سردار مومنی:

قاچاق و مصرف متامفتامین همچنان در جهان در حال گسترش است

تهران (پانا) - دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر عنوان کرد، گزارش‌های جهانی حاکی از آن است که قاچاق و مصرف متامفتامین از نظر جغرافیایی همچنان در جهان در حال گسترش است و افغانستان با تأمین ۸۰ درصد تقاضای تریاک جهان، کماکان بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک در جهان باقی مانده است.

کد مطلب: ۱۳۸۲۰۷۹
لینک کوتاه کپی شد
قاچاق و مصرف متامفتامین همچنان در جهان در حال گسترش است

به گزارش ستاد مبارزه با موادمخدر؛ اسکندر مؤمنی در مراسم سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر که در هفتمین روز از هفته مبارزه با موادمخدر با شعار «مبارزه هوشمند و دانش بنیان، عزم بین‌المللی، پیشگیری از اعتیاد» و‌ با حضور مقامات، شخصیت‌های ملی و دیپلمات‌ها و وابستگان نظامی برگزار شد، گفت: بر اساس گزارش UNODC، کشت تریاک در افغانستان در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است و افغانستان ۸۰ درصد تقاضای تریاک جهان را تأمین می‌کند و کماکان بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک در جهان باقی مانده است.

وی افزود: گزارش‌های جهانی حاکی از آن است که قاچاق و مصرف متامفتامین از نظر جغرافیایی همچنان در جهان در حال گسترش است، همچنین شواهد، نشان دهنده افزایش استفاده از اینترنت در تجارت، قاچاق و خرید و فروش موادمخدر و روان‌گردان در جهان می‌باشد؛ علاوه بر تولید تریاک و متامفتامین، افغانستان رتبه دوم تولید کانابیس در جهان را داراست.

دبیرکل ستاد بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه جهانی با هجمه بزرگ قاچاق موادمخدر و جرائم مرتبط با آن از قبیل شرارت، تروریسم، قاچاق انسان، آدم‌ربایی، سیل عظیم مهاجران غیرقانونی و تحرکات مسلحانه روبرو می‌باشد که خسارات مالی و انسانی فراوانی را بر کشور تحمیل می‌نماید، در این رابطه، میلیاردها دلار که می‌توانست برای برنامه‌های پیشرفت کشور هزینه شود، در مبارزه با معضل جهانی موادمخدر مصروف می‌شود.

مؤمنی ادامه داد: در این شرایط جمهوری اسلامی ایران با کشف حدود ۸۰۰ تن از انواع موادمخدر و روان‌گردان، بالاترین آمار کشفیات مواد افیونی را داشته و بر اساس گزارش‌های سازمان ملل، جایگاه اول در جهان را به خود اختصاص داده است، این دستاورد با جان‌فشانی و شهادت تعدادی از نیروهای فداکار پلیس جمهوری اسلامی ایران حاصل شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس سیاست‌های کلی کشور و اسناد راهبردی، برنامه‌های مبارزه با موادمخدر کشور در سال گذشته بر اساس موضوعات کلیدی اولویت‌بندی شد، گفت: ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان، یکی از مهم‌ترین موضوعات کلیدی کشور می‌باشد که با عنایت به تأکید رئیس جمهور، راهبرد مبارزه با بنیان‌های مالی قاچاقچیان موادمخدر و پول‌شویی در صدر اولویت‌های مبارزه با موادمخدر کشور قرار دارد، در این راستا اقدامات انجام شده توسط دستگاه‌های مرتبط منجر به ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان به میزان حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان و افزایش ۴۹ درصدی در یک سال اخیر شد.

دبیرکل ستاد گفت: پیشگیری از مصرف موادمخدر و روان‌گردان، همان‌طور که در شعار سال ۲۰۲۳ روز جهانی مبارزه با موادمخدر نیز مورد تأکید قرار گرفته است، جزو موضوعات کلیدی کشور در مبارزه با موادمخدر است. در این راستا، ایجاد بیش از ۴۸ هزار کانون یاریگران زندگی در مدارس و اجرای طرح یاریگران محله و روستا و آموزش و توانمندسازی گروه‌های هدف از برنامه‌های پیشگیری از مصرف موادمخدر در یک سال گذشته بوده است.

مؤمنی با بیام اینکه مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد در زمینه‌های پیشگیری، کاهش آسیب و درمان در کشور بسیار جدی و قابل توجه می‌باشد، افزود: برنامه‌ریزی لازم به منظور حضور و مشارکت جدی آحاد مردم و خانواده‌ها و حمایت از تشکل‌های مردمی در زمینه‌های پیشگیری، کاهش آسیب و درمان معتادان انجام و در سال گذشته در ۱۵ استان کشور مجمع خیرین تشکیل شد. راه‌اندازی و ظرفیت مراکز نگهداری و درمان معتادان پرخطر نیز در سال گذشته ۱۲۴ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه کنترل جرائم موادمخدر در فضای مجازی را می‌توان به‌عنوان یکی دیگر از موضوعات کلیدی ستاد در یک سال اخیر نام برد، گفت: تلاش برای ایجاد اشراف اطلاعاتی بر فضای مجازی به‌منظور کنترل و مقابله با جریان‌های ترویج و عرضه موادمخدر و روان‌گردان‌ها از جمله راهبردهای ستاد در این موضوع می‌باشد.

دبیرکل ستاد اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نه تنها راهبردهای مقابله‌ای شامل مبارزه فراگیر و قاطع علیه کلیه فعالیت‌ها و اقدامات غیرقانونی مرتبط با موادمخدر و روان‌گردان و پیش سازهای آن‌، تعقیب و انهدام شبکه‌ها و مقابله با عوامل اصلی داخلی و بین‌المللی مرتبط، کنترل مرزهای ورودی و خروجی کشور را در پیش گرفته است؛ بلکه به‌طور متوازن در اجرای راهبردهای پیشگیری، درمان و بازتوانی معتادان، کاهش آسیب و حمایت‌های اجتماعی پس از درمان، تلاش می‌کند.
مومنی در پایان گفت: با توجه به اینکه تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه امریکا موانع و چالش‌های متعددی را در مسیر مبارزه با موادمخدر ایجاد کرده است اما ما بار دیگر بر عزم و اراده راسخ جمهوری اسلامی ایران در ادامه رسالت و مأموریت بشردوستانه خود در این مسیر تأکید می‌کنیم.

گفتنی است؛ در این مراسم وزیر کشور، فرمانده کل انتظامی کشور، استانداران، روسای دستگاه‌ها و کمیته‌های تخصصی ستاد، برخی از خانواده‌های معظم شهداء و جانبازان مبارزه با موادمخدر، اساتید دانشگاه‌ها، مسئولین کشوری و لشکری، سفیران پیشگیری از اعتیاد، هنرمندان، ورزشکاران حضور داشتند و مسئولین استان‌های کشور نیز از طریق ویدئو کنفرانس شاهد اجرای این مراسم بودند.

همچنین در پایان این مراسم از چهار خانواده معظم شهدای مبارزه با موادمخدر استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و دو نفر از جانبازان سرافراز استان‌های غرب تهران و البرز و نیز ۲ نفر از فعالان امر مبارزه با موادمخدر تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار