتقادی و مثنوی استفاده کند، نتیجه مطلوب در فرزندان منعکس خواهد شد؛ وقتی خانواده محیطی مناسب برای زندگی نباشد انسان سعی می‌کند بیشتر اوقات خود را در خارج از خانواده بگذراند و این کار ارتباط او را با دیگرانی که چون شکارچیان ماهر به دنبال شکار می‌گردند، زیاد می‌کند؛ آنها پس از شناخت مشکل شخص در نقش انسانی دلسوز ظاهر شده و برای فرار از این موقعیت تلخ فرد را به اعتیاد و دیگر انحرافات اجتماعی فرا می‌خوانند.»

این کارشناس مشاوره تصریح کرد: «مطالعات و تحقیقات نشان می‌دهد که رفتارهای کودکان و نوجوانان با شیوه تربیتی والدین رابطه مستقیم و تنگاتنگ دارد، شیوه تربیتی والدین می‌بایست با سطح نیازها و خواسته‌های مختلف فرزندان و همچنین با روش‌های تربیتی صحیح اسلامی هماهنگ باشد. چنانچه والدین شیوه‌های تربیتی مبتنی بر اصول اعتقادی و مثنوی را استفاده کنند، نتیجه مطلوب در فرزندان منعکس خواهد شد. در واقع آسیب های اجتماعی، مطالعه ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌های اجتماعی نظیر فقر، اعتیاد، رشوه‌خواری، زورگیری و...است و همراه با علل و شیوه‌های پیشگیری و درمان آنها و نیز شرایط بیمارگونه اجتماع است؛ هر جامعه ای متناسب با شرایط فرهنگ خود، با انواعی از انحرافات و مشکلات روبه رو است که تاثیرات مخربی روی فرایند تربیتی جامعه دارد. شناخت چنین عواملی می‌تواند مسیر حرکت جامعه را به سوی تعامل هموار کند، به طوری که علاوه بر درک عمل آنها و جلوگیری در تداوم آن عمل با ارائه راه حل هایی به سلامت جامعه کمک کند،به طور مثال اعتیاد را در نظر بگیریم. این مسئله به عنوان یک مشکل فردی مطرح است. روشن است که در سطح اجتماع ما منجر به از بین رفتن نیروها در جامعه می‌شود.»

پازوکی در پایان بر پیشگیری آسیب‌های اجتماعی تاکید و خاطرنشان کرد: «هدف از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری از آن به منظور بهینه‌سازی محیط زندگی خانوادگی است. از آنجا که پیشگیری همواره ساده‌تر و کم هزینه‌تر از درمان است، دارای اهمیت بسیار است، تداوم درمان برای پیشگیری و جلوگیری از بازگشت کج‌رفتاری‌ها و بررسی شیوه‌های بازپذیری اجتماعی در عصر ما پیشگیری را مهم‌تر از درمان می‌کند، بسیاری از آسیب‌شناسان اجتماعی معتقدند که برای مبارزه با کج رفتاری‌ها باید زمینه اجتماعی آنها را از میان برداشت و برای وصول این منظور رعایت دو اصل ضروری است.»

دانش‌آموز خبرنگار: شمیم تاجیک

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار