در گفت‌وگو با پانا:

ساسان فلاح‌فر: روایت زنان قهرمان در سینمای مستند تقریباً هیچ است

تهران (پانا) - ساسان فلاح‌فر می‌گوید سینمای مستند ایران در بازنمایی تصویر زن ایرانی موفق عمل نکرده است و تقریبا هیچ کاری در این زمینه انجام نداده‌‌ است.

کد مطلب: ۱۳۸۳۳۳۱
لینک کوتاه کپی شد
ساسان فلاح‌فر: روایت زنان قهرمان در سینمای مستند تقریباً هیچ است

ساسان فلاح‌فر مستندساز، در گفت‌وگو با پانا درباره پرداختن به موضوع زن و خانواده در سینمای مستند گفت:«خانواده یکی از موضوعات حائز اهمیت برای من در مستندسازی است و اتفاقا مستندی که امسال در دست ساخت دارم، فضایی خانوادگی دارد. البته همچنان در فضای فرهنگ مقامت کار می‌کنم اما این‌بار روایت مستندم مرتبط با یک خانواده است.»

کارگردان مستند «در جستجوی تاریخ گمشده» ادامه داد: «این مستند درباره فردی افغانستانی است که از سال‌های ابتدایی وقوع جنگ سوریه در میدان حضور داشته و حالا دختربچه‌ای دارد که هم سن با سال‌های نبودن پدرش است. یعنی در همان سالی که پدرش به میدان جنگ رفته، چند ماه بعد دخترش به‌دنیا آمده است و حالا این پدر باید به‌سختی به فرزندش توضیح بدهد که در سال‌های نبودنش، کجا بوده و چه می‌کرده است. در تمام این 8 سال هم این پدر فیلم‌های بسیاری هم از خودش و هم از مکان‌هایی که حضور داشته، گرفته و اتفاقات هیجان‌انگیزی را هم پشت‌سر گذاشته است، او حالا به جمع خانواده بازگشته است.»

این مستندساز درباره اینکه سینمای مستند ایران تا چه اندازه در بازنمایی تصویر زن ایرانی موفق عمل کرده است هم گفت: «تقریبا هیچ کاری در این زمینه انجام نداده‌‌ایم. حتی اگر بگوییم کم‌کاری کرده‌ایم هم گزاره اشتباهی است. تولیدات مستند ما غالبا متوجه این موضوع نبوده‌ و آن‌هایی هم که رفته‌اند بیشتر سراغ پیرزن‌های ساکن روستاهای دوردست رفته‌اند و به دنبال فضای دراماتیک برای روایت خود بوده‌اند. اتفاقات روز مرتبط با خانم‌ها و کارهای بزرگ اجتماعی که خیلی از زنان رقم زده‌اند را در سینمای مستند خود منعکس نکرده‌ایم.»

کارگردان مستند «خاطرات بادیه» افزود: «گاهی شاید به دلیل تناقض‌هایی از جنس حضور یک زن در میدان جنگ کارهایی ساخته شده باشد اما اتفاقات خیلی بزرگ‌تری در جامعه جریان دارد که قهرمان این اتفاقات خانم‌ها بوده‌اند. فیلم‌ها هم طبیعتا به‌دنبال قهرمان هستند. کمتر در این زمینه کار کرده‌ایم و اگر هم کارهای بوده بیشتر درباره زنان قهرمانی است که از دنیا رفته‌اند. بیشتر سراغ پیرها و درگذشته‌ها رفته‌ایم؛ از مادران و همسران شهیدان گرفته تا مبارزان انقلاب اسلامی و جنگ. در کنار این رویدادها ما اتفاقات بزرگ دیگری را در هم در کشور داشته‌ایم که قهرمانان آن‌ها زنان بوده‌اند.»

فلاح‌فر در پایان گفت: «با توجه به شرایطی که در جامعه به وجود آمده است برخی از مستندسازان تصمیم گرفته‌اند به این سمت حرکت کنند اما بعید می‌دانم به زودی شاهد اثری چشم‌گیر در این حوزه باشیم. مسئله اصلی من این است که ما تقریبا در این زمینه هیچ چیز نگفته‌ایم و تنها بخش کوچکی را روایت کرده‌ایم. اخیرا فیلم «دسته دختران»‌ را در سینما دیدم و انتظارم از آن این بود که تصویری قهرمانان از زن ایرانی ارائه کند، اما واقعاً اینگونه نبود. نهایت تلاش فیلم این بود که ثابت کند زن‌ها در برابر مردها کم نمی‌آورند! شما مقایسه کنید با فیلم‌های هالیوودی که در آن‌ها این زنان هستند که اعمال قهرمانانه را رقم می‌زنند. ما هنوز با روایت ایده‌آل از قهرمان زن ایرانی در سینما فاصله داریم.»

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور ۱۶ تا ۲۳ تیر ماه سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران برگزار خواهد شد. این رویداد محوریت موضوع زنان و خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار