دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور:

یکی از اقدامات پایه‌ای قابل توجه بحث توسعه و توجه به حوزه کودکان و نوجوانان است

تبریز (پانا) - دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یکی از اقدامات پایه‌ای قابل توجه کشور را بحث توسعه و توجه به حوزه کودکان و نوجوانان دانست.

کد مطلب: ۱۳۸۰۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد
یکی از اقدامات پایه‌ای قابل توجه بحث توسعه و توجه به حوزه کودکان و نوجوانان است

مهدی رمضانی در مراسم افتتاح بزرگترین کتابخانه استاندارد و دومین کتابخانه بزرگ آذربایجان شرقی در شهر جدید سهند گفت: کتابخانه ها امروزه فقط محدود به سالن مطالعه و مخزن نبوده وبه عنوان یک مرکز فرهنگی و اجتماعی ایفای نقش می کنند.

همچنین وی موقعیت فعلی کتابخانه را نه تنها مرکزی برای مطالعه، بلکه یک مرکز خدمت رسانی دانسته و گفت: در دنیا ما از موضوع کتابخانه عمومی به عنوان موقعیت مطالعه عبور کرده و به یک مرکز خدمت رسانی رسیدیم.

مهدی رمضانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی در توسعه شبکه کتابخانه ای پیشرو بوده و در منطقه رتبه اول را کسب کرده‌ایم. همچنین در جهان اسلام جزو ۳ کشور اول بوده و در آسیا جزو ۵ کشور اول هستیم و در نهایت در دنیاجزو ۲۰ کشور اول می باشیم.

وی وضعیت کشور را در بحث سرانه مطالعه متوسط و رو به رشد دانست.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مورد اقداماتی که مورد توجه است را حوزه کودک و نوجوان دانسته و گفت: یکی از اقدامات پایه ای که در نهاد کتابخانه در حال انجام دادن هستیم توسعه و توجه به حوزه کودک و نوجوان هستیم.

وی افزود: علاوه بر مخزن و سالن کتابخانه ۳۸ خدمات دیگر نیز در این کتابخانه ارائه می‌شود و در سطوح شهری حتی این خدمات به ۸۰خدمت نیز می‌رسد.

رمضانی توسعه و گسترش فضای فرهنگی را نشان دهنده همت اجزا دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد و زیر مجموع وزارت و نهاد کتابخانه عمومی به توجه موضوع گسترش توسعه فضای فرهنگی دانست.

همچنین وی افزود: ما نخواستیم در بحث توسعه فضای فرهنگی و تعریف خدمات عمومی محدود به مراکز استان ها شویم و وجود اینهمه کتابخانه بعد از کتابخانه مرکزی استان که بزرگترین کتابخانه استان است در سطح شهر نشان دهنده این موفقیت است.

او همچنین در مورد این کتابخانه گفت: در این کتابخانه ظرفیت سالن مطالعه ۱۵۰ نفر بوده و همزمان ۴۰۰ نفرمی توانند از خدمات کتابخانه استفاده کنند. شهرستان اسکو با ایجاد این کتابخانه ۱۳۸ درصد سرمایه کتابخانه‌ای افزایش پیدا کرده وشهر سهند ۲۸۵ درصد سرمایه کتابخانه‌ای افزایش پیدا می‌کند.

اسد بابایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی نیز در ادامه با اشاره به زحمات انجام گرفته مدیران اسبق برای افتتاح این کتابخانه، گفت: این کتابخانه ظرف چهار ماه گذشته با همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، تجهیز شده و مدرن ترین کتابخانه شمالغرب کشور را تقدیم مردم کردیم.

وی با بیان این‌که این کتابخانه، کتابخانه‌ای با رویکرد اجتماعی و فرهنگی است، افزود: الان کتابخانه‌ها صرفا برای امانت کتاب نیستند بلکه مرکز برنامه‌های فرهنگی بوده و برای عموم مردم از جمله کودک و نوجوان و بانوان در حال تبدیل به پایگاه‌های اجتماعی و فرهنگی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: تعداد ۶۴ عنوان برنامه فرهنگی و اجتماعی در کتابخانه‌ها برگزار می‌شود.

دانش آموز خبرنگار: رومینا موسوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار