جواد وطنی: باید نگاه ویژه‌ای به زنانی که در لایه‌های پنهان جامعه نادیده مانده‌اند شود

تهران (پانا) - جواد وطنی مستندساز شناخته شده سینمای ایران می‌گوید باید نگاه ویژه‌ای به زنانی که در لایه‌های پنهان جامعه نادیده مانده‌اندشود، زیرا گاهی در همین لایه‌های پنهان آدم‌هایی زندگی می‌کنند که کمتر به آن‌ها توجه شده است .

کد مطلب: ۱۳۸۴۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد
جواد وطنی:  باید نگاه ویژه‌ای به زنانی که در لایه‌های پنهان جامعه نادیده مانده‌اند شود

جواد وطنی مستندساز که با مستند «دیافراگم» نیز در جشنواره «سینماحقیقت» حضور داشت، در گفت‌وگو با پانا درباره بازنمایی تصویر «زن» در سینمای مستند ایران گفت: «در میان فیلم‌های مستندی که در حافظه‌ام دارم، مستند «کارت قرمز» سرکار خانم افضلی و یا مستند آزاده بیزارگیتی که درباره زنان ساکن جنوب است، دو کاری است که معتقدم بازنمایی خوبی از تصویر زن داشته‌اند. مستند «زنانگی» ساخته محسن استادعلی هم یکی از همین آثار است که به خوبی به زنان گرمخانه‌ای پرداخته است. روایت زندگی این افراد که لایه‌های پنهان و دیده نشده شهر ما را هم روایت می‌کنند، از ویژگی‌های این مستند است. گاهی در همین لایه‌های پنهان آدم‌هایی زندگی می‌کنند که ما کمتر به آن‌ها توجه می‌کنیم و گرفتار روزمرگی‌ها می‌شویم.»

وی درباره اینکه این تصاویر بازنمایی‌شده از زن ایرانی در آثار مستند را چقدر می‌توان منطبق بر واقعیت دانست هم گفت:«اگر بخواهیم از منظر مستندسازی و نسبت واقعیت و حقیقت صحبت کنیم، باید بگوییم فیلم‌هایی که تا به امروز تولید شده‌اند، بیشتر به مصائب و مسائل زنان توجه داشته‌اند و دغدغه‌مندی‌های آن‌ها را به تصویر درآورده‌اند. این دست آثار را هم در سینمای مستند خود داشته‌ایم که می‌توان گفت در این زمینه عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند.»

این مستندساز درباره اینکه چگونه می‌توان تصویر درستی از یک زن را در قالب یک مستند بازنمایی کرد هم گفت: «ما اگر بخواهیم یک زن قهرمان را در مستند خود روایت کنیم، شاید برخی ذهن‌ها صرفا به دنبال رشته‌های ورزشی برود اما خیلی زنان دیگر در جامعه ایرانی هستند که حضوری بسیار توانمند و موفق در عرصه‌های مختلف داشته‌اند. مجموعه مستندی که رخشان بنی‌اعتماد درباره بخشی از این زنان رفته، واقعا درخشان و قابل توجه است.»

وی افزود: «ما اگر بخواهیم درباره شخصیت‌هایی که به نوعی قهرمان ملی هم محسوب می‌شوند فیلم بسازیم، سراغ شخصیت‌هایی مانند مریم میرزاخانی هم می‌توانیم برویم که از منظر نبوغی که داشتند به‌معنای واقعی یک قهرمان ملی بودند. خیلی از زنان را از این جنس در ایران داریم که مشغول به کار هستند و در شهرها و روستاهای مختلف مشغول به کارآفرینی هستند. همین زنان هم اقتصاد زندگی شخصی خود را رونق داده‌اند و هم زمینه رشد دیگران را فراهم آورده‌اند.»

وطنی در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد روزی مستندی را درباره یکی از زنان نام‌دار ایرانی بسازد سراغ چه سوژه‌ای می‌رود هم گفت: «من همین الان دارم مستندی از همین جنس می‌سازم. کار جدیدم درباره یک زن ورزشکار است که فعلا نمی‌خواهم درباره جزییات داستان زندگی‌اش صحبت کنم اما از نگاه خودم معتقدم او به معنای واقعی یک «زن قهرمان» است.»

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ حوا به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور ۱۶ تا ۲۳ تیر ماه سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران برگزار خواهد شد. این رویداد محوریت موضوع زنان و‌ خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار