طحان نظیف تشریح کرد؛

نظر شورای نگهبان درباره طرح «حمایت از گزارشگران فساد» و «اصلاح قانون انتخابات»

شورای نگهبان تناسبی‌شدن انتخابات مجلس در تهران را تایید کرد/ استعفای مدیران برای شرکت در انتخابات از دوره بعد اجرا می‌شود

تهران (پانا) - سخنگوی شورای نگهبان آخرین نتایج بررسی‌ طرح‌ها و لوایح مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۸۱۳۶۵
لینک کوتاه کپی شد
نظر شورای نگهبان درباره طرح «حمایت از گزارشگران فساد» و «اصلاح قانون انتخابات»

هادی طحان نظیف در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت ایام سالگرد شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر و هفته قوه قضاییه، اظهار کرد: از زمان برگزاری نشست خبری قبلی تاکنون ۷ مصوبه مجلس شورای اسلامی، یک اصلاح اساسنامه ارسالی از سوی دولت و ۱۰ استعلام صورت گرفته از سوی دیوان عدالت اداری در جلسات شورای نگهبان بررسی شده است.

وی افزود: در خصوص طرح حمایت از گزارشگران فساد، نظر هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت را دریافت کردیم. مجلس مصوبه خود را اصلاح کرده و چهارشنبه هفته گذشته مورد بررسی قرار گرفت و ایرادات شورای نگهبان رفع شده است؛ فقط دو استناد دقیق نیست، به قانون مرتکبین کلاهبرداری و ارتشا اشاره شده است یا در مورد ذکر اخذ درصد، حکمی وجود ندارد؛ اگر این دو ابهام نیز اصلاح شود، مجدداً این طرح توسط شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: اصلاح قانون انتخابات مطالبه‌ای بود که سال‌ها مطرح بود و مجلس یازدهم دست به اصلاح این قانون زد و این اصلاحیه گام‌های رو به جلو برداشته است. این مصوبه دارای ایرادات و ابهامات متعددی بود و سپس این اشکالات و ابهامات توسط مجلس اصلاح شد و در شورای نگهبان در حال بررسی است. علیرغم اینکه بارها بر اصلاح قانون انتخابات تاکید کردیم اما مانند هر مصوبه‌ دیگری با شرع و قانون اساسی مطابقت دادیم. متن تمامی ایرادات و ابهامات شورای نگهبان نیز موجود است.

وی درباره برگزاری انتخابات تناسبی مجلس شورای اسلامی در تهران نیز بیان کرد: ما در مرحله قبل بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات، نسبت به اصل برگزاری انتخابات تناسبی ایرادی نداشتیم، اما ابهاماتی داشتیم که در رفت و آمد، آن ابهام نیز برطرف شد. ما اکنون هیچ گونه ایراد و ابهامی درباره برگزاری انتخابات تناسبی نداریم و با آن موافق هستیم. البته هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی انتخابات در مرحله قبل ایراداتی نسبت به این موضوع داشت، اما در این مرحله تاکنون نظری از مجمع دریافت نکرده‌ایم.

موضوع تعطیلی شنبه‌ها در شورای نگهبان مطرح نشده است

طحان نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه طی هفته گذشته اعلام نظرهای مختلفی درباره تعطیلی شنبه‌ها را شاهد بودیم؛ شما به عنوان یک حقوقدان بفرمایید آیا این لایحه با اصل 17 قانون اساسی مغایرت دارد یا خیر؟ گفت: بحث‌های مختلفی درباره این لایحه صورت گرفته است باید اجازه دهیم ببینیم که در نهایت مجلس چه چیزی را تصویب می‌کند. طبیعتاً موضع من موضع شورای نگهبان تلقی خواهد شد و تا زمانی که این لایحه در مجلس به تصویب نرسد، شورای نگهبان نمی‌تواند اعلام نظر کند. در صورت تصویب، آن را در شورای نگهبان مورد بررسی قرار خواهیم داد. هنوز بحثی در این خصوص در شورای نگهبان مطرح نشده است.

وی درباره راهکار برای مشارکت حداکثری در انتخابات، گفت: مشارکت، عوامل مختلفی دارد و تمامی دستگاه‌ها باید به این نکته توجه کنند. ما نیز چندین جلسه با دستگاه‌های مختلف برگزار کردیم و سعی کردیم اشکال‌هایی که در دوره‌های قبل وجود داشت را احصا و واکاوی کنیم. دستگاه‌ها باید زیرساخت‌های مهم را فراهم کنند؛ موراد متعددی باید تمهید شود به عنوان مثال دسترسی راحت مردم به شعب، تدابیر لازم در شعب اخذ رای باید اتخاذ شود. سامانه‌های الکترونیکی باید به خوبی برقرار شود که افراد دچار معطلی نشوند. بخش اعظمی از مشارکت به تحقق وعده‌های دولت و مجلس بستگی دارد اگر احساس موثر بودن رای مردم در آینده کشور احساس شود، مشارکت افزایش می‌یابد.

شورای نگهبان برای شنیدن انتقادات و پیشنهادات گوش شنوا دارد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان برای شنیدن نکات، انتقادات و پیشنهادات گوش شنوا دارد و جریان‌های سیاسی با این شورا تعامل دارند. درهای شوای نگهبان باز است و اشخاص و جریان‌های سیاسی نکات خود را اعلام می‌کنند؛ ما برای برگزاری انتخابات پرشور تلاش می‌کنیم. در تمامی دوره‌های انتخاباتی،‌ سلایق مختلف حضور داشتند. هر جریانی که در چارچوب قانون عمل کند فارغ از اینکه چه جریان سیاسی داشته باشد، می‌تواند در انتخابات شرکت کند.

مبنا در بحث استعفای مدیران، قانون فعلی است

وی در خصوص استعفای مدیران برای داوطلبی نمایندگی مجلس نیز گفت: حتی اگر طرح اصلاح قانون انتخابات تایید و به قانون تبدیل شود، قطعا بحث استعفای مدیران شامل این دوره نخواهد شد و از دوره بعد اجرا می‌شود. مبنا در بحث استعفای مدیران، قانون فعلی است؛ خواه این مصوبه به انتخابات کنونی برسد یا نرسد.

طحان نظیف در پاسخ درباره چرایی عدم انتشار شرح کامل ایرادات هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: تبیین ایرادات هیات عالی نظارت با خودشان است؛ ما در جلسات آن‌ها حضور نداریم که مبنای ایرادات آن‌ها را بدانیم. متن مکتوبی که برای ما ارسال می‌شود، در اختیار خبرنگاران قرار می‌گیرد.

سامانه «مردم ناظر» در جهت کنترل تخلفات انتخاباتی ارتقا خواهد یافت

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره گزارش تخلفات انتخاباتی، بیان کرد: ما در شورای نگهبان از چند طریق گزارش تخلفات انتخاباتی دریافت می‌کنیم؛ یکی از طریق ناظران مردمی و روش دیگر توسط سامانه «مردم ناظر» است. مردم گزارش‌های متعددی از طریق این سامانه ارسال کردند. در این دوره نیز همین‌گونه خواهد بود و این سامانه قبل از انتخابات فعال خواهد شد و ارتقا هم خواهد یافت. بنا داریم سامانه‌های موجود را توسعه دهیم تا مراجعات حضوری کاهش یابد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عینی‌تر شدن فرآیند انتخابات، گفت: بخشی از عینی‌تر شدن فرآیند انتخابات به عینی‌تر شدن شرایط نامزدها باز‌می‌گردد که مستلزم اصلاح قانون است. به‌طور مثال می‌توان برخی از عناوین کلی را به عناوین جزئی تغییر داد. بخشی هم به اصلاح‌ ساز و کارها بازمی‌گردد؛ پیش‌بینی فرآیند پیش ثبت‌نام را می‌توان در این راستا دانست. این موضوع که در مصوبه مجلس شورای اسلامی آمده با ابهام شورای نگهبان روبرو نشده و در صورت تبدیل این مصوبه به قانون، در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی این مرحله اجرایی خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تعامل شورای نگهبان با قوه قضاییه نیز گفت: بخشی از تعامل ما با قوه قضاییه در زمان انتخابات است. امسال در انتخابات همکاری ما با قوه قضاییه به بهترین وجه صورت خواهد گرفت. در یک‌سال گذشته همکاری ما در حوزه مصوبات در حد ارتباطات کارشناسی بود. با دیوان عدالت اداری نیز ارتباط نزدیکی داریم، یکی از افتخارات قانون اساسی این است که هر شهروندی که نسبت به هر مصوبه‌ای ادعا دارد که خلاف قانون است می‌تواند به مرجع دیوان عدالت مراجعه کند و دیوان عدالت هم آن را به شورا ارسال می‌کند و این شورا نیز نتیجه بررسی را به دیوان عدالت اداری ارسال می‌کند.

وی ضمن اشاره به برگزاری نشست مشترک وزارت کشور و شورای نگهبان با محوریت انتخابات آینده، اظهار کرد: ما در انتهای امسال دو انتخابات مجلس و مجلس خبرگان را داریم و از ابتدای امسال جلسات متعددی برگزار کردیم و میزبان بودیم در جلسه اخیر دستگاه‌های مرتبط با انتخابات را جمع کردیم و ما در این جلسات بر همکاری بر انتخایات سالم و پرشور و رقابتی تاکید کردیم؛ تاکید این بود مبنا قانون باشد. مقرر شد برای هماهنگی‌ها این جلسات ادامه داشته باشد. در جلسه اخیر راهبردهای رهبری و اصلاح قانون انتخابات و استعفاها و پاسخ به استعلامات نسبت به بررسی صلاحیت‌ها مورد بحث قرار گرفت. همچنین نسبت به قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی تاکید شد. قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی بهمن 1398 تصویب شد اما به دلیل نزدیک بودن زمان بررسی انتخابات، فرصت اجرا پیدا نکرد بر همین اساس قرار شد شرایط را برای اجرای این قانون در انتخابات پیش رو فراهم کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار