غدیر، درخشنده ترین خورشید

تبادکان (پانا) - عید غدیر  ۱۸ ذی الحجه در تقویم قمری و از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است که در این روز برای جانشینی علی بن ابی طالب در مقام امامت پس از محمد پیامبر جشن گرفته می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۸۴۸۳۱
لینک کوتاه کپی شد
غدیر، درخشنده ترین خورشید

غدیر خم نام برکه‌ای کوچک و ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که بر اساس روایات اسلامی پیامبر در ۱۸ ذی‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری علی بن ابی طالب را مولای مؤمنان اعلام کرد. سالروز این واقعه در میان شیعیان به عید غدیر شهرت‌دارد.

به اعتقاد شیعیان بر طبق خطبه پیامبر در غدیر خم علی را بعد از خود با حدیث (مَن کُنتُ مولاه فَهذا علیّ مولاه أللهم والِ من والاه و عادِ من عاداه) جانشینی او را برای تمامی مسلمانان اعلام و تمام کرد. به اعتقاد شیعیان آیه سوم سوره مائده در روز عید غدیر نازل شده‌است که آمده( الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی)، امروز دینتان را برایتان کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و خشنودم که اسلام دین شمااست.

شیعیان نیز بر طبق یک سنت دیرینه، عید غدیر خم را در مساجد، تکایا و هیئت‌های مذهبی همانند عید فطر، عید قربان و دیگر اعیاد مسلمانان جشن می‌گیرند و اجتماعات بزرگی برگزار می‌کنند.

شیعیان عید غدیر را بزرگترین عید مسلمانان می‌دانند و مهمترین عید مذهبی نزد شیعیان هست. عید غدیر به نام عید الله الاکبر نیز معروف است. این روز در ایران تعطیل رسمی است.

اعمالی مانند روزه گرفتن، قرائت زیارت غدیریه، خواندن نماز غدیر و اطعام مؤمنان در این روز سفارش شده است. در ایران رسم است که شیعیان در این روز به دیدار سادات می‌روند و سادات نیز عیدی می‌دهند.

دانش آموز خبرنگار : غزل یزدانخواه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار